80 cm bak van Rianne20


R

Rianne20

Guest
Hierbij wat foto's van mijn bakkie met vers geplante Monte carlo( en van de rode ben ik de naam kwijt)
IMG_20200208_193448.jpg
IMG_20200208_193453.jpg
IMG_20200208_193459.jpg

Ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden:D
Zouden jullie het zo laten? Ik denk er zelf over het huisje weg te halen en op die plaats de stenen of het kleine stuk hout te leggen. Ik hoor graag wat meningen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ziet er erg leuk uit! :petjeaf:
Grappige combinatie van planten en leuk gedaan met die plantjes aan de rand van de steen onderin links. Als je wilt dat die monte carlo de bodem een beetje gaat bedekken kan ik je aanraden om hem even 1-2 weekjes met rust te laten en dan te gaan snoeien. Door hem te snoeien stimuleer je de groei in de breedte en is de bodem eerder bedekt. De monte carlo staat er wel om bekend dat hij veel licht en CO2 nodig heeft (als ik me niet vergis). Dus daar kun je mogelijk rekening mee houden.

Verder is het rode plantje waar je de naam niet van weet waarschijnlijk een Alternanthera soort, maar welke het precies is durf ik je niet te zeggen. Het is verstandig om daar voedingstabletten bij de wortels te steken. Daar zijn ze erg blij mee! :daisy:
 
Dat ziet er erg leuk uit! :petjeaf:
Grappige combinatie van planten en leuk gedaan met die plantjes aan de rand van de steen onderin links. Als je wilt dat die monte carlo de bodem een beetje gaat bedekken kan ik je aanraden om hem even 1-2 weekjes met rust te laten en dan te gaan snoeien. Door hem te snoeien stimuleer je de groei in de breedte en is de bodem eerder bedekt. De monte carlo staat er wel om bekend dat hij veel licht en CO2 nodig heeft (als ik me niet vergis). Dus daar kun je mogelijk rekening mee houden.

Verder is het rode plantje waar je de naam niet van weet waarschijnlijk een Alternanthera soort, maar welke het precies is durf ik je niet te zeggen. Het is verstandig om daar voedingstabletten bij de wortels te steken. Daar zijn ze erg blij mee! :daisy:
Dankje! Dat wist ik allemaal nog niet. Die rode is inderdaad een alternanthera, na mijn bestelling nog even op te zoeken.
Ik voeg sinds een paar weken vloeibare CO2 toe, en ik zie al duidelijk verschil, dus dat blijf ik ook doen. Ik ga nu met deze plantjes erbij de dosis wel iets verhogen. Tabletjes zal ik er inderdaad ook bij doen, laatste keer dat ik deze plant had ging hij zo dood:oops:
 
Het is niet het makkelijkste plantje inderdaad, maar met wat goede verzorging is het een rijkelijke aanwinst voor je aquarium!
 
De baby plaatjes zijn ondertussen 2 weken oud:smitten: Sommige zijn fel gekleurd met zwarte vlekjes en er zwemmen er ook tussen met hele zwarte vinnetjes
IMG_20200210_180003.jpg

De guppen vieren morgen hun "vermaanddag". Daar heb ik er 5 van ,2 weggegeven, en ze zijn allemaal licht gekleurd met zwarte of oranje vinnen.
IMG_20200210_180339.jpg
 
Ik vind het huisje juist erg leuk! De rest van de inrichting ook trouwens :)
 
Ik vind het huisje juist erg leuk! De rest van de inrichting ook trouwens :)
Dankjewel :D ik vond het huisje ook superleuk, maar ik heb nu wel de stenen weg gehaald omdat ik ze wel erg scherp vond lijken
 
IMG_20200215_105334.jpg
Alweer baby nieuws in huize Rianne! Op het oog kan ik nog niet zien welk soort het is, maar de vlekjes op deze foto lijken erg op die van de andere platys, dat is dus mijn eerste gok. Tot nu toe heb ik alleen deze gevonden
 
Afgelopen zondag is opeens mijn aquarium gaan lekken. Toen heb ik voor nood de helft van de vissen in mijn 30 liter bak gedaan.
thumbnail_IMG-20200217-WA0000.jpg

Zo heb ik dus mijn zondag doorgebracht, verder gebeurt er nooit veel:D. Omdat de andere naden en het glas ook van slechtere kwaliteit waren, heb ik besloten om een nieuwe bak te kopen. Deze is van dezelfde lengte maar 5 cm hoger en 5 cm dieper. De oude kap kan ik dus niet meer gebruiken, die ga ik voor tijdelijk iets aanpassen zodat deze er wel op kan liggen. Ik wil uiteindelijk een houten kap gaan maken. Ik heb geen extra grind gebruikt, dus dit is een dunnere laag. Hierdoor heb ik opeens veel meer ruimte om te planten door te laten groeien! Hierbij de huidige inrichting, deze heb ik wel zoveel mogelijk hetzelfde gehouden omdat ik die op deze manier mooi vond:D
thumbnail_IMG_20200218_142159.jpg
 
Ai, dat is een tegenvaller!
De bak begon spontaan te lekken?

Wel top dat je onmiddellijk een nieuwe bak hebt gehaald en dat je onverstoorbaar verder doet! :thumbs:
That's the way!

Je nieuwe bak ziet er zeer geslaagd uit!
En je hebt je deel pech ineens gehad dus vanaf nu gaat Rianne pas echt knallen!! ;):D
 
Ai, dat is een tegenvaller!
De bak begon spontaan te lekken?

Wel top dat je onmiddellijk een nieuwe bak hebt gehaald en dat je onverstoorbaar verder doet! :thumbs:
That's the way!

Je nieuwe bak ziet er zeer geslaagd uit!
En je hebt je deel pech nu gehad dus vanaf nu gaat Rianne pas echt knallen!! ;):D
Hij was 2e hands, ik denk dat hij bij de vorige eigenaar of opnieuw gekit is met het verkeerde materiaal, of dat hij niet goed onderhouden is.

Ik heb nou eenmaal vissen, ondertussen ongeveer 35 totaal, dus die kan ik niet zomaar verwaarlozen.
Ik wil nu nog even aankijken hoe de plantjes groeien, en daarna misschien nog wat meer erbij.
 
Goed dat je zo snel een andere bak hebt gehaald. Ik zou zelf met zo n korte spraybar hem langs de zijruit maken want nu heb je in het linkerdeel deel volgens mij vrij weinig circulatie.
 
Goed dat je zo snel een andere bak hebt gehaald. Ik zou zelf met zo n korte spraybar hem langs de zijruit maken want nu heb je in het linkerdeel deel volgens mij vrij weinig circulatie.
Ik was so gewend aan de buis aan de achterkant dat ik daar niet eens aan gedacht had! Dat ga ik gelijk doen
 
Ik wil nu ik een grotere bak heb, ook wat nieuwe vissen. Welke vissen kan ik hierbij doen, die geen gevaar zijn voor de rest? Ik heb nu zon 13 plaatjes, 8 kardinaal terras en 6 guppen. Het liefst wil ik wat grotere vissen maar dat is geen must.
 
Misschien wat vissen op de bodem? Corydoras (je hebt veel verschillende soorten/types). Je zou ook je school kardinalen wat groter kunnen maken. Veel verschillende soorten vissen oogt onrustiger.
 
Misschien wat vissen op de bodem? Corydoras (je hebt veel verschillende soorten/types). Je zou ook je school kardinalen wat groter kunnen maken. Veel verschillende soorten vissen oogt onrustiger.
Laatst ik dat juist gedaan hebben om iets meer variatie te krijgen.;)
 
Ik heb nu 125 liter.

Ik vind corydoras wel mooi maar dat lijkt me niet haalbaar omdat ik grind heb. Tetras vind ik wel erg mooi, zou ik de groep dan kunnen verdubbelen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
IMG_20200219_151522.jpg

Niemand die ziet dat het deksel te kort is toch? Gelukkig vond ik hem sws al erg lelijk en opvallend
 
IMG_20200219_195921.jpg

Een mooie zonsondergang en daarin prachtige vissen, daar word ik echt gelukkig van:iloveyou:

Ik heb vanmiddag 12 tetras erbij gedaan, je ziet echt duidelijk verschil met de andere! De andere zijn mooi donker rood, de nieuwe wat lichtjes en een beetje doorzichtig
 
Baby update:
We zijn nu nog 3 guppen overgebleven, waarvan er 2 heel mooi wit zijn met een zwart achterlijf. De laatste begint nu rood te kleuren.
Van de plaatjes is de helft rood geboren, en de andere helft verkleurd nu langzaam naar roodbruin.
Heel leuk en bijzonder om van dichtbij mee te maken! :giggle:
 
Vanwege de combinatie werk, een nieuw project en mijn autisme heb ik besloten te stoppen met dit aquarium. Dit gebeurd niet nu direct, maar gaat langzaam gebeuren, totdat de vissen dood zijn. De mannetjes en de jonge plaatjes gaan wel nu al weg, omdat het er anders teveel worden in deze ruimte.
 
Hierbij nog wat fotos van de huidige situatie. Ik had guppen, maar omdat ik eigenlijk niks met guppen heb, en het er teveel werden zijn deze naar een nieuwe eigenaar. Helaas is er wel 1 achtergebleven, maar die mag dan blijven. Hier het verschil van 1 snoeibeurt! Alles had wat dode blaadjes, ik was nog op zoek naar de balans in CO2 en plantenvoeding, die lijkt er nu te zijn.
IMG_20200331_190906.jpg

IMG_20200331_201046.jpg

De Monte Carlo komt nu ook eindelijk mooi door! De garnalen vinden het heel leuk om in te zitten.
IMG_20200331_201207.jpg

Er zit inderdaad een betta in, maar deze komt bij iemand anders vandaan, ik heb hem opgevangen. Gelukkig heb ik hem nog nooit een andere vis of garnaal aan zien vallen, dus Gerrit mag blijven. Ik wilde eigenlijk voor grotere vissen gaan in combinatie met de garnalen, maar dat is met Gerrit niet zon slim plan, het blijft dus hierbij. Enig advies of kritiek is altijd welkom, hier kan ik alleen maar van leren natuurlijk!
Door al mijn problemen in de opstart heb ik nu pas last van bruine algen op het glas, trekt dit vanzelf weg? Ik haal het wel 1 keer in de paar dagen weg.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ondertussen is de nieuwe kast binnen, en ben ik alles aan het overzetten, ik heb nu gelukkig wel ruimte voor de pomp, die staat nu natuurlijk niet meer zo in het blikveld

Flink verroeste schroeven en een gehobbeld oppervlak. Die is rijp voor de sloop.
IMG_20200414_190300.jpg

IMG_20200414_190334.jpg


Naast z'n kleine broertje ziet deze er toch een stuk imposanter en netter uit. Al grijp ik nu wel steeds naar de handgrepen die er dus niet meer zijn:stom:
IMG_20200414_191624.jpg


Het totaalplaatje vind ik dan toch wel iets om trots op te zijn
IMG_20200414_192043.jpg
IMG_20200414_192102.jpg

Nu alleen nog de ruiten schoonmaken en het lichtschema verbeteren, deze is nu te geel zoals je ziet.
 
Ik houd de waterwaardes streng in de gaten, maar ik heb wel al een zwangere garnaal gezien, dit kan toch alleen maar een goed teken zijn
IMG_20200424_123750.jpg

Ik zag ze een paar dagen terug enthousiast zwemmen door de bak en nu kwam ik deze tegen :DD
 
Ook deze bak heb ik uiteindelijk toch voorzien van een zwarte achterwand. Met de witte poster waren de tetra's best gestresst, als ik langs liep schoten ze snel weg.
Voor:
IMG_20200509_140903.jpg


En na: de vissen doen gelijk al een stuk rustiger, ik kan langslopen zonder dat er iets gebeurd.
IMG_20200509_175834.jpg


Van achteren ziet het er toch gelijk een heel stuk anders uit, wel leuk om eens te zien!
IMG_20200509_141936.jpg
 
Netjes gedaan hoor en zelf vindt ik ook altijd dat alles dan beter uitkomt.
 
Netjes gedaan hoor en zelf vindt ik ook altijd dat alles dan beter uitkomt.
Dat vind ik ook! Ik was eerst bang dat ik spijt zou krijgen, maar als ik de foto's zo naast elkaar zie dan lijkt het met zwart ook veel dieper. Het heeft ook meer een uitstraling van een aquarium in plaats van een verzamelbak met vissen
 
Eindelijk een foto kunnen maken van een van de nieuwe bewoners, een 5 tal corydoras sterbai. Hier zit hij heel trots bovenop zijn sloopwerk, het zand was ooit netjes egaal.
IMG_20200526_163709.jpg

En uiteraard nog een totaalplaatje. Wat op het wateroppervlak zit zijn belletjes CO2. Verder ben ik heel blij met hoe de planten links groeien, al zit er hier en daar nog wat alg op de blaadjes
IMG_20200526_163937.jpg
 
Ik heb de inrichting weer eens veranderd, ditmaal de rotsen die ooit in mijn garnalen bakje stond gebruikt. Hier heb ik mos op gelijmd(wat niet heel soepel ging, er zijn wat witte plekken). Er zaten ook soort van plastic boompjes op, hier kreeg ik rode plekken en jeuk van, dus voor vissen leek het me ook niet zo veilig. Ik wil hiervoor nog wat lagere plantjes, al doet de MC het ook heel goed(op de foto net gesnoeid).
IMG_20200615_201231.jpg

De garnalen planten zich zeer vruchtbaar voort, ik zie er altijd wel minstens 15 lopen. De CO2 slaat goed aan, van 1 keer per maand naar elke week snoeien gegaan. Ik ben zelf meer dan tevreden :giggle:

Zou ik de groep kardinaaltetras uit kunnen breiden? Daar heb ik er nu 15 van, en verder dan de garnalen en 9 Corydoras sterbai
 

Terug
Bovenaan