A. Panduro snel laten groeien


S

Steven

Guest
Beste mede-aquarianen,

Na de verhuizing van m'n bak ben ik mijn A. Panduro vrouw kwijt geraakt. Ze had net haar eerste legsel gehad en was dus niet meer op volle sterkte door de broedzorg.
Nu heb ik 2 vrouwtjes besteld bij mijn LFS. Het zijn koppelvormers maar ik was bang dat ze te klein zouden zijn voor mijn mannetje en te veel opgejaagd worden. Dit was jammergenoeg ook het geval toen ik ze gister heb opgehaald.
De vrouwtjes zijn zo'n 3 cm en het mannetje is al ruim 6 cm.
In principe zit er genoeg afleiding in de bak en na een dag in de bak is het mannetje wat rustiger geworden.
Nu wil ik mijn vrouwtjes eigenlijk zo snel mogelijk op een flink formaat krijgen om onnodige stress te voorkomen.
Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ik geef veel levende witte-muggenlarven en ingevroren voer, af en toe granulaat.

Alvast bedankt voor jullie hulp :)
 
grote heeft er niet zoveel mee te maken denk ik, meer dat je 2 vreemden in een territorium stopt. Wat je nodig hebt is voldoende schuilplaatsen en zichtbrekers
 
grote heeft er niet zoveel mee te maken denk ik, meer dat je 2 vreemden in een territorium stopt. Wat je nodig hebt is voldoende schuilplaatsen en zichtbrekers

Dat is gelukkig prima voor elkaar met een dichte beplanting en een groot stuk hout :)

Toch wel... of althans: nog hele jonge vrouwtjes zullen allicht nog niet geslachtsrijp zijn en met een hitsige man zijn de rapen dan al gauw gaar.

De vrouwtjes zijn idd nog niet geslachtsrijp en dat laten ze weten ook. Ze kunnen behoorlijk van zich afbijten, maar het mannetje is duidelijk sterker
 
Ik heb laatst 2 nieuwe apistogramma borelli vrouwtjes bij mijn man gezet (zelfde verhaal dus :), het mannetje ging in het begin achter ze aan maar na verschillende pronk pogingen liet hij ze na enkele dagen al met rust.

Het snel laten groeien van jonge vissen is volgens mij een kwestie van veel vers water en goed en regelmatig voeren.
 
Het "groot trekken" zou je mogelijk op de "discus manier" kunnen doen. Vissen warm zetten, heel veel voeren en heel heel veel water verversen. Maar of dit haarbaar en wenselijk is, dat is nog tot daar aan toe.

Als je ze 3 tot 6 maanden de tijd geeft zullen ze ook wel geslachtsrijp zijn in je bak, en als ze zich kunnen verstoppen..........

Waar je ook voor kiest, succes in ieder geval!
 
Ik heb laatst 2 nieuwe apistogramma borelli vrouwtjes bij mijn man gezet (zelfde verhaal dus :), het mannetje ging in het begin achter ze aan maar na verschillende pronk pogingen liet hij ze na enkele dagen al met rust.

Het snel laten groeien van jonge vissen is volgens mij een kwestie van veel vers water en goed en regelmatig voeren.

Dat zie ik nu ook gebeuren, maar gelukkig is het gedrag van Borelli's en Panduro's een stuk zachtaardiger dan de Cacatuoides. Ik geef ze nu al voldoende voedsel op gezette tijden en ik ga het water wat vaker verversen. Dank voor de tip!
 
Het "groot trekken" zou je mogelijk op de "discus manier" kunnen doen. Vissen warm zetten, heel veel voeren en heel heel veel water verversen. Maar of dit haarbaar en wenselijk is, dat is nog tot daar aan toe.

Als je ze 3 tot 6 maanden de tijd geeft zullen ze ook wel geslachtsrijp zijn in je bak, en als ze zich kunnen verstoppen..........

Waar je ook voor kiest, succes in ieder geval!

Dat zou inderdaad een hele goeie oplossing kunnen zijn, maar ik heb helaas geen ruimte meer voor een nieuwe bak die groot genoeg is voor 2 vrouwtjes. Ze zijn behoorlijk agressief naar elkaar en hebben elk een eigen territorium nodig. Ik weet ook niet zeker of ze een hoge temperatuur aan kunnen (dacht 28°C max.). Ik denk dat ik ze voor nu bij het mannetje laat zitten, meer water ga verversen, ze goed eten blijf geven en ze goed in de gaten houd. Mochten ze dan problemen gaan krijgen, kan ik altijd nog een noodoplossing zoeken. In ieder geval bedankt voor je tip! :thumbs:
 

Terug
Bovenaan