Wat is er nieuw

Aan-/afvoer plus filterpomp

• Onderwerp starter Onderwerp starter MennoMD
  • Startdatum Startdatum
M

MennoMD

Guest
Goedemorgen!

Ik zit al een aantal dagen na te denken over de aan en afvoer van water in combinatie met een filterpomp.

Bij het maken van mijn aquarium wil ik namelijk zoveel mogelijk wegwerken. Echter heb ik een probleem; ik heb geen afvoer en aanvoer in de buurt van het aquarium. Dit maken is praktisch onmogelijk. Nu zou ik wel elke keer slangen door mijn huis kunnen hangen, maar mooier, makkelijker en lekveiliger is door een tweetal jerrycans welke onder het aquarium geplaatst worden.

Nu heb ik in mijn hoofd dit te realiseren door op aan en afvoer van de filterpomp beide een T-stuk te maken.

Op de leiding van de pomp naar het aquarium eentje (waarna een afsluiter komt) die naar een lege jerrycan gaat, om water af te tappen.

Op de leiding die van het aquarium gaat naar de pomp hetzelfde idee, echter hier een volle jerrycan met schoon water.

Natuurlijk dan eerst water aftappen, vervolgens die afsluiter dicht, daarna de afsluiter voor het schone water open, waardoor het weer aangevuld wordt.

Een aantal problemen kom ik tegen,
Bij het water afvoeren mag het niet zo zijn dat daardoor het aquarium ook leeg kan stromen. Een terugslagklep, of een tweede afsluiter is mogelijk.

ECHTER. Mijn twijfel is vooral bij het bijvullen. Als de jerrycan leeg is, zal de pomp lucht gaan zuigen. Dit is niet de bedoeling, maar zal niet snel gebeuren. Ik zit er bij, en kan tijdig de afsluiter dichtdraaien.

Wat mijn grote dilemma is; is dit wijsheid. Of doe ik er verstandig aan om dit via aparte leidingen te regelen met een aparte pomp? Zijn er andere opties waar ik gewoon niet aan gedacht heb?

Dat wil je niet over je Aquariumfilterpomp doen,he?

Die moet jij met rust laten,wil je geen narigheid in je bak.

Heb je geen wastafel/kraan in de buurt?

Nee, dat is een beetje het dingetje. Ik zal binnen nu en een paar jaar gaan verhuizen, dan wil ik hier zeker iets voor maken. Aangezien ik nu nog huur, wil ik ook niet te moeilijk leidingen gaan leggen om deze vervolgens straks weer weg te werken.

maar wat voor narigheid kan dit veroorzaken? Is de samenstelling van kraanwater dusdanig anders dat dit een gevaar is voor de werking van het filtersysteem?

Ik heb precies hetzelfde idee XD

Aan de voorkant voor de pomp t stuk malen waarbij je 2 kranen hebt. Draai kraan naar jerrycan open en kraan van aanvoer aquarium dicht: aquarium wordt gevuld met schoon kraanwater uit de jerrycan.

Aan de bij de uitgang precies hetzelfde, draai kraan naar jerrycan open en kraan naar aquarium uitstroom dicht: jerrycan wordt gevuld met oud water.

Buitenfilter hoeft dus niet stil te staan en blijft gewoon door draaien.

Hierbij moet je natuurlijk nog wel een x aantal liters met hevelen eruit halen om de bodem schoon te houden. Maar nu ik op 400 liter bak overstap wil ik ook zoiets gaan maken.

Iemand ervaring met zulke t splitsingen. Kan je daar eheim kranen en y stuk voor gebruiken? Of zijn er betere oplossingen

Hoeveelheid lucht lijkt me verwaarloosbaar klein als je de slang naar de jerrycan niet lang maakt, ze max 30 cm om op de boven van de jerrycan te komen.

Een driewegkraan zal ook moeten werken, weet alleen niet of deze er in gangbare maten en materiaal zijn.

Maar ik ben zeer benieuwd wat bertus bedoelde met de narigheid die het kan veroorzaken, vandaar dat ik dit ook liever goed uitzoek voor ik het maak, alles fout gaat en ik alsnog wat anders mag bouwen. 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan