900 liter met externe filters in plaats van sump?


:ROFLMAO: maak me maar niet gek :ROFLMAO:
Ergens moet een grens getrokken worden! Ik denk dat ik met 230 het maximale er wel uit haal, qua hoogte zou ik wellicht nog iets kunnen stijgen, maar heb geen zin om bodemonderhoud met duikbril te moeten doen šŸ™ˆ
Zeemeermin inhuren
 
Als je qua lengte aan de Max zit is er qua hoogte en diepte nog winst te behalen als je meer liters wilt.
Hoge bak is mooi maar het moet idd ook niet te moeilijk worden met onderhoud zoals je zegt.
Dit heeft natuurlijk ook te maken met de hoogte van het meubel.
Ik heb destijds gekozen voor een iets hoger meubel en iets ingeleverd op de waterhoogte.
Dit is natuurlijk bij elk persoon en plaats van de bak anders.
 
Ik heb de Fusion 120 staan en merk het al want voor de bodem heb ik ook een trapje nodig en ben zelf 1.80.
 
Ik heb de Fusion 120 staan en merk het al want voor de bodem heb ik ook een trapje nodig en ben zelf 1.80.
Wat is dan de totale hoogte ?
Ik ben destijds uitgekomen op 152 cm totale hoogte wat goed voor mij was.
 
Ik heb een bioloog gecombineerd met een potfilter. Heb de indruk dat een potfilter wel beter zweefvuil eruit haalt. De aanzuig van het potfilter loopt over de bodem naar de hoek van het aquarium om daar buiten zicht omhoog te gaan. De aanzuig zelf zit onder een stenen partij uit het zicht.
 
In mijn opinie mag je onder deze iets grotere bak ook meerdere ,xl, filters in serie schakelen dus vd ene naar de andere, dan heb je meer filtervolume en er desnoods soms de eerste tussenuit te halen om schoon te maken omdat die pot dan een voorfilter wordt.
Die pompen geven ook veel meer stroming door 1 aan en 1 uitvoer achter elkaar te laten dat stroomt door dezelfde slangen dan veel harder en dan is je 230 weer een dwergješŸ˜€

Bedoel je meerdere potfilters aan elkaar?

Als je qua lengte aan de Max zit is er qua hoogte en diepte nog winst te behalen als je meer liters wilt.
Hoge bak is mooi maar het moet idd ook niet te moeilijk worden met onderhoud zoals je zegt.
Dit heeft natuurlijk ook te maken met de hoogte van het meubel.
Ik heb destijds gekozen voor een iets hoger meubel en iets ingeleverd op de waterhoogte.
Dit is natuurlijk bij elk persoon en plaats van de bak anders.

Op zich het onderhoud valt eigenlijk wel mee, ik heb een tang van 70cm op dingen mee op te pakken en een ander ding waarmee ik door de bodem ga, hoef dus eigenlijk niet zo heel vaak met de handen naar de bodem. Meubel wil ik zeker niet hoger, misschien nog een cm of 2 lager zelfs, dan valt het meubel helemaal achter de bank weg ipv nu een randje nog zichtbaar, maar wil ook weer niet te beperkt worden in de kastruimte dus wellicht gewoon de standaard 80cm. Van 52cm effectieve glashoogte (aquarium nu is 60cm maar daarvan is 8 bovenbak) naar 60 is al mooi sprongetje omhoog, ik hoef geen extreem hoge vissen in de bak en het liefst houd ik de bak ook nog enigszins draagbaar, zodat ik niet mocht het er ooit van komen met een vorkheftruk het huis in hoef šŸ˜§

Ik heb de Fusion 120 staan en merk het al want voor de bodem heb ik ook een trapje nodig en ben zelf 1.80.

Ik pak altijd standaard het trappetje er al bij als ik het aquarium in moet, op voeren en iets van de oppervlakte pakken na.
 
Ik heb een bioloog gecombineerd met een potfilter. Heb de indruk dat een potfilter wel beter zweefvuil eruit haalt. De aanzuig van het potfilter loopt over de bodem naar de hoek van het aquarium om daar buiten zicht omhoog te gaan. De aanzuig zelf zit onder een stenen partij uit het zicht.
Zweefvuil haal je in een sump/bioloog eruit met een voorfilter van watten of filtersock/gafzak
 
Maar zweefvuil komt vaak ook niet bovendrijven.

Wel een nadeel idd, dat je met een sump zo hoog in de bak filtert. En de intake lager is groot risico lijkt me ivm overstromen sump
 
Wel een nadeel idd, dat je met een sump zo hoog in de bak filtert. En de intake lager is groot risico lijkt me ivm overstromen sump
Een sump zal niet overstromen. Je vangt het water op in de sump.
Het water wat tegen de kam aan zit zal je sump in stromen en niet meer.
 
Een sump zal niet overstromen. Je vangt het water op in de sump.

Maar als je inlaat laag in het aquarium zit in plaats van bovenin aan de oppervlakte kan er in theorie te veel water inlopen lijkt me?
 
Wel een nadeel idd, dat je met een sump zo hoog in de bak filtert. En de intake lager is groot risico lijkt me ivm overstromen sump
Dit is d.m.v. vlotters en kleppen wel te regelen, maar ja ook die kunnen wel eens klemlopen...

Voorheen was mijn bak ook zoetwater en had zelf nooit last van zweefvuil.

Ik heb geregeld stukken wortel en blad in de waterkolom die gewoon niƩt aan het oppervlak willen komen. Kom ik op een gegeven moment in het voorfilter van mijn externe filter tegen.
 
Maar als je inlaat laag in het aquarium zit in plaats van bovenin aan de oppervlakte kan er in theorie te veel water inlopen lijkt me?
In principe maak je een sump altijd groot genoeg om al het overtollig water op te kunnen vangen wanneer deze stilvalt. Dus zit je intake lager zou in theorie je sump groter moeten worden.
 
De water invoer moet je ook niet op de bodem doen.
Je invoer zit dan ook in de overloop dus het water tegen de overloopkam loopt naar je sump plus het beetje water wat in de overloop staat. (Afhankelijk hoe diep de overlooppijp staat )
 
Nee precies maar ben je dan niet vooral de bovenste laag aan het rondpompen en filteren?
 
Nee precies maar ben je dan niet vooral de bovenste laag aan het rondpompen en filteren?
door je retour zul je altijd stroming hebben.
En het meeste vuil verzameld zich volgens mij toch ook aan de oppervlakte.
Dit systeem word natuurlijk al heel lang gebruikt en heeft zich prima bewezen.

Sommige mensen denken nog wel dat de aanzuig makkelijk is op de bodem zodat deze dienst doet als stofzuiger. Maar het vuil wat in een hoek verzameld word moet je gewoon afzuigen met een slang zodat het uit je systeem is.
 
Je retour moet je uiteraard ook niet te diep hangen want deze zal ook gaan hevelen bij stroom uitval. Dit is makkelijk te voorkomen met een klein gaatje net onder waterlijn.
Als je deze gewoon hoog genoeg houd is een gaatje overbodig en zal die snel lucht aanzuigen en stoppen met hevelen.
 

Terug
Bovenaan