Aankijken of niet?


Melkie

Well-known member
Lid geworden
5 april 2022
Berichten
189
Leeftijd
42
Deze kan ook bij waterchemie maar gaat mij om de garnalen. Sinds zaterdag 10 citroengarnalen in een 60 liter bak. Op planten na, de enige bewoners. Net de water waarden bekeken en schrok van de nitraat. Ze gingen erin met ongeveer 10 en de teller staat nu tussen de 50-100.
Normaal zou ik water verversen maar ze zijn erin gegaan met vers water. Tot nu toe hebben ze 1 cm voederstick gehad, waarvan ik de resten weg heb moeten halen.
Waarom ik niet gelijk het water wil verversen is dat ik minimaal 2 garanalen vellen zie.
Vraag mij erg af, wat is verstandig?
De garnalen zelf doen het super en vliegen de hele bak rond.
 
Ik twijfel enigzins aan de waterwaarden. Als het het niet vertrouwd zou ik een goede waterwissel doen. Als je denkt dat er niks aan de hand is gewoon zo laten.
 
Jazekers, de testkit is nog in orde. De strip waarmee ik tussendoor test, verschoot ook al van kleur, zodoende dat ik de kit erbij heb gepakt.
De resr van de waarden zijn gelijk aan afgelopen zaterdag.
Kijkende naar de garnalen is er niks gaande. Weet dat een flinke wissel niet altijd even goed is met garnalen, zeker omdat er nu zeker 2 aan het verschalen zijn.
 
Bedenk mij dat ik wel een catappa blad erbij heb gedaan. Zou dat de enorm piek in nitraat kunnen geven?
 
Een catappa blad zou geen zichtbare verandering met zich mee moeten brengen wat betreft stikstof, tenzij deze ee al tijden in ligt en wordt ontbonden.

Wees voorzichtig met nitraat bij garnalen. Nitraat zelf is niet erg giftig, maar er is onderzoek gedaan waarvan de conclusie wordt getrokken dat nitraat in het lichaam van garnalen weer omgezet wordt naar nitriet, wat wel weer zeer giftig is.
 
Ik zou ook water verversen en dan gelijk meten wat de no3 is en het dan goed monitoren want het moet ergens wegkomen.
 
maar er is onderzoek gedaan waarvan de conclusie wordt getrokken dat nitraat in het lichaam van garnalen weer omgezet wordt naar nitriet, wat wel weer zeer giftig is.
Toch zijn er ook genoeg leden die met de EI garnalen houden en dan zit je ook al vaak op een no3 van 20 en hoger.
 
Ik zou ook een waterwissel doen van 50% en mogelijk een aantal dgn later nog een keer.

Gr. Ed
 
Toch zijn er ook genoeg leden die met de EI garnalen houden en dan zit je ook al vaak op een no3 van 20 en hoger.

Klopt. Er wordt in de verslagen van die onderzoeken aangegeven dat tot 20 ok is maar daarboven de levensduur verkort wordt. Dus een aquariumhouder merkt er doorgaans weinig van.
 
Ja ik ken de onderzoeken niet maar ja met de EI voeg je al 20mg toe vaak dus je zit dan vaak al op20+. Ik weet ook niet hoeveel nitriet het omzetten door garnalen oplevert want volgens mij zijn garnalen nogal gevoelig voor nitriet en zullen ze snel omvallen.
 
Bedankt allemaal. Had intussen al een waterwissel gedaan maar dan een kleine. Daar ik zie dat alle garnalen uit hun vel zijn gesprongen, ben ik even wat voorzichtig met grote wissels.
Waar de nitraat ineens vandaan komt, ik heb echt geen idee. Aan de bak is niks veranderd dan 10 ienie minie garnalen,1 cm voorstick en een catappa blad maar die laatste zit er nog geen week in.
Had in de tussentijd ook een aantal drijfplanten uit het ene aquarium gevist en in deze bak gemikt.
Roze is altijd lastig af te lezen maar zit ergens rond de 50, nog steeds "teveel" maar het is aan het afnemen. Voor nu zit er nog wel teveel nitraat in maar al de helft minder.
 
Drijfplanten gaan zeker helpen, echte nitraat vreters 😉.
 
Klopt maar of dat heel veel op 50+ mg no3 veel uitmaakt dat weet ik niet. Je wil ook niet het hele oppervlak dicht hebben denk ik met drijvers.
Hopelijk werken alle kleine beetjes, heb gelukkig voldoende oppervlakte over. Nu nog achterhalen waar de hoeveelheid nitraat vandaan komt.
 
Klopt maar of dat heel veel op 50+ mg no3 veel uitmaakt dat weet ik niet. Je wil ook niet het hele oppervlak dicht hebben denk ik met drijvers.
Helemaal dicht laten groeien lijkt mij niet de bedoeling, maar gaat hard hoor. Eigen ervaring 😉.
 
Let er wel op dat je drijvers gaswisseling bemoeilijken. Zeker eendenkroos wil snel je vissen verstikken. Zorg dat er altijd ongeveer 30% van het water niet afgedekt is. Ruimte tussen de drijvers telt hierin mee.
 
Is kikkerbeet en heb er een een paar in gedaan. Ik houd het zeker in de gaten dat het geen explosie is natuurlijk :) Valt voor nu in de grotere bak, waar deze drijvers uitkomen, ook reuze mee qua groei.
 
Ja dat plantje groeit vaak wel goed maar woekert niet echt en je schept er anders makkelijk wat uit.
 
Ja dat plantje groeit vaak wel goed maar woekert niet echt en je schept er anders makkelijk wat uit.
In de grotere zijn ze als in vitro erin gegaan en groeien inderdaad niet super hard maar precies goed. In de bak waar het omgaat met de garnalen, alle beetjes helpen.
Helaas nog steeds zie ik niet waar het nitraat vandaan komt, lijkt wel iets stabieler maar blijft aan de hoge kant.
 
Zit er een potgrondbodem in? Van die aquasoil en zo laten de eerste tijd een beste hoeveelheid ammoniak en zo vrij.
 

Terug
Bovenaan