Wat is er nieuw

80CM aquarium op 1e verdieping?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter blupjes 2.0
  • Startdatum Startdatum
B

blupjes 2.0

Guest
Ik zit er aan te denken om een aquarium van maximaal 80cm op mijn kamer (op de 1e verdieping) te gaan zetten. Ik zit er alleen een beetje mee, dat het misschien te zwaar zou zijn. We hebben een houten vloer, als je boven een euro op de grond laat vallen dan hoor je dat beneden. Ik weet niet hoe het zit met draagbalken en dat soort dingen, maar dat kan ik hier nog wel even navragen. Is dat van belang voor een 80cm bak of is dat alleen voor echt grotere bakken?

Ik hoop trouwens dat dit de goede afdeling is voor dit onderwerp, ik heb geen idee waar ik het anders neer zou moeten zetten.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
 
Ik ben absoluut geen bouwkundig ingenieur, maar mij lijkt dat het gewicht van een 80cm bak (tenzij je hem wellicht volstort met beton) geen probleem moet zijn.
Stel je voor, dat een wat zwaarlijviger echtpaar door de vloer zou zakken....
Je zou voor de zekerheid kunnen nagaan waar de draagbalken zich bevinden en juist dáár de bak plaatsen?
 
Ja, daar zit inderdaad wel wat in.. Ik zal mijn vader straks even vragen of hij weet waar de draagbalken zitten, dan moet ik zonodig wel mijn kamer helemaal omgooien qua inrichting maar dat maakt niet zoveel uit. Beetje verandering af en toe is ook wel leuk 😛
 
Ligt ook aan de breedte en hoogte van je aquarium 😉
Als je 80x40x50 doet zit je aan 160 liter. Met een marge hou je dan iets van 200Kg over verspreid over dezelfde oppervlakte.
Ik denk dat dat wel moet kunnen.
 
Ja, daar zit inderdaad wel wat in.. Ik zal mijn vader straks even vragen of hij weet waar de draagbalken zitten, dan moet ik zonodig wel mijn kamer helemaal omgooien qua inrichting maar dat maakt niet zoveel uit. Beetje verandering af en toe is ook wel leuk 😛
"verbouw mijn huis tot droomaquarium"😎
 
Geen enkel. Probleem en zeker niet als deze langs een draagmuur staat.
 
Moet geen probleem vormen.

Hier staat een 150cm op 1e verdiep houyen vloer. Wel tegen een draagmuur.

Maar 80cm durf ik ook zonder draagmuur neer te zetten.
 
Ik ga er ook vanuit dat een verdiepingsvloer sterk genoeg is voor 200 kg aan gewicht. Anders zou het toch behoorlijk onveilig zijn.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan