Aanbeveling vloeibare plantenvoeding?

  • Onderwerp starter ThanklessMoss
  • Startdatum

T

ThanklessMoss

Guest
Ik heb tot nu toe Ferropol gebruikt een bevalt me goed, maar het is niet bepaald geconcentreerd. Ik heb een 240l bak dus ik verbruik ongeveer de helft van een 100ml flesje.

Ik heb ook compleet geen ervaringen met verschillende merken, en eerlijk gezegd zie ik door de bomen het bos niet meer.

Ik probeer een Monte Carlo tapijt te maken zonder C02 en tot nu toe gaat dat prima albeit langzaam.
Gebruik ook kleibolletjes voor nieuwe planten, wat raden jullie mij aan?
 
Oh en ik heb eerder een fles Easy Life Ferro (500ml) besteld. Was al een stuk geconcentreerder naar mocht iemand een andere aanrader hebben hoor ik het graag.
 
En heb ik hiermee wel meteen alle benodigde voedingstoffen?
 
Ferro is zoals de naam doet vermoeden alleen ijzer dus niet comleet.
Je kan dan beter profito nemen.

Of cms+b
 
I
Ferro is zoals de naam doet vermoeden alleen ijzer dus niet comleet.
Je kan dan beter profito nemen.

Of cms+b

Ik ben inderdaad in de war gekomen tussen Ferro en Profito, heb nu het juiste besteld.
 
In profito zitten geen verdere macro elementen, weet niet wat je huidige waardes zijn?
 
Om te bepalen wat er eventueel meer nodig is zijn de waterwaarden handig om te weten.
 
Als je alleen ijzer bij mest zal ik een zakje ijzer kopen en je eigen oplossing maken.
Dan kun je zelf bepalen hoe geconcentreerd je het maakt.
Dat kan trouwens ook met de andere poeders zoals hier al beschreven.

Ik ken het verder niet maar ferro lijkt mij ijzer.
Profito is meer een totaal voeding die niet totaal is.
Bij Profito moet je nog macro stoffen bij mesten vandaar dat het niet totaal is.
 
Om te bepalen wat er eventueel meer nodig is zijn de waterwaarden handig om te weten.

Net even een meting gedaan, dit is momenteel alles wat ik kan meten. Heb al wat meer meetapparatuur besteld maar moet helaas nog binnenkomen.

PH 8.3 (Fatsoenlijke meter) volgens testrip iets van 8
NO3 ~10 mg/l (teststrip)
NO2 ~0 mg/l (teststrip)
GH ~ 7°d (teststrip, maar komt overeen met waterleverancier)
KH 17,5°d (teststrip)
 
Vreemd genoeg is de enige plant die het niet zo goed lijkt te doen is de snelgroeiende Elodea densa (dicht verwand aan waterpest), sommige blaadjes zijn doorzichtig en vallen af. De Monte carlo; Anubius nana en Javamos lopen als een tiet.
 
Soms verkoopt men de koudwatervorm van Waterpest en deze doet het in de regel niet echt lang en zal afsterven.
 
Ik gebruik de all in one van plantedbox. Daar zitten zowel macro als micro nutriënten in. Al mijn planten doen het daar verder prima op, al heb ik niet hele ingewikkelde planten staan.
 
Noa merk jij ook een vrij hoge nitraat want er zijn nu al 2 leden die in verhouding tot de po4 een hoge no3 hebben.
 
Noa merk jij ook een vrij hoge nitraat want er zijn nu al 2 leden die in verhouding tot de po4 een hoge no3 hebben.

Zal vanavond als ik thuis ben eens nameten, maar eigenlijk nooit gemerkt. Verhouding is eigenlijk altijd 10:1 geweest (nitraat:fosfaat). Nu zit er in ons kraanwater hier ook echt helemaal geen nitraat of fosfaat dus misschien dat dat er nog mee te maken heeft.
 
Nu zit er in ons kraanwater hier ook echt helemaal geen nitraat of fosfaat dus misschien dat dat er nog mee te maken heeft.
Dat is dus het mooie van de poeders je kan dan rekening houden met wat er uit de kraan komt. Bij ons b.v. 10 ppm.
 
Ja de oorzaak zou in het kraanwater kunnen zitten of in wat de bak zelf produceert. Poeders zijn inderdaad beter te regelen zoals Dirk al aangeeft. En nog eens goedkoper ook.
 
Dat is dus het mooie van de poeders je kan dan rekening houden met wat er uit de kraan komt. Bij ons b.v. 10 ppm.

Dat is inderdaad een voordeel van poeders, maar wil je dat goed doen komt er ook weer veel extra werk bij kijken. Afwegen is opzich niet zoveel werk, maar ik heb hier bijvoorbeeld geen osmoseapparaat en als je het oplost in kraanwater is je verhouding alsnog scheef.
 
Dat is inderdaad een voordeel van poeders, maar wil je dat goed doen komt er ook weer veel extra werk bij kijken. Afwegen is opzich niet zoveel werk, maar ik heb hier bijvoorbeeld geen osmoseapparaat en als je het oplost in kraanwater is je verhouding alsnog scheef.
Dat is minimaal en verwaarloosbaar.

En voor de cms+b koop je woon een flesje demiwater b.v. bij het kruidvat.
Of je haalt een jerrycan bij de lfs.
 
Ook als je bijvoorbeeld die 10ppm nitraat dan zowel extra bij je macro's als micro's toevoegd? Ik kan me voorstellen dat dat bijvoorbeeld bij de EI methode niet zoveel uitmaakt, maar bij normale hoeveelheid doseren ook niet? Ik heb een tijdje met poeders gewerkt, maar vond het behoorlijk onhandig al is dat natuurlijk persoonlijk.
 
Ik los het al jaren in kraanwater op hoor. Zowel de macro s als de micro s.
 
Ook als je bijvoorbeeld die 10ppm nitraat dan zowel extra bij je macro's als micro's toevoegd? Ik kan me voorstellen dat dat bijvoorbeeld bij de EI methode niet zoveel uitmaakt, maar bij normale hoeveelheid doseren ook niet? Ik heb een tijdje met poeders gewerkt, maar vond het behoorlijk onhandig al is dat natuurlijk persoonlijk.

Ja je moet even een fles met een oplossing aanmaken maar goed het scheelt je vrij veel geld op jaarbasis met een beetje grote bak. Ik doe de no3 en po4 in een fles en klaar is kees.
 
Gewoon een keer uitrekenen en daarna is het een makkie.
aquariumbemesting.nl heeft ook een prima weeg schaaltje te koop.
 
Ik doe het op een goedkope van de Action. Op de zakjes van aquariumbemesting stat precies hoeveel gram je op 500 ml moet oplossen en dan ben je zo klaar.
 
Misschien toch maar weer eens proberen dan. Ik heb nog een aantal zakjes liggen die ik bij een zekere tombola op het Vivarium gewonnen heb :D
 
Laatst bewerkt:
Ik probeer al enkele uren bij Festal een bestelling te plaatsen, maar kom helaas niet door de recaptcha code heen:S
Ergens anders een mogelijkheid tot bestellen van Festal:help:
 

Terug
Bovenaan