A. Agassizii man dood, vrouw over, wat nu?


jasper-94

Well-known member
Lid geworden
2 september 2010
Berichten
694
Leeftijd
29
Locatie
Maastricht
Mijn apistogramma agassizii man is anderhalve week geleden dood gegaan.
Ik was deze week niet thuis en mn broertje sms'te om te zeggen dat hij helemaal was opgezwollen, geen kleur meer en schubben stonden helemaal naar buiten, buikwaterzucht dus.

hij heeft gelijk een esha2000 kuurtje gedaan, om maar iets te doen, maar de volgende ochtend was het al gedaan.

Punt is nu dat ik een eenzaam vrouwtje over heb, kan ik nu gewoon een nieuwe man halen bij de LFS? Hiermee doel ik vooral op de territoriale drift van het vrouwtje omdat zij nu al een territorium heeft in mn aquarium.

Groetjes Jasper
 
Je kan proberen een nieuw mannetje er bij te zetten en kijken of het goed gaat. Zo niet zou ik de inrichting van je bak een beetje veranderen zodat het territorium van je vrouwtje weg is.
 
Ik ben erg benieuwd naar een aantal dingen:
- hoe lang heb je deze gehad?
- welke medebewoners?
- plantenbemesting ja/nee?
- waterwaarden?
- aquariumformaat?

Dit, omdat Apistogramma's gevoelige vissen zijn voor o.a. stress door medebewoners en voor de waterwaarden. Als beiden of een van beiden niet op orde zijn is het misschien wel dweilen met de kraan open.

~ Ivo
 
Ik heb het mannetje tegelijk met 2 vrouwtjes gekocht in het voorjaar van 2011, ergens in mei/juni
Hij heeft er dus een dikke 2,5 jaar in gezeten.
De medebewoners zijn een stuk of 8 japonica garnalen, ca 15 visjes in de middenlaag (tretras e.d.)
Waterwaarden weet ik op het moment niet precies, wel weet ik dat mn NO2 gewoon nul is, no3 zeker niet te hoog. En de pH is altijd 6/6,5

Het gaat om een rio 125 dus 80 cm lang en met aftrek van stenen en hout ca 115 liter
 
Ik meen me te herinneren dat Apistogramma's nu niet echt oud worden. Als dat inderdaad zo is, zou het wel eens ouderdom kunnen zijn waardoor het mannetje vatbaarder is geworden voor ziektes. Was hij nog erg levendig? Daarnaast zou dit dan betekenen dat de vrouwtjes ook geen jaren te gaan meer hebben en momenteel van hun oude dag genieten. Dan ben je met het bijplaatsen van een man misschien wel over een tijdje weer terug bij af. Misschien zou je dan kunnen nadenken over het even uitzitten zonder mannetje, en dan te zijnder tijd een ander soortje te kiezen?

Maargoed, dit idee berust wel op de gedachte dat ze dus niet bepaald oud worden. Als ik dat mis heb wordt het ineens een ander verhaal.

~ Ivo
 
Mijn ervaring is ook dat Apisto's gevoelig kunnen zijn. Had eerst een koppel A. borellii 'opal', allebei dood(ook buikwaterzucht). Later een harem waarvan de vrouwtjes dood zijn. Mannetje zwemt hier ongeveer een half jaartje nog erg mooi.
Waterwaarden en temperatuur waren goed voor de A. borellii(zelf met druppeltest). Andere vissen hadden niks.

Waarschijnlijk slechte nakweek uit Oost-Europa, zoals Tjechi�e, of Azi�.

Heb na half jaartje weer een vrouwtje besteld bij de LFS.

Ik zou het dus gewoon proberen als alles in orde is.
 
Is buikwaterzucht dan niet besmettelijk ? Zou eerst even kijken of er niet meer vissen ziek worden voordat je er een nieuwe bij doet !
 
Buikwaterzucht kan besmettelijk zijn, maar is dat in veel gevallen niet heb ik begrepen. Kan dacht ik ook bijvoorbeeld komen door nierfalen.

Ik ben nog eens wat verder gaan zoeken en heb o.a. een aantal mensen op wie ik behoorlijk vertrouw zien schrijven dat veel Apistogramma's niet ouder worden dan een jaar of 3. Laten we zeggen dat ze in de winkel als je ze koopt zomaar tot een half jaartje houd kunnen zijn dan zijn de visjes van Jasper inderdaad tegen de 3 jaar oud. Ik hou het dus bij ouderdom.

In dat geval zou je niet bang hoeven te zijn met het bijplaatsen van iets anders. Afwachten kan natuurlijk nooit kwaad. Ik zou je eens aanraden na te denken of je niet de vrouwtjes lekker hun oude dag wilt laten uitzitten en daarna een ander soortje aanschaft.

~ Ivo
 

Terug
Bovenaan