A. borellii met C. lalia?


D

dirkee

Guest
Beste mensen,

Ik heb een 80 cm aquarium met 3 Colisa lalia (1m/2v) en een Epalzeorhynchos frenatus.
Ik ben van plan 3 Apistogramma borellii (1m/2v) te kopen en daarom de E. frenatus te verkopen aangezien deze waarschijnlijk niet goed samen gaan en ook voornamelijk omdat mijn aquarium te klein is voor een E. frenatus (ik heb het aquarium met die vis er al in van iemand anders overgekocht).

Nu vroeg ik me af of jullie denken dat C. lalia en A. borellii samen gaan.

Groeten,
Dirk
 
Lijkt mij wel, zie geen problemen, de lalia zit meestal in de bovenlaag en de borellii in de onder/middenlaag. Eens kijken wat anderen zeggen;)


Heb je een zandbodem?
 
Nee, ik heb zwart fijn grind. De twee vrouwtjes C. lalia zitten ook regelmatig bij de bodem, aangezien het mannetje ze wegjaagt als ze bij het wateroppervlak komen.
 
Zou de combinatie E. Frenatus en A. Borellii geen problemen opleveren vraag ik me af...

Edit: laat maar, zie net dat je hem wil gaan verkopen :stom:
 
Ik lees op Aquainfo.nl dat fijn grind ook een geschikt substraat is voor A. borellii.
Het meeste zgn zwarte grind is in werkelijkheid vermalen glas en dat is niet aan te raden voor dergelijke vissen.
 
Kijk eens bij de Hornbach voor Aquasand met een korrel van 0,4-0,8mm. Dat hebben meer leden al in de bakken zitten.Is in veel filialen in meerdere kleuren te koop.
 
Ik heb zwart zand en zwart grind gehad en ben er vanaf gestapt,ik ga terug filterzand bestellen bij Wildkamp.
 
E1A76BB6-ECE1-4A1B-B202-4FDE3113516B.jpeg
Ik heb zwart zand en zwart grind gehad en ben er vanaf gestapt,ik ga terug filterzand bestellen bij Wildkamp.
Ik heb voor mijn borelli’s , kaviaar bodembedekking en, heb tussen de beplanting, een pad gemaakt met zand.
 
Fijn grind is ook niet hetzelfde als fijn gemalen glas. Persoonlijk zie ik liever (filter)zand als bodem.
Maar toch wordt zwart vermalen glas vaak als zgn fijn zwart grind verkocht. Je wordt dus opgelicht. ;)

Zand is ook veel beter. 10/12 jaar geleden werd hier altijd metselzand (zand uit de Maas) van de G*mma aangeraden als de perfecte bodembedekking. Ik gebruik het nog. Thans gaat men massaal voor filterzand.
 
Ik het het een keer in het verleden gebruikt en de kh ging van 7 naar ik dacht 13 maar wellicht dat dit een ander soort kaviaar is geweest.
 
Kan misschien een domme vraag zijn maar heb echt geen idee wat er met kaviaar bedoeld word,soms iemand een foto zodat ik kan zien hoe het eruit ziet.
 
Kan misschien een domme vraag zijn maar heb echt geen idee wat er met kaviaar bedoeld word,soms iemand een foto zodat ik kan zien hoe het eruit ziet.
Oei, een fot9 van dichtbij heb ik niet, maar, het zijn hele kleine bolletjes, je hebt ze in alle afmetingen maar, ik heb de kleinste genomen vanwege de A. Borelli.
Ze doen het er heel goed op, had voor de zekerheid, nog een pad gemaakt met wit zand(wel een plexiglas plaatje gestoken aan de voorkant tegen het glas en, dit opgevuld met witte kiezel zodat het pad meer een geheel zou vormen met de kaviaar), ze filteren zowel de kaviaar als het witte zand.
 
Bedankt voor de foto en had ik inderdaad nog nooit gezien,bestaat dat in andere kleuren ook of enkel in deze lichte kleur ?
 
Bedankt voor de foto en had ik inderdaad nog nooit gezien,bestaat dat in andere kleuren ook of enkel in deze lichte kleur ?
Dat bestaat idd in verschillende kleuren, heb deze kleur genomen omdat dat mooi samengaat met de drakenstenen
 
Ik heb zwart grind wat best wel zwart gebroken glas kan zijn. Mijn P. kuhlii en E. labeo (die ik ga verkopen) hebben hier geen problemen mee. A. borellii zou daar wel problemen mee krijgen?
 
Ik heb zwart grind wat best wel zwart gebroken glas kan zijn. Mijn P. kuhlii en E. labeo (die ik ga verkopen) hebben hier geen problemen mee. A. borellii zou daar wel problemen mee krijgen?
A. Borelli filterd eten uit de bodembedekking, scherpe randen = vragen om kwetsuren, en de kuhli houd idd ook niet van een scherpe bodem
 
Trouwens, ik filter over elzenproppen, het geeft langst de ene kant een mooie donkere kleur aan je water(laat de kleuren van vissen en planten beter uitkomen) en, brengt op een natuurlijke manier de KH omlaag, het is ook gezond voor de vissen
 
kuhli s houden ook bepaald niet van een scherpe bodem.
Hij leeft al 5 tot 9 jaar op dit substraat en is in goede conditie (5 jaar geleden heb ik dit aquarium + substraat + beplanting + vissen van iemand overgekocht).

Voor vissoorten die voedsel uit het substraat filteren via de kieuwen zijn afgeronde korrels van zand of fijn grind inderdaad beter. Mijn substraatkorrels zijn zeker niet rond, maar wellicht ook niet scherp. Daarbij zijn scherpe substraatkorrels natuurlijk pas schadelijk als de korrels groter zijn dan een bepaalde diameter, misschien zijn mijn substraatkorrels klein genoeg om geen schade te veroorzaken?
 
Hij leeft al 5 tot 9 jaar op dit substraat en is in goede conditie (5 jaar geleden heb ik dit aquarium + substraat + beplanting + vissen van iemand overgekocht).

Voor vissoorten die voedsel uit het substraat filteren via de kieuwen zijn afgeronde korrels van zand of fijn grind inderdaad beter. Mijn substraatkorrels zijn zeker niet rond, maar wellicht ook niet scherp. Daarbij zijn scherpe substraatkorrels natuurlijk pas schadelijk als de korrels groter zijn dan een bepaalde diameter, misschien zijn mijn substraatkorrels klein genoeg om geen schade te veroorzaken?
Laten we hopen....ik,weet natuurlijk niet hoe groot je substraatkorrels zijn
 
Ik gebruik ook normaal gezien het filterzand met de 0,4-0,8mm korrel.
 
Voor Apisto's gebruik je inderdaad het beste zand.

Frank Schäfer (Aquarium Glaser, Duitsland):
"Especially the sand is important and the meaning of it often underestimated.
In fact the sand is more important than the water chemistry (hardness, pH).
In the wild, these fish feed mainly on particles they find in the sand.
To find them the fish takes a mouth full of sand, chews the sand and releases the sand through the gill openings.
Food particles attach on special anatomical structures on the gill arches and can be swallowed subsequently.
In case an Apistogramma can find no sand it comes in a situation comparably to humans that get no opportunity to clean their teeth.
This may work for a while, but in most cases sooner or later one becomes sick of it."

Daarnaast kan je goerami's en Apisto's beter niet bij elkaar houden. Die begrijpen elkaars signalen niet. Signalen als "dit is mijn territorium". Dit zorgt voor verwarring, stress, wellicht agressie. Kan goed gaan, kan niet goed gaan. Een beetje als met Apisto's en Cory's etc.
 

Terug
Bovenaan