80x35x49 cm Zuid-Amerika bak van Ed Tensen


Echt een hele gave bak zeg!! Je hebt er gevoel voor volgens mij
 
Echt een hele gave bak zeg!! Je hebt er gevoel voor volgens mij
Thx, in veel van mijn bakken hou ik van een 'eenvoudige' rustgevende natuurlijke uitstraling. Of dit nou met CO2 toevoeging of zonder is, met of zonder filter etc. En heerlijk om ideëen uit te werken, te starten en te sturen naar waar je het hebben wil.
 
Thx, in veel van mijn bakken hou ik van een 'eenvoudige' rustgevende natuurlijke uitstraling. Of dit nou met CO2 toevoeging of zonder is, met of zonder filter etc. En heerlijk om ideëen uit te werken, te starten en te sturen naar waar je het hebben wil.
Ik vind eenvoud ook mooi inderdaad. Maar die eenvoud delft altijd het onderspit tov dat ik eigenlijk ook alles wil zonder dat ik ruimte heb voor 10 aquaria. Op de één of andere manier gaat dat heel slecht samen :Dk
 
Thx, in veel van mijn bakken hou ik van een 'eenvoudige' rustgevende natuurlijke uitstraling. Of dit nou met CO2 toevoeging of zonder is, met of zonder filter etc. En heerlijk om ideëen uit te werken, te starten en te sturen naar waar je het hebben wil.
Dat klinkt als erg eenvoudig maar soms is het lastiger dan je denkt;)
 
Groepsoverleg 😊:

20240217_185906.jpg
 
Deze bak draait dus nu op een Eheim hoekfilter met 3 filter "mandtjes". De Eheim classic 2213 is verhuist naar de Trofis.

Filter iets gericht naar boven voor wat water beweging. Dit bakje draait verder goed, hieronder nog wat foto's. Mijn excuus voor de weerspiegeling 😅.

20240218_141712.jpg
20240218_141721.jpg
20240218_141727.jpg
20240218_141743.jpg


Gr. Ed
 
Deze bak draait dus nu op een Eheim hoekfilter met 3 filter "mandtjes". De Eheim classic 2213 is verhuist naar de Trofis.

Filter iets gericht naar boven voor wat water beweging. Dit bakje draait verder goed, hieronder nog wat foto's. Mijn excuus voor de weerspiegeling 😅.

Bekijk bijlage 372173Bekijk bijlage 372174Bekijk bijlage 372175Bekijk bijlage 372176

Gr. Ed
Mooi! Ik zie, denk ik tenminste, wel baardalg of is dit bewust zo gecreëerd?
 
Mooi! Ik zie, denk ik tenminste, wel baardalg of is dit bewust zo gecreëerd?
Dat is bewust. Zit al een hele tijd alleen op het hout. De garnalen vinden dit prachtig.
 
die garnalen nie bang XD mooie bak ed
 
Op zich niet heel veel te melden dan alleen voor degene die blad toevoegen aan hun aquarium en niet erg bekend zijn met wat dit kan doen in je bak (bv catapa, guave etc.), dit kan je waterwaarden beïnvloeden. Mijn TDS ging van 235 vorige week naar beneden naar 150 door toevoegen van 2 catapa bladeren. Voor mij verder niet schokkend, maar voor anderen misschien waardevolle informatie 😉.

Verder nog even wat foto's van dit aquarium:

20240312_185556.jpg
20240312_185602.jpg
20240312_185609.jpg
20240312_185616.jpg
20240312_185628.jpg
20240312_185636.jpg


Gr. Ed
 
nog nooit van gehoord? gebruik hier bamboe blad dat heeft minder effect op de water waarders als goed is
 
Mooie foto s Ed maar hoe kan blad de geleidbaarheid dan verlagen? Ik gebruik ook vaak 1 of 2 bladeren maar zie geen verschil in de TDS.
 
Ik vermoed dat de looizuren hiermee te maken hebben. Deze verlagen de pH en daarmee het bufferend vermogen van het water. Ik zal dit wel eens testen als ik weer nieuwe toevoeg.

Gebruik jij osmosewater met mineralen toegevoegd of gewoon leidingwater John?
 
Bij de garnalen gebruik ik osmose met mineral + om de gh op peil te brengen tot 300uS.
 
Bij de garnalen gebruik ik osmose met mineral + om de gh op peil te brengen tot 300uS.
Dat zou kunnen verklaren waarom die van jou bak niet tot nauwelijk zakt. In verhouding is jou bufferend vermogen hoger dan bij mij. Ik voeg zelf geen mineral + toe. Heb dat ook niet nodig voor mijn neocaradina's 😉.
 
Dat zou kunnen verklaren waarom die van jou bak niet tot nauwelijk zakt. In verhouding is jou bufferend vermogen hoger dan bij mij. Ik voeg zelf geen mineral + toe. Heb dat ook niet nodig voor mijn neocaradina's 😉.
Kh is bij mij 0-1 dus volgens mij is er dan amper bufferend vermogen toch? gh zit rond de 5 maar zover ik weet buffert juist de kh de zuren.
 
Kh is bij mij 0-1 dus volgens mij is er dan amper bufferend vermogen toch? gh zit rond de 5 maar zover ik weet buffert juist de kh de zuren.
GH kan wel degelijk meehelpen aan het bufferend vermogen van jou bakje, alleen is dit een verzamelsom van calcium en magnesium zouten. Met mineral + voeg je o.a. een calciumbron toe, deze zorgt voor jou bufferend vermogen in je bakje.
 
Ok, ik dacht dat vanuit de kh alleen de carbonaat bufferend werkt maar dat calcium ook een buffer is dat wist ik niet. Wel wist ik dat naast de carbonaten uit de kh ook fosfaat bufferend kan zijn.
 
en zo blijven we leren.... Dank heren. Ed, je bak staat er nog steeds prachtig bij
 

Terug
Bovenaan