Wat is er nieuw

Aanleg vijver: steensoorten en 'fundering'

Alastor

Member
Lid geworden
11 februari 2025
Leeftijd
32
Beste

In de loop van komende weken leg ik een vijver aan in de tuin. De laatste zaken worden besteld, alvorens over te gaan op de laatste werken. Ik heb nog 2 vragen waar ik moeilijk antwoord op kan vinden:
De vijver is gegraven in een zware kleigrond. Ik heb ergens gelezen dat ik best 5cm witzand aanbreng onder de vijverfolie, om ophoping van water te voorkomen onder de folie (regenwater dat niet snel genoeg weg trekt in de tuin). Klopt dit? Ik zou onder de vijverfolie sowiso al beschermdoek leggen, dus voor de beschermende functie speelt het geen rol.

Welke steensoorten zijn geschikt om in het wyaer te leggen? Verschillende websites spreken mekaar tegen. Yellow sun wordt bij sommige websites ook als geschikt gerekend, terwijl ik zou vermoeden dat kalkhoudende stenen minder geschikt zijn?

Alvast bedabkt voor jullie advies!

Ga je de stenen IN of BUITEN de vijver doen? Ik zie de extra noodzaak van dat zand niet helemaal eerlijk gezegd. als er eenmaal water in de vijver zit, wordt water onder de folie weggeduwd. Kalkhoudende stenen kunnen het kalkgehalte in de vijver doen stijgen, maar dat is de manier om draadalg te bestrijden, dus ook daar zie ik weinig problemen in.

Het gaat me vooral om de stenen in de vijver. De stenen die er rond liggen, lijken mij niet onmiddelijk veel invloed te hebben het vijverwater en zijn bewoners?

Nee die hebben geen invloed.
Ik zou me geen zorgen maken over een stuk of wat sierstenen in je vijver. Aangezien de regen je vijver aanvult en dat per definitie erg zacht water is, kan wat extra kalk uit je stenen weinig kwaad. Sterker nog, ik ga mijn vijverwater bewust harder maken met oestergrit.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan