Wat is er nieuw

A. Cacatuoides koppel agressief

R

RemyB

Guest
Hallo,

Ik heb een koppeltje A. Cacatuoides in een 60cm bak. Dit ging altijd prima, tot voor kort. Opeens viel het mannetje het vrouwtje aan, ik denk omdat zij geen interesse had in hem en hij daar niet tegen kon ofzo. Dit is een tijdje zo doorgegaan. Mannetje zat links in de bak (bij t holletje), vrouwtje rechts achterin achter een steen.
De laatste tijd zoekt het vrouwtje steeds vaker toenadering, maar het mannetje moet er niks van hebben en valt haar nog steeds aan als hij haar ziet.

Iemand enig idee of, en zo ja hoe, dit op te lossen is?

Overige info: medebewoners zijn 10x Nannostomus Marginatus, en 4x Otocinclus Vittatus.
Waterwaardes zijn (gemeten met JBL strips, dus ongeveer):

NO3 0
NO2 0
GH tussen 4 en 7
KH 6
pH tussen 6.8 en 7.2

Temperatuur: 26 graden

Groeten,
Remy

Hoe ziet je inrichting er uit?

En een bak van circa 54 liter is wel wat krap voor Apistogramma cacatuoides. Niet dat het in grotere bakken niet voorkomt, maar kunnen ze nog wel wat voor elkaar schuilen.

Klopt, is inderdaad krap. Heb me destijds verkeerd laten informeren door de dierenwinkel (zeiden dat het wel in een aqua40 kon; heb ze al overgeplaatst naar 54 liter) en nu geen geld en ruimte voor grotere bak. Leer je weer van.. Grotere bak is overigens wel een plan voor in de toekomst.

Hier een foto van de inrichting:
978878remyb_0_82_20140929_130400.jpg

Links een stuk kienhout met daarachter het holletje, waar de man vaak in de buurt te vinden is. Het vrouwtje zit vaak rechts bij de steen in de buurt. Soms zwemt ze richting het mannetje, maar wordt dan weer weggejaagd naar haar eigen helft van de bak.

Ik denk dat je met het nog wat verder doorbreken van de zichtlijnen de boel nog wat zou kunnen verbeteren, maar ik vrees dat het toch een ongelukkig huwelijk zal blijven.

Hoe zou je bij deze inrichting mij adviseren om richtlijnen te verbreken? Meer beplanting/stenen of andere indeling? Dat zorgt er alleen voor dat ze elkaar niet meer zien; niet dat ze weer met elkaar door ��n deur kunnen lijkt mij..

Kan ik daarom niet beter vragen aan een aquariumspeciaalzaak of ze mijn vrouwtje (of mannetje) willen terugnemen zodat ik een nieuwe kan kopen, in de hoop dat die het mannetje (of vrouwtje) wel gelukkig maakt?

Zichtlijnen inderdaad verbreken met veel planten stenen en hout. Je hebt nu het middenstuk erg open, daar zo je nog een stuk hout kunnen leggen. Een van de twee vervangen lijkt mij geen goede oplossing. Voor cacatuoides is 60 cm erg klein, ik denk dat vooral daarin het probleem zit, dat los je niet op met 1 vervangen. Ook heb je dan het probleem dat je de nieuwe vis in het territorium van een ander zet wat voor extra onrust zorgt.

Ik denk dat je dan hetzelfde krijgt. Mijn ervaring is althans dat cacatuoides mannen soms erg enthousiast/agressief kunnen zijn tegen de vrouwen. Daarom ben ik ook er een voorstander van om ze in een harem te houden,maar een bak van 60 cm vind ik daar dus echt te klein voor.De mannen kunnen best fors worden en er is weinig vluchtruimte voor de vrouwen (soms ook voor de man).

Bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik komend weekend de open ruimte wat 'dichter' ga proberen te maken en tegelijkertijd ga kijken om een ander onderkomen voor ze te vinden.

Zijn er andere soorten (koppels?) die ik wel in een 60 bak kan houden (naast de Nannostomus en Oto's)?
Vind bijvoorbeeld Aphyosemion erg mooi of Dario Dario. Kunnen deze? Of nog andere suggesties?

Ook voor andere koppel vissen is het verstandig om de bak wat voller te zetten denk ik. Waar woon je ongeveer en heb je foto's van de vissen? Dat kan helpen als je een nieuw onderkomen voor ze zoekt.

Aphyosemion kan prima in je bakmaat.
Dario dario ook, maar daarvan zijn amper vrouwen te krijgen (en wat door een winkelier een vrouw wordt genoemd is vrijwel altijd een onderdanige en dus kleurloze man).

Staat daar trouwens Anubias in de bodem? Deze hoort in ieder geval met de wortelstok boven de bodem te zitten.

~ Ivo

Ivo, zijn er ook andere Dario's waar je wel vrouwen bij kan krijgen?

Goede vraag, stom eigenlijk dat ik dat niet meteen even meld: Dario hysginon bijvoorbeeld.

~ Ivo

Nou dat is toch ook een prachtige vis.Lijkt ook wel op een dwergcichlide, minstens zo mooi. En het lijkt mij in ieder geval een beter alternatief voor de cacatuoides.

Misschien is een koppel Badis badis ook wel een optie.
Of pauwooggrondels, maar daarvan heb ik in alle eerlijkheid geen idee of je die wel in koppel kan houden of dat een trio beter is.

Overigens zijn Badis badis en de Dario soorten wel subtropen, oftewel jaarrond 26 graden is een minder goed idee. Nannostomus marginatus kan veel hebben. Otocinclus kan ook best wat koeler. Scheelt ook nog in de stroomkosten.

~ Ivo

Bedankt voor de tips, zitten mooie vissen bij inderdaad. Moet alleen wel opletten dat ik een soort kies die niet te groot wordt, las dat sommige Dario soorten te groot zijn voor 60cm. Ga denk ik binnenkort eens naar Veldhuis in Enschede, zag dat ze daar de nodige soorten wel hadden.

Ik woon zelf in Wageningen (net als Jelle zag ik, dus mocht je ge�nteresseerd zijn.. 🙂). Het zijn A. Cacatuoides Orange, foto's volgen als ik thuis ben.

De Anubias staat met wortelstok boven de grond, alleen de worteltjes die daaruit groeien gaan de grond in. Had toevallig in een ander topic je waarschuwing al voorbij zien komen Ivo, bedankt 😉

Heb geen verwarming aangesloten, de bak is uit zichzelf nog 26 graden maar wordt met dit weer wel steeds kouder naar mijn idee. Zet verwarming pas aan wanneer het echt nodig is..

Als het een zelfde wildvang koppel was geweest als de mijne had ik er over na willen denken. Maar dit past er helaas niet bij. Je zou je via Facebook wel kunnen aanmelden bij aquarium student plaza van Wageningen. Daar is een vrij levendige ruilhandel.

Doet je thermometer het wel? Of heb je de verwarming in je huiskamer op 26 graden staan?😱

Dank voor de tip Jelle.
Heb twee thermometers die geven beide hetzelfde aan. Verwarming thuis staat op 21 graden, dus dat kan het niet zijn 😉. Misschien dat de TL buis warmte afgeeft die door de dichte kap niet weg kan? In de winter lekker goedkoop, afgelopen zomer merkte ik dat temperatuur tegen 30 graden aan kwam. Komende zomer maar een koelsysteem aanschaffen denk ik..

Hieronder de beloofde foto's van mannetje en vrouwtje (die zich op dat moment op vijandelijk gebied bevond):

148386remyb_0_82_20140930_173530.jpg

928133remyb_0_82_20140930_173439.jpg

Het mannetje ziet er erg mager en gestresst uit.. ik denk dat ze elkaar toch wat teveel in de weg zitten. zoals sommigen al opperden: meer schuilplaatsen en plekjes om te verbergen zou ze denk ik wel goed doen.
kan sowieso geen kwaad om de temperatuur wat naar beneden te doen. op 22 graden doen caca's het ook prima en zijn ze in mijn ervaring rustiger (lees: niet zo veel bezig met paren en elkaar opzoeken etc).

Het mannetje eet idd ook niet goed. Vrouwtje is, samen met nannostomus en oto's, er als de kippen bij als er gevoerd wordt. Mannetje is dan nergens te bekennen. Komende dagen maar eens wat voer linksachter in zijn territorium leggen, hopen dat dat helpt..

Heb eergisteren nieuwe planten en stukje kienhout met javavaren gekocht om het gat in het midden te dichten, zie foto:

919737remyb_0_82_20141003_104334.jpg

Verder heb ik gisteren via aquaplantsonline nog 2 kleine broedholen besteld om die rechtsachter (achter/onder stuk steen) en in t midden (tussen de planten) te leggen. Hoop dat dit de zaak verbetert..

het zal het in ieder geval niet slechter maken! met holletjes e.d. en stukken waar ze zich kunnen verstoppen voor elkaar.
Niet eten is in mijn ogen een heel slecht teken, kijken of je hem snel weer aan het eten krijgt!

Ik had dit ook en het mannetje stierf toen nadat hij niet at en zich verstopte. Oorzaak was niet in de waterwaarden terug te vinden. Ik hoop dat dit bij jou niet het geval is.

Je hebt een jong mannetje en een wat volowassener vrouwtje lijkt het. het mannetje in mijn bak is wel 2 keer zo groot als zijn even oude vrouwtje.

En de waterwaarde voor cacatouides zijn veel lastiger te halen dan bij bijvoorbeeld antennebaarsjes (ramirezis)

DirkvanRooij zei:
En de waterwaarde voor cacatouides zijn veel lastiger te halen dan bij bijvoorbeeld antennebaarsjes (ramirezis)
Ben ik benieuwd wat die waterwaarden voor beide soorten dan (moeten) zijn (volgens jou) en waarom die voor de cacatuoides dan moeilijker haalbaar zijn. Care to explain?

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
DirkvanRooij zei:
Ben ik benieuwd wat die waterwaarden voor beide soorten dan (moeten) zijn (volgens jou) en waarom die voor de cacatuoides dan moeilijker haalbaar zijn. Care to explain?

~ Ivo

Ivo, zie aangeboden, Dirk had posts nodig om zijn aquarium aan te kunnen bieden. Helaas doet die dat door verkeerde informatie te verspreiden.

Triest zeg, kunnen we niet een minimum post van 50 berichten doen om het te ontmoedigen? Of krijg je dan 50 posts met stront op het forum? 😛

Jelle Touwen zei:
Ivo, zie aangeboden, Dirk had posts nodig om zijn aquarium aan te kunnen bieden. Helaas doet die dat door verkeerde informatie te verspreiden.
Ja, duidelijk.

FF de andere topics in de gaten houden dus waar onze 'vriend' heeft gereageerd. Opdat niet op dit soort wartaal wordt afgegaan door andere leden die het toevallig (nog) niet gezien hadden/niet zien.

~ Ivo

Bedankt 😉 Begon me net al af te vragen wat er aan de hand was met al die rare posts op oudere topics 😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan