70L aquarium verlichting

Xaleah

Well-known member
Lid geworden
7 maart 2020
Berichten
84
Leeftijd
39
Avond!

Mijn TL-lamp is zojuist gesneuveld, tijd voor een nieuwe. Ik ben bekend met het verhaaltje plantengroei en viskleuren maar daar er maar 1 lamp in zit wil ik eigenlijk het beste van twee werelden en heb geen idee of zoiets bestaat.

Het is dus een 70 liter aquarium, er zitten aardig wat reguliere planten in voor warm/koudwater aquaria. Dit betreft een warmwateraquarium met guppen en een pleco (en nog wat jonge zwaarddragers die op zoek zijn naar een nieuw huisje). Het valt me op dat nu de daylight lamp eruit is mijn vissen ineens veel kleurrijker lijken en een stuk minder doorschijnend, vooral mijn zwarte man die anders een beetje murky geelgroening lijkt is nu diepblauw op zwart, ik zou toch graag zien dat ook met een lamp erboven de kleuren zo mooi uitkomen.

Op het moment zit het volgende erin:
Sera -onleesbaar- daylight
1000 kelvin
15 watt, 45 cm, 18"
Made in Germany -onleesbaar-.

De planten groeien goed, sommige planten iets te goed (Limnophila Herophylla) maar die kort ik elke keer in. De andere planten groeien een eind langzamer maar wel gestaag en zonder kale takken, verkleuringen, rotting of wat dan ook. Dus voor de planten lijkt de huidige lamp ideaal.

Wat zouden jullie adviseren?

Bedankt!
 
Heb zelf voor een 'budgetoplossing' gekozen. Een aparte ledbalk met speciaal licht voor vis(kleur) en een aparte balk met plantenlicht. dat felle witte.
Dat combineer ik.
Hieronder alleen het vissenlicht, dan alleen het plantenlicht en de onderste is de combinatie.
In principe werken de dure merken met een balk waar deze kleurcombinaties in één unit zitten.
20200603_193425.jpg
 
Zo dat ziet er een stuk fijner uit! Hoe moet ik me de ledbalk precies voorstellen? Heb je toevallig een linkje ernaar? Er is in mijn aquarium geen ruimte voor een extra TL maar als het een strip is oid is het geen enkel probleem.
 
Zo ziet het eruit. Die platte is de plantenlamp. En die ronde buis is het vissenlicht. Bij mij paste het ook niet. Gewoon beetje knutselen met tieraps.
20200603_201423.jpg
 
Dank je wel! Wat is het merk dat je hebt gebruikt?
 
Dit is superfish. De economische oplossing. Maar elk merk heeft wel deze combi.
 
Terug
Bovenaan