Wat is er nieuw

840 liter bak met bioloog, welke opvoerpomp?

sigpro

Well-known member
Lid geworden
19 maart 2015
Hoi een hele tijd geleden wilde ik een nieuwe bak, deze heb ik nu. Een van mijn bakken is tijdens het verhuizen gebarsten, was al een oudje.
Afijn, heb nu een 840 ltr bak met bioloog die nog helemaal leeg is.

Ik heb totaal geen ervaring met opvoerpompen, waar moet ik op letten en welk merk kan ik beter vermijden? Aqua capaciteit dus hoeveel liters per uur kom ik wel uit. Graag zou ik willen weten wat jullie ervaringen zijn.

Veel mensen hebben positieve ervaringen met opvoerpompen van Jecod (Jebao). Die hebben een goede verhouding tussen prijs en kwaliteit. Ik heb zelf pompen van hun lijnen DCP en ADP. Beide zijn zo goed als geruisloos en vergen vrijwel nul onderhoud. De ADP-lijn werkt via wifi maar dat vind ik achteraf gezien geen voordeel, althans niet voor mijn situatie. Een simpel besturingspaneeltje met knoppen vind ik fijner dan een app.

Je hebt ook duurdere opvoerpompen, met name gebruikt in de zeewaterhoek van de hobby. Ik vraag me af in hoeverre dat meerwaarde heeft want het basisprincipe van die dingen is denk ik hetzelfde. Maar wellicht zijn er hier nog mensen die juist wel reden zien om de duurdere pompen aan te bevelen. 🙂

Laatst bewerkt:
Dank voor je reply, ik heb 2 Jecod wavemakers, ben er zeer over te spreken. Ik zal naar hun pompen kijken.
Ik dacht ik zelf aan via app en via knop dus beide opties tegelijk. Maar weet nog niet of dat mogelijk is. Is de app buggy of werkt het instellen gewoon niet goed?

Wil wel een pomp die jaren mee gaat, als het een beetje prijzig is maakt het voor mij niet, tenzij het 1000 euro is natuurlijk 😆
Aquarium heeft me al genoeg gekost, en gaat me nog meer kosten aangezien ik nog filtermateriaal, extra zand, lampen etc moet kopen haha.

Ik dacht ik zelf aan via app en via knop dus beide opties tegelijk. Maar weet nog niet of dat mogelijk is. Is de app buggy of werkt het instellen gewoon niet goed?
Als je zowel wifi wilt als knoppen, is er de serie MDP. 🙂 Die zijn volgens mij wel wat prijziger.

Op zich werkt het goed hoor, met de app. Ik vind het alleen net wat meer zekerheid geven als ik voor de bediening niet afhankelijk ben van mijn telefoon. Want als daarmee (of met mijn inlog voor de app) nu iets is, kan ik de pomp niet bedienen. Gelukkig onthoudt het apparaat bij stroomuitval of zo altijd zelf de pompinstellingen, dat vormt verder geen probleem.

Bijgevoegd twee beelden van de appomgeving. Het is eigenlijk hetzelfde idee als met de meeste andere wifi-apparaten.

Screenshot_20250109_231140_Jebao Aqua.jpg

Screenshot_20250109_231134_Jebao Aqua.jpg

Die pompen gaan normaal gesproken jaren mee. 🙂

Hier draait ook al jaren continue een regelbare jebao/jecod dcp. (Dcp 20.000)
Deze heb ik zelfs nog nooit schoon gemaakt.
Erg tevreden over deze pompen.
Kwaliteit / prijs is prima 👌🏼

De meeste pompen in een sump staan +-150cm lager dan het oppervlaktewater van aquarium kun je vertrouwen op de verliezen die de constructeurs aangeven?
En tot op hoeveel % vermogen kun je die pompen minderen ( zonder eventuele problemen)

De meeste pompen in een sump staan +-150cm lager dan het oppervlaktewater van aquarium kun je vertrouwen op de verliezen die de constructeurs aangeven?
En tot op hoeveel % vermogen kun je die pompen minderen ( zonder eventuele problemen)
Mijne staat op de helft dus zo’n 50% gedimt. Verliezen zullen er altijd zijn maar dat ligt natuurlijk aan meerdere dingen (hoogte afstand bochtjes etc. Belangrijkste is dat die stabiel draait en dat doet die hier al jaren.

Vaak (in ieder geval bij Jecod) is het minimumvermogen 30%. Vanaf dat punt schakel je stapsgewijs naar 100%.

Er zijn grafiekjes beschikbaar van de verschillende pompen met daarop het verwachte pompvermogen uitgezet tegen de opvoerhoogte. Volgens mij klopt dat altijd wel met wat de fabrikant belooft. Al zal het dus niet snel gebeuren dat je daadwerkelijk de volle opbrengst ziet van wat zo'n pomp kan doen, door de verliezen die onvermijdelijk optreden.

Ik denk dat dat lastig berekenen is.. je hebt idd de opvoerhoogte, die is wel te doen. Maar knietjes, leidingdikte, co2 reactoren/UV filters etc..

Een duurdere pomp zal misschien iets zuiniger zijn of van net wat betere materialen gemaakt zijn maar heb dat zelf nooit het geld waard gevonden.
Royal exclusive is prachtig maar de prijs is ook hoog.
Dat de pomp stabiel draait blijft toch het belangrijkste.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan