75 liter aquarium, welke visjes?


R

Rabecca

Guest
Hallo allemaal,

Gisteren in een aquariumspeciaalzaak geweest waar een garnalenkweker, die toevallig aanwezig was, me afraadde om vuurgarnalen te houden in een koudwateraquarium.

Ik wil echt geen verwarming erin hangen, dus vraag maar weer om advies...

Het aquarium wat ik bezit is een Ferplast Cayman 60 prof. (75 liter).
Hij staat in de woonkamer waar het(in de winter) 's nachts 17,5 graden is. Overdag 18,5 graden en 's avond 19,5 graden.

Visjes type "Zebrabarbeel" vind ik erg aantrekkelijk qua uiterlijk, maar zag op internet dat deze een langer aquarium nodig hebben. Is deze vis inderdaad af te raden voor mijn aquarium?

Wie kan me op weg helpen? Ik zie door de bomen het bos niet meer en wil wel graag goed starten :)

Welke vissen kan ik houden in een koudwateraquarium?
Hoeveel van elk?
En welke vissen kunnen met elkaar gehouden worden?
 
De temperaturen die je noemt zijn van de woonkamer toch? Kun je ook eens gedurende dag de temperatuur in de bak bijhouden? Bijvoorbeeld 's ochtends, lunchtijd en 's avonds.

Wat vind je qua visjes van: Apistogramma borellii, Dario Dario?

~ Ivo
 
Het is maar hoe je koud water definieert. Een aquarium met verlichting, in een verwarmd vertrek (bijvoorbeeld een huiskamer), is al gauw eerder 'subtropisch' dan 'koud'. In die zin denk ik dat die kweker gelijk heeft. Vuurgarnalen zou je niet 'puur koud' moeten houden, maar subtropisch kan wel...
 
Mooie visjes inderdaad Mascha&Ivo! Vooral de Dario Dario.

Het aquarium heb ik een uur geleden gevuld. Lampen staan dus ook pas een uurtje aan.
14 graden is het water nu, maar neem aan dat dit de komende dagen nog wel op gaat lopen.
Enig idee na hoeveel dagen de watertemperatuur betrouwbaar zou moeten zijn als de lampen overdag aanstaan?
 
Ik zou gewoon een aantal dagen aankijken. Misschien vanaf morgenochtend alles even bijhouden, driemaal daags. Dan wordt e.e.a. vanzelf duidelijk.
Omdat je bak toch nog moet indraaien heb je ook geen haast :)
 
De Zebradanio is idd niet geschikt voor jou bak.

Vuurgarnalen kweken niet meer als ze heel koud worden gehouden maar zolang het geen 5 graden wordt kunnen ze prima koel.
 
Vuurgarnalen kan je prima onverwarmd houden. Zeker op genoemde temperaturen (incl. watertemp.), maar wel even opletten dat het water bij de verkoper vaak veel warmer is.

Er zijn ook erg veel kleine visjes die prima kunnen. Vietnamese danio's bijvoorbeeld, of levendbarende zoals H. formosa.
 
Gisteren ochtend en middag was het water 19 graden. 's Avonds was het water 21 graden.
Net was het water nog steeds 21 graden :)
 
Brokaatbarbelen kunnen ook op koudwater.
Heb de mijne sinds kort verhuist naar koud water en vannacht was de bak 12 graden en ze doen het prima.
 
Maar niet in een 60 cm. bakje. Daar worden ze veel te groot voor.
 

Terug
Bovenaan