A.u.b. iemand die het weet? Wat hebben onze vissen?


S

Sam

Guest
Weer een poging want ik weet het echt niet meer.

4 maanden dezelfde ziekte waarschijnlijk.

Gebruikt:
Esha 2000
G dex
Sera costa pure f
Esha g dex
Trichosal
Zout
Exit

Van alles meerdere kuren gehad.
Onderhand heel wat geld kwijt. En 0,0 verbetering

Platys meer dan de helft dood. Mollys ook aardig wat van verloren.

Alles schuurt nu. Platy en molly worden erg dun dof en lam..uiteindelijk verstoppen ze zich en binnen 1 a 2 dagen dan dood. Elke keer hopen we ze te helpen. Omdat van "besmetting" tot dood best lang kan duren..paar weken geef je ook niet op. barbelen schuren veel maar veranderen niet en tot nu toe geen sterfte. corydoras schuren soms die blijven er ook goed uitzien. Enige die niet schuren zijn de algeneter, regenboogvissen en gourami.
20170308_233559.jpg
20170308_233559.jpg
20170308_233844.jpg
20170308_233740.jpg
20170308_233613.jpg

Op de foto's zie je dat er 4 platy's al dunner worden. Vooral de papagaai platy leeft niet lang meer ben ik bang en die met de zwarte staarten en bumble bee ook veel dunner geworden en vinnen bij elkaar geplakt.

Mijn instelling naar dieren in huis halen is....
Alles wat je in huis haalt daar zorg je voor tot dat je echt niks meer kan doen.

Dus ik zoek me rot naar de oplossing voor 4 maanden. Wie kan er eindelijk iets over zeggen wat dit kan zijn. En zo niet waar of door wie ik kan laten testen wat er met mijn visjes aan de hand is. Water ook regelmatig laten testen dat was allemaal goed.

160 liter bak. Ze krijgen levend voer, vlokken, diepvries en komkommer
In het begin vaak jongen. Nu al een paar maanden niks.

Alvast heel erg bedankt.

Groetjes Samantha
 
Schuren kan wel is een teken zijn van een nitriet probleem (nitriet vergiftiging). Water heb je laten testen? Is dat met druppels of strips gedaan?

Handig om nog even te vermelden:

Afmeting van de bak
Welke en hoeveel bewoners
Welk filtersysteem je gebruikt
Hoevaak en hoeveel ververs je
Hoevaak en hoe maak je je filter schoon
 
Dat zijn inderdaad goede vragen van Rich. Nitriet/ nitraat vergiftiging kan sneller optreden dan je denkt. Dus dode vissen er meteen uithalen. Zijn er wellicht vissen 'verdwenen' waarvan je de lichamen nooit hebt gevonden?
Verder ga na wat je in de paar maanden voor de ziekte nieuw aan de bak hebt gedaan (hoewel de bak ook gedurende velen maanden langzaam achteruit is gegaan). Nieuwe (wildvang) vissen, stenen, filter minder uren laten draaien, etc.
 
Water is getest met strips
Opstelling is een Juwel vision 180
Filter tetratec ex700. DIe wordt om het half jaar schoongemaakt, Hierbij wordt het aanwezige water wat nog in de filter zit opgeslagen in een emmer en gaat vervolgens weer terug.
Water verversen gebeurd elke week 20 tot 30%

Bewoners komen we nog op terug
 
Op zich is de filter niet erg groot voor je bak maar het kan voldoende zijn met niet teveel belasting. Ik heb op de 190 liter bak hier een JBL 901 met een Eheim 2213 draaien. Ik denk dat eens per half jaar onderhoud dan ook niet veel is maar zoals ik al zei ligt dat ook aan de belasting van je bak. Let erop dat de uitstroom niet minder wordt.
 
Hi samantha,

Wat een toestand in je aquarium.

Ik zie dat je al heel wat medicatie heb gebruikt dus er zal geen worm, parasiet, bacterie of schimmel meer aanwezig kunnen zijn.

Door al de medicatie dood je ook de bacteriën in je filter waardoor je waterwaardes ernstig kunnen oplopen. Vissen gaan ook schuren door te hoge concentratie ammonium en/ of nitriet. Het ene soort vis is daar gevoeliger voor dan de ander.

Nu je al zo veel heb uitgegeven aan medicatie zou ik eens een testsetje met druppeltjes voor NH3/4 en NO2 kopen zodat je je verversingen aan kan passen aan de hoeveelheid giftige stoffen. De strips zijn niet erg betrouwbaar. Ook al lijkt je water schoon je waardes kunnen ongemerkt toch erg zijn opgelopen en dan is 20 % verversing niet al te veel.

Eten de vissen nog en hoe ziet de ontlasting eruit? Zie je witachtige slijmerige slierten? Google dan eens op darmflagelaten. Dit zijn onzichtigbare beesjes in de darmen wat voor ernstige problemen kan zorgen.

Zou eerst gaan voor de watertester. Dit is vrij eenvoudig om te doen en met de flesjes doe je vrij lang.

Succes en ik hoop dat je gauw van deze rot situatie af ben.
 
Bedankt voor al jullie tips! gaan ermee aan de slag. Laten uiteraard de uitkomst weten!

Groetjes Danny en Samantha
 
Ik zie dat je regenbogen in je bak hebt zitten, misschien moet je eens bacterieel denken, dat was bij mij het geval. Ik heb ook levendbarenden gehad in combinatie met regenbogen (boesemani), en na lang zoeken behandeld (beginnen voeren) met bakto tabs van sera en na een week of twee veel verbetering gezien.
 
Ga elke dag 2 emmers er uit. halen 2 schone erin. Gooi er bacterial in en nitrivec. doe dat een week.
Kan die rommel eruit.
 
Nogmaals bedankt voor jullie reactie.

We hebben nu naar adviezen verzameld te hebben tremazol gebruikt en dit lijkt verbetering met zich mee te brengen! De vissen die nogal levenloos op de grond lagen zwemmen weer actiever rond! Volgende week nog 1 behandeling en houden jullie op de hoogte
 

Terug
Bovenaan