80cm killihome


M

MissMalawi

Guest
Hooooi allemaal !

Ik post dit topic hier aangezien het niet zomaar een visbestand is, maar eentje gebaseerd op de killivis als hoofdbewoner.
Ik hoop dat dit topic hier dus goed staat.

Ik heb al een 60x30x30 aquarium met de bewoners: 5x Epiplatys Dageti, en een koppel Aphyosemion Australe.
Ook heb ik bij m'n opa een eigen koppel F. gardneri.

Nu wil ik erg graag een nieuw aquarium, en heb er dus eentje op het oog: 80x40x50 +\-.
Nu zou ik weer graag een killivis geori�nteerd aquarium willen maken.
Maar ik zou niet zo goed weten hoe ik dit zou moeten doen qua visbestand, ik wil namelijk geen overvolle bak zegmaar. Het moet een beetje rustig ogen.

Ook wil ik graag niet-annuele killivissen, want dit betekend namelijk dat zij (mits ze natuurlijk goed verzorgd worden wat ik natuuuurlijk ook doe) ouder kunnen worden dan 1 jaar.

Hieronder een lijstje met vissen die mijn wel aanspraken:
Aplocheilus Panchax
Aphyosemion Gabunese
Lucania Goodei
(Dacht dat dit ook onder de killi's viel) Afrikaans blauwoogje
Of de Gardneri verhuizen naar dit aqua.

Maar misschien hebben jullie wel goeie tips of idee�n voor dit aquarium.
Het enige wat ik echt echt niet zou willen zijn dwergklauwkikkers die vind ik eng :$

Alvast bedankt :)
 
Mooie plannen Stephanie.

Ik zou doen:

Zandbodem, javavaren, javamos, bolbitus, crypto's en behoorlijk wat hout.

Vissen:

Blauwoogjes bovenin.
Aphyosemion striatum , alle lagen
Barbus barriloides onderin. Maximaal 5 hiervan , drukke vis.
Anders voor meer rust barbus gelius of barbus jae.

Groetjes John.
 
Met inrichting ben ik het 100% eens.
Ik wilde in deze bak sowieso meer gebruik gaan maken van hout en varen.

Van de blauwoogjes ben ik groot fan :) zijn heel schattig. Wist alleen echt niet in welke laag deze zwommen, maar geloof je als je zegt bovenin.
Striatum is ook erg leuk!
De barbus barriloides vind ik wel mooi, maar ik ben niet zo van de drukke vissen..
Neig dan toch meer naar de barbus jae.

Maar hoe zit ik dan met aantallen?
Vind dit soort dingen zo lastig !
Maar de bovengenoemde vissen vind ik wel echt heel erg leuk, dus is zeker een mooi idee.

Nu vond ik zojuist nog een vis die ik wel erg interessant vond:
Jordanella Floridae (Zuid-Amerika)
Zou dat ook kunnen?

Of iemand die nog een ander idee heeft, wil eigenlijk zoveel mogelijk opties hebben zodat ik kan kiezen hihi,
 
10 * blauwoogje.
2 m 3 vrouw Striatum.
schooltje van 10 onderin.

Jordanella Floridae heeft het graag niet te warm (buitenvis?)

Wie o wie heeft er nog suggesties :help:

groetjes John.
 
Nog een bakje erbij :D
Tja lastig h�, er zijn zoveel leuke soortjes.
Die Jordanella's doen het beste op kamertemperatuur, het is een sterke en vreedzame vis die wel plantaardig voedsel nodig heeft(kroos, zachte blaadjes eten ze bijv). Komen uit N-Amerika.

Aplocheilus panchax is een oppervlakte bewoner uit Azi� en worden wat groter, zo'n 8 cm en kunnen dan wel naar kleinere visjes jagen en opeten. A.blocki blijft veel kleiner.

Microctenopoma ansorgii als koppel of harem kan ook bij een rustig bestand, maar eten (normaal gesproken) uitsluitend levend/ingevroren voer.

En/of rond de bodem een groepje Corydoras, of wat grotere garnalen zoals Japonica's of Zweefgarnalen..
 
Bedankt John! Vind het echt een hele leuke :)

Haha ja Panchax, deze komt dan wel bij mij thuis en dat is dan het tweede bakje dat ik thuis heb (kweekbakken niet meegeteld). Bij m'n opa heb ik er nog veeeel meer haha.

Ik las van de Jordanellas dat ze algen enzo ook graag eten.. Meh lastig dit haha. Oh Noord! Wat suf ik dacht echt Zuid :O

Hm, misschien dan toch niet de Aplocheilus Panchax....

Lastig dit..
 
Oh wauw de Microctenopoma ansorgii is echt super gaaf :$
Ik geef eigenlijk al mijn vissen levend/ingevroren voer. De killi's moesten namelijk niks weten van het vlokvoer... Ze zijn kieskeurig haha. Behalve de Dageti's dan, die willen het nog wel eten.

Maargoed al kies ik dus de Microctenopoma ansorgii, wat zou daar dan nog bij kunnen qua bestand.
 
Alleen de Microctenopoma ansorgii is geen killivis...
Zouden er dan wel killi's bij passen of niet.....
Hm..
 
Zag net in het topic: wie houdt welke killi's de Chromaphyosemion voorbij komen.
Is daar meer informatie over? Vind het wel een prachtvis
 
De bak heb je nog niet en moet nog indraaien enzo. Neem genoeg planten voor schuilplaatsen en zorg dat het rustig en niet te vol wordt. Neem dus ruim de tijd om een keuze te maken op enkele soorten, sommige zijn ook lastig te verkrijgen.
M.ansorgi is een hele rustige, soms beetje schuwe W-Afrikaanse Labyrinthvis en lijkt qua gedrag op Badissen, kunnen goed bij andere rustige vissen/killi's.
Chromaphyosemions zijn ook rustig en "zwemmen" meer bovenin, met meerdere pronken ze regelmatig en zijn dan enog mooier.
In mijn Albums staan ook m'n ervaringen van de soortjes die ik zoal (gehad) heb, of sommige oude topics. En anders vraag maar gerust, maar zelf heb ik ook altijd moeite om keuzes te maken hoor.. ;)
 
Hier zitten de blauwoogjes in de 80cm iets boven het midden. Ze komen ook wel bij het oppervlak en meer naar de bodem, maar midden is uitvalsbasis. ALs je geen drijplanten hebt (zie je in winkels vaak) willen ze wel eens tegen het wateroppervlak gaan hangen.

Chromaphyosemion zijn rustig en vreedzaam. Mooiste is wel een groepje, want dan zullen de mannen onderling gaan pronken. Hangt verder graag tussen de planten. Tenminste dat is wat kort omschreven. Het filmpje met soortjes had je al gezien in het andere topic?

Als je eens wat anders wilt voor erbij en iets dat ook leuk combineert: dwergklauwkikkertjes.

~ Ivo
 
Mijn oog is nu echt wel heel erg gevallen op de Chromaphyosemion.
Hier wil ik dus wel wat meer onderzoek naar gaan doen.

De reden dat ik dit topic nu al post is omdat ik eerst wil weten welke soorten etc ik in een aquarium wil voordat ik deze ga inrichten. Als ik weet welke vissen ik wil dan kan ik daar namelijk het aquarium op aanpassen.

Een groepje Chromaphyosemion lijkt me echt enorm leuk.

Maargoed! Dus eventjes goed rondneuzen
 
Ik had hier een aantal gevonden (door het kijken van het filmpje)
- Chromaphyosemion punctulatum
- Chromaphyosemion bitaeniatum
- Chromaphyosemion volcanum
- Chromaphyosemion loennbergii
- Chromaphyosemion kouamense

(Zagen er erg gaaf uit)
De vraag is vooral hoe ik aan zulke vissen kom :$
Want het lijkt me wel echt heel gaaf om hiervan een groepje te houden!
 
Hoe je eraan komt: via killikwekers. Sommigen staan soms op beurzen.
In Oss zit Pierre Ooms: http://www.killivissenencorydoras.nl/
In Zaandijk zit Bob Thie: http://www.killikweker.nl/
Ik begreep wel (of dat heb ik verkeerd begrepen) dat de gezondheid van Bob momenteel niet optimaal is. Ik meen dat John dat wel weet?

In Maarn is volgende week zaterdag (en verder tweemaandelijks) een bijeenkomst van Killifishnederland. Ook voor niet leden toegankelijk schreef Pierre en er zouden altijd wel leuks soortjes verkocht worden.

Of, je koopt eitjes via AquaBid en laat die dan zelf uitkomen en opgroeien. Ik meen dat Jeffrey een lijstje had met betrouwbare aanbieders.

Chromaphyosemion loennbergii heeft Pierre Ooms at the moment zitten, de oranjegeelachtige vorm schreef hij.
Chromaphyosemion bitaeniatum 'Lagos Red' hebben wij ook ooit via hem bemachtigd.

~ Ivo
 
@panchax
Die is ook wel heel leuk die je noemt Panchax!

@mascha&ivo
Super bedankt voor de tips! Het duurt nog wel even voor de bak klaar is, maar dan heb ik in iedergeval alvast een mooi idee.

Vind ze echt enorm leuk! Hoe zou ik deze dan kunnen houden?
 
@Mascha&Ivo
Wat is jouw ervaring met de Chromaphyosemion bitaeniatum ? Ben wel erg benieuwd.
 
Niet veel anders als de andere Chromaphyosemions worden omschreven. Beetje tussen de planten hangen, af en toe eens een vrouwtje 'lastigvallen'. Wij hadden een koppeltje, dus geen gepronk tussen mannen. In het vervolg een groepje. In 80cm is iets als 3m/3-5v wel aardig.

~ Ivo
 
Bij Chromaphyo's zijn er ook verschillen in lengte; bijv soorten als Bitaeniatum, Loennbergi ed zijn iets fijner gebouwd, slanker en feller van kleur en worden zo'n 3,5 tot 4,5 cm groot.
En heb je nog een aantal die onder Bivittatum vallen, deze worden forser en groter, zeker een dikke 6 cm en hebben meestal ietsje mindere fellere kleuren.
Al deze soorten zijn wel hele vreedzame en rustige Killi's en zwemmen maar weinig. Een Australe is een stuk actiever bijv.
 
Ik vind ze wel heeeeel leuk. En houdt ook wel van rust in de bak.

Zou ik bij een groepje nog een aantal vissen kunnen houden of zo laten?
 

Terug
Bovenaan