Wat is er nieuw

Aanhoudende kaamlaag

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Lumina
  • Startdatum Startdatum
L

Lumina

Guest
Hallo,

Sinds november hebben we een Juwel Rio 240 opgestart. In het begin niets mis mee, alles liep lekker (zelfs geen last van alg gehad 😀 ). Nu hebben we ongeveer vanaf januari een kaamlaag die tot op de dag van vandaag stand houdt. In het begin dachten we dat het wel weg zou gaan als de bak goed was ingedraaid... Inmiddels zijn we het elke dag/paar dagen afhevelen van het water helemaal zat, en zijn we op zoek naar een permanente oplossing.

Even wat info van de bak:
Juwel Rio 240 en Juwel binnenfilter (bevat 3 sponzen, citrax, turf en natuurlijk witte filterwatten),
Lampen zijn na het ontstaan van de kaamlaag vervangen,
licht is elke dag 9 uur aan, temp 24C,
Voedingsbodem van Denerle en fijne grintbodem,

Visbestand:
-20 kardinaaltetras
-15 vuurgarnalen
-2 ancistrus
-een paar helenas, een appelslak en 2 minidwergkreeft

--

In het begin was de kaamlaag een olie-achtige witte laag die afbrokkelde als je het wateroppervlakte beroerde (precies zoals je leest dat een kaamlaag moet zijn). Na een poosje werd deze groen en als je hem niet afhevelde werd hij dikker en dikker (en groener) tot het wateroppervlakte niet meer werd verbroken noch bewogen door de pomp. Dit heeft aangehouden tot 1-2 maand geleden.

1-2 maanden geleden zijn we bij een aquariaan in Emmen geweest. Hij had een mogelijke oplossing welke we hebben geprobeerd. Hij dacht dat het kon zijn dat de kaamlaag een verkeerde bacterie bevatte waardoor hij zo sterk groeide en bleef aanhouden. Om dit te verhelpen hebben we een emmer van zijn aquariumwater meegekregen om de verkeerde bacterien te doden (weet niet hoe het precies zat).

Eenmaal thuis hebben we de complete kaamlaag afgeheveld en de emmer water aan ons aquarium toegevoegd. Sinds we dit hebben gedaan is de kaamlaag veranderd, maar nog wel aanhoudend. Het groene is verdwenen en de kaamlaag blijft een stuk dunner dan in het begin.

Hier een foto van hoe de kaamlaag er op het moment uitziet:
YeQd4aD.jpg


We beginnen haast te denken dat het door de voedingsbodem komt (hadden we nooit moeten nemen maar aldoende leert men) maar voor we de hele bak leeghalen willen we eerst de andere mogelijke oorzaken 'afvinken'.

-We denken niet dat we overvoeren. We voeren elke dag een beetje, de vissen beginnen altijd meteen met eten en vooral de tetra's zijn continue door de bak aan het jagen naar eten.

-Er zit kienhout in de bak, maar toen we dit eruit hebben gehad had dit geen effect op de kaamlaag.

Long story short, welke mogelijke oorzaken kunnen jullie bedenken die deze kaamlaag veroorzaken?

Als er aanvullende info nodig is hoor ik het graag 😀
 
Werk je filter naar behoren?
 
Onderhoud is belangrijk om die laag dode bacteri�n niet te laten ontstaan.
Rottende blaadjes ed verwijderen. Goed onderhoud filter...niet TE schoon maken, alleen je witte watten/vlies regelmatig schoonmaken, de rest met rust laten.
Verhouding licht, planten en plantenvoeding moet okee zijn. Etc, etc.....

Je kan tijdelijk een oppervlakteskimmer inzetten om die laag weg te krijgen.

http://www.aquaplantsonline.nl/nano-aqu ... 50-skimmer
 
Klinkt echt als een balans probleem.

Kaamlaag is combinatie van dode en levende bacterien. Als gevolg van een veranderende bacterie huihouding.
Ik weet niet of je het filter vaak schoonmaakt, of juist helemaal niet.

Kaamlaag weghalen door water verversen werkt niet. Immers je haalt de dode en levende bacterien weg, dus het evenwicht is weer verstoord.
Meestal gaat dit vanzelf weg, als het aquarium goed ingedraaid is.

Je kunt er tijdelijk een skimfiltertje opzetten. Deze zuigt de kaamlaag weg. De dode bacterien blijven in het filter, de levende gaan weer terug met het water. Dit kan zorgen dat het evenwicht sneller insteld.
Als het goed is, heb je dat filtertje later niet meer nodig.

Als je filter nog goed stroomt en niet te vies is.
Een grote waterverversing zeg 50%, daarna zeker een maand niets doen.
De vissen weinig voeren. Als het goed is, gaat zich een evenwicht instellen. Bacterie colonie in de bodem en filter komt in balans.
De kaamlaag gaat verdwijnen.

Als dat evenwicht na een maand is bereikt. Dan niet gelijk teveel gaan schoonmaken en verversen.
Beginn rustige met kleine stappen.
Uiteindelijk is het evenwicht echt stabiel, en kan het grotere veranderingen aan.

Een aquarium eist in het begin veel geduld. En vooral,niet teveel veranderingen.
 
Ik ben het met Marcel eens dat het ook levende bacterien kunnen zijn. Geduld is vaak dan wel de oplossing.
 
Bedankt voor de reacties! 😀

@Bertus voor zover ik kan inschatten wel.

@Peter & Marcel Eens per week halen we de dode blaadjes uit het aquarium, verversen we filterwatten (als dit nodig is) en stofzuigen we de bodem een beetje. Ik had niet de indruk dat het aquarium te schoon wordt gemaakt, maar misschien is dit dan toch het probleem.
Het filter hebben we nog nooit schoon gemaakt. Wel een keer de koolspons (beginners... 😀 ) vervangen door een extra blauwe spons.

De grote verversing en dan een maand niets doen.. Doe je dan ook echt niets, zoals het afhevelen van de kaamlaag? Ik ben nml bang dat als we deze laten zitten de stofwisseling tussen het water en de lucht in gevaar komt op den duur.
 
Filter nooit schoon gemaakt?

Zou ik dan toch eens de sponzen in half emmertje aquawater uitknijpen/ spoelen.
Zal dan wel bagger zijn.
Wordt de stroming ook weer betr.
 
De filter is dus nog nooit schoonegemaakt.

Dan zou ik zoals Bertus zegt de sponzen eens uitknijpen.
De dag erna kun je een grote verversing doen. En dan een maand alles met rust laten.

Het fijt dat je wekelijks de bodem moet schoonmaken, betekend al dat er nagenoeg geen bodem bacterien zijn.
Een goede bodem is tot op zekere hoogte zelfreinigend. Dat wil zeggen, dat de meeste utwerpselen niet blijven liggen, maar worden afgebroken tot plantenmest.

Een goede bodem zou je hooguit 2 tot 3 keer per jaar eens moeten afhevelen.

Veel mensen denken dat hun filter de meeste bacterien bevat, en het meeste reinigende effect heeft. Dit is niet waar.
De bodem is hierin nagenoeg even belangrijk.

Het witte filter lijkt snel te vervuilen, dat klopt. Maar het witte filter is ook het eerste filter waar veel bacterien inzitten.
Dit door de fijne structuur. Dus dit filter niet te snel vervangen.
Pas vervangen, uitspoelen als de uitstroom duidelijk minder wordt.
 
Bak draait vanaf november dus ik verwacht niet al een hele vieze filter aan te treffen. let er wel op dat je niet alle sponzen tegelijk uitspoelt want anders gooi je veel bacterien weg. is de uitstroom nog wel goed nu?
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan