750 liter ZA met Peru Altum en Biotodoma Cupido (Cowboynl)


Cowboynl

Well-known member
Lid geworden
27 december 2011
Berichten
317
Locatie
Den Haag
Hallo allemaal.
Inmiddels draait mijn nieuwe bak al weer een half jaartje dus de hoogste tijd om een album aan te maken.
De bak is 170 x 65 x 68 en wordt verlicht met 1 120cm ledbalk van jmb, kleur amazone. Er draaien 2 eheims 2075 op.
temperatuur ca 26 graden
in beide filters een zak turf

Het bestand:
10 peru altums
6 biotodoma cupido's
30 nannobrycon eques
10 corydoras pulcher
2 ancistrus minutes rio tocantins
3 L204
1 L091
1 L200

imagejpg2_zps2a598920.jpg


imagejpg7_zpse69e3974.jpg


imagejpg9_zpsef5a1fe1.jpg
 
Prachtige bak zijn het echte altums (Pterophyllum altum) ??
 
Prachtige inrichting en leuk visbestand.Mooi contrast, dat bruine van het hout en het groene van de planten.
 
Mooi aquarium. Wat voor een hout gebruik je dat boven in de bak komt?
 
Dravik2 zei:
Prachtige bak zijn het echte altums (Pterophyllum altum) ??

Daar zijn de meningen nog over verdeeld. Sommigen beschouwen het als een ondersoort van de altum, anderen schrijven over de Pterophyllum cf. scalare "Peru". Dus zeg het maar, ik ben er nog steeds niet achter
 
Ziet er goed uit hoor!
 
Heel mooi!! :thumbs:
 
prachtig ingericht hoor. Even een vraag ik ga een soort gelijk aquarium maken enkel dieper heb jij toevallig een filmpje wat twijfel over de hoeveelheid licht die ik nodig heb.
 
Dank voor positieve reacties.
@dravik2. Deze heb ik gekocht als Pt. sp. Peru red spotted. Volgens mij zijn het Peru Altums. Zijn er kenners die een uitspraak kunnen doen?
@mekkerink. Dat zijn eikentakken. Ze zitten er al een paar maanden in. Soms komt er wat " schimmel" in. De L200 eet het er weer vanaf. Ik laat de takken goed drogen en dan gaan ze zo de bak in.
@mss Ik zal wel eens een filmpje maken. Het lled licht komt van JMB. Ik heb gekozen voor een balk van 120 cm. Er heb er een controller bij waarmee je verschillende lichtsterktes en dag/nacht kan instellen. Ik heb voor de kleur amazone gekozen. Deze geeft gelig licht. Volgens mij 3500k. De sterkte heb ik op maximaal 80 %. De balk wordt aangeraden voor onbeplante bakken, maar de vallisneria redthet hier net mee en de bleheri groeit redelijk, de drijvers doen het matig, (maar ik heb goede aanvoer;-). In het begin had ik een tweede balk (daylight) maar dat vond ik teveel licht. Komen er planten in je bak?
 
Ik wil er 3 a 4 java varens in doen ivm de afgezaadgde stukken hout. Maar voor de rest is het hout en bladeren enkel wil ik dus niet een te belichten bak maar ook niet te donker.

Zat zelf aan 2 led strips te denken van 100-120 cm helder wit(6000K) en warm wit (3500K) zal dit voldoende zijn in een 160 x 80 x 70
 
Hele fraaie bak indianenkiller ;) :D

Cowboynl zei:
@dravik2. Deze heb ik gekocht als Pt. sp. Peru red spotted. Volgens mij zijn het Peru Altums. Zijn er kenners die een uitspraak kunnen doen?
Jos Hut is hier duidelijk, en hoewel nog niet duidelijk is welke naam nu correct is (sp. 'Red Spotted', sp. 'Peru'/'Peruensis', sp.'Rio Nanay', cf. scalere 'Peru'/'Peruensis') (logisch eigenlijk ook bij gebrek aan een geldige wetenschappelijke beschrijving) ik weiger zonder fatsoenlijke argumentatie van degenen die menen dat het om een ondersoort van de Pt. altum gaat daar ook maar iets in te zien. De verschillen tussen de Pt. altum en de Pt. sp. 'Rio Nanay' zijn wat mij betreft bovendien duidelijk, daar hoeft niet eens een genetische analyse aan te pas te komen: lichaamsbouw hoger, uitgesproken 'wipneus', grijs tot zwarte vlek achter het oog ('operculum spot'), tekening die anders is [(i)antraciet grijze 'tussenstrepen' tussen de zwarte strepen, (ii) afwezigheid van het blokje bij de aanzet van de rugvin]. Er zijn soorten om minder verschillen van elkaar onderscheiden.

~ Ivo
 
@ mss. Volgens mij hebben javavarens niet veel licht nodig. Je zou met 1 balk kunnen beginnen en als je dat niet genoeg vindt er een tweede bij kopen.
Op de jmb controller kun je max 2 balken aansturen (synchroom).
@ ivo. Er zijn idd flinke verschillen met "echte" altums. Overigens zijn hier ook heeeeele mooie soorten van (orinoco, rio atabapo).
 
Zal hierna on topic blijven, Ga waarschijnlijk toch voor 2 met controller je kunt de sterkte volledige instellen is een vrij diepe bak dus neem liever 1 extra..Ik zie de foto verschijnen :) en ga je topic zeker volgen
 
Wat een prachtbak zeg! Je visbestand is ook puur genieten volgens mij.

Gr Robin
 
Bedankt voor je reactie.
 
Geweldig mooi ingericht, schitterende vissen, zeer mooi gedaan!
 
@robin. Bestand is inderdaad genieten. De manen zijn de afgelopen 5 maanden lekker gegroeid en op kleur gekomen. Sinds 2 maanden is er geregeld een nestje, maar dat is nog niks geworden. De cupido's zitten er nu 6 weken in en gaan erg goed. Ze beginnen ook op kleur te komen, maar dat zal nog wel meer worden.
De L204's verzorgen het kienhout en de nog kleine L200 het eikenhout. De ancistrissen verwijderen het alg en de corys houden de bodem schoon. De L091 laat zich alleen bij het eten zien.
@astrid. Thx
 
Mooie, sfeervolle bak hoor. Een aanwinst voor het forum als je het mij vraagt.
 
De eitjes zijn er nu ruim 48 uur en worden nog steeds goed bewaakt.
 
Van de eitjes zijn er nog 10 over die inmiddels beginnen uit te komen. Foto's maken van de eitjes lukte helaas niet.
Dus maar wat andere foto's.

imagejpg1_zpsf49dbf03.jpg


imagejpg1_zps07868192.jpg


imagejpg3_zps13158b1d.jpg


imagejpg2_zps3b30ca65.jpg
 
Mooi man. Het fotograferen gaat je goed af! Top.
 
Dank je. Foto's zijn genomen met ipad en iphone
 
Vandaag weer wat leuke plaatjes kunnen schieten.

De cupido groeien uitstekend en krijgen steeds meer kleur:

7e721c37-ffd1-4238-a45e-086e61940d77_zpsa685db55.jpg


IMG_1802_zpsf782a49d.jpg


IMG_1807_zpscd5976b8.jpg


De ancistrus minutes sp rio tocantins;

IMG_1803_zps21210d87.jpg


IMG_1799_zpsd7833a62.jpg
 

Terug
Bovenaan