Wat is er nieuw

Aanpak zweefvuil rio 240

• Onderwerp starter Onderwerp starter Richard_30
  • Startdatum Startdatum
R

Richard_30

Guest
Goedenmiddag allemaal, dit is mijn eerste post op dit mooie forum, ik was benieuwd naar jullie mening over de aanpak van het zweefvuil in mijn rio 240.
Het huidige filter is een tetratec ex700 en die word hopelijk vandaag vervangen door een JBL e1501.
Deze pompt namelijk het dubbele aantal liters water en ongeveer een dubbel zo grote inhoud van 12 liter.

Zo zit de situatie in elkaar :

R0nPbu30SRLhjSjT7zeQ49H4vyY0g5DP.jpeg

Ik hoop dat het zo beter gaat want elke keer als de botias gaan zwemmen dwarrelt er veel vuil op terwijl ik toch vaak afhevel.

Als je de 1501 heb,zal het een stuk minder zijn.
Maar hou de hangende oude instroom erbij,gekoppelt door een T stuk.

De tetratec 700 draait de helft ,he als hij volgeraakt.
Laat ze eerst wel allebei draaien,om je bacterie opnieuw op te bouwen, of stop alles in de 1501.

Ik ga in de linkerhoek de JBL skimmer toepassen dan, omdat het oppervlak ook niet superschoon is, en aan de rechterkant komt het korfje dicht bij de bodem, daar hoopt zich nu een hoop vuil op tussen de valisneria's en ik kom er niet zo goed bij om het af te hevelen.

De filterwatten, keramische buisjes en bioballen gaan uit het oude filter in het nieuwe, tevens gaat het UV filter (dat een paar uur per dag aan staat) op de uitstroom komen ipv de in omdat er een hoop vuil in komt anders.

Zou UV er uit laten.
Gebruik je allen als het nodig is.

En vuil bij valesneria, met een Sera pijp,gaat perfect.

Lijkt me erg simpel om het zweefvuil uit de bak te halen. Zonder al te veel technische fratsen. De uitstromers zijn zo geplaatst dat het wateroppervlak in beweging is. Geen buis met gaatjes maar een straal water uit de pomp. Ik gebruik al vele jaren Eheim potfilters. Zowel prof2 pompen als de 2213 potfilters. Op dit moment heb ik er zeven in gebruik voor 7 aquaria. In de filters zit onderin een spons van filterschuim met daarboven niets anders dan filterwatten. Die rol ik op voordat ik ze in de filterpotten plaats.
Iedere week hevel ik wat bodemvissen af en ververs gelijk wat water.
Geen enkel,probleem met zweefvuil of algen. Alle aquaria zijn helder.

Bij zweefvuil is het belangrijk om de bak wat vaker te gaan afhevelen maar ook om te kijken hoe dat zweefvuil ontstaat. Plecostomussen met flinke staarten zorgen ervoor dat kienhout afgegraasd wordt maar ook dat er veel vuil ontstaat dat door hun manier van zwemmen steeds weer omhoog gewaaierd wordt. Om maar een voorbeeld te noemen.

Bij zweefvuil ontstaat gemakkelijk baardalg, en die is lastig te bestrijden. Zorg dus dat je vlot van af komt.

Succes en hobbygroet,
Jos Hut

Bedankt voor de info tot nu toe!

Het zweefvuil komt doordat het huidige filter onvoldoende stroming creeert en het vervolgens bezinkt op de lastig bereikbare plaatsen, achterin tegen de achterwand, uit het zicht en tussen de planten.
Tijdens het avondmaal komen de clownbotia's van ongeveer 10-15 cm 3 stuks hun maaltje meepikken en doen dit vrij wild, resultaat is een grote bende.
Met het nieuwe filter wil ik dus meer stroming krijgen waardoor dit vuil richting de aanzuiging word geleid.

De baardalg is inderdaad vrij hinderlijk aanwezig en omdat het zweefvuil hieraan blijft hangen toont het geheel na 2 dagen niks doen nogal... mja
Het is te bestrijden met easycarbo maar ik gebruik chemicalien eigenlijk alleen als laatste redmiddel, bovendien schopt het de balans in de war. Voldoende doorstroming zal de bak goed doen.

Vroeger had ik een 800 liter bak met 2 eheim classics erop, 1 gevuld met biologisch materiaal en 1 alleen met watten, 1 aanzuiging gedeeld en 2 spraybars.
Dat werkte uitstekend maar 1 filter met dit debiet voor een bak van 240 liter moet natuurlijk ruim voldoende zijn!

Het UV filter zal ik inderdaad maar verwijderen, dat heb ik eigenlijk maar 1 keer echt nodig gehad met een roet alg invasie.

Morgen word het bezorgd, ik ben benieuwd

Je zegt het zelf al: de clownbotia's zorgen er met zijn drietjes voor dat je bak iedere dag in een puinhoop is veranderd. Als je dan ook nog vertelt dat ze tussen de 10 en 15 cm zijn dan is mijn eerste gedachte: deze vissen horen in een groter aquarium en zijn zeker niet geschikt voor een Rio 240. Andere bewoners zullen ook zeker last hebben van deze druktemakers.

Mijn advies is dan ook: een ander tehuis voor deze clownbotia's zoeken zodat ook je beplanting een kans krijgt. Je kan namelijk wel de pompcapaciteit vergroten maar planten groeien het best in zacht stromend water en niet in een whirlpool.

Hobbygroet,
Jos Hut

hWChL411Z-hrZ4AeamIfgZVWWnow0xAt.jpeg

Zo staat de bak er nu bij, de botia's verzamelen zich eigenlijk altijd op een vaste open ruimte achter het hout, na het voeren komen ze tevoorschijn en ruimen de restjes op.
Misschien dat ik ze maar moet ruilen voor een schooltje cory's
De planten zijn goed verankerd en komen nooit los, het nieuwe filter gaat ook iets afgeknepen worden en ook de co2 reactor zal een deel van de overcapaciteit moeten verlagen, een whirlpool zal het niet worden 😉

Je hebt een heel redelijk aquarium. De clownbotia's combineren slecht met je discusvissen dus inruilen voor een groepje Corydorassen zal een hele verbetering zijn. Ik vraag me af of de twee witte stenen geen kalk afgeven en/ of scherp zijn. Kalk zorgt voor hard water en daar houden je discussen niet van. Ronde stenen als bv maaskeien zijn beter geschikt.
Hulpmiddelen als thermometers zijn geen sieraden in je bak. Probeer die te verbergen.

Veel water verversen en goed voeren is nodig om je jonge discusvissen verder te laten uitgroeien.
Diepvriesartemia is een aanrader hierbij.

Hobbygroet,
Jos Hut

Dan ga ik vandeweek eens bij de lfs langs om voor wat cory's te kijken, een stuk of 10 zeker.
De stenen liggen er denk ik al een half jaar in, sinds de bak draait/
Voordat ze erin gingen zijn ze goed uitgekookt. Er zitten hier en daar wel wat kantjes aan
Aan de hardheid is het in ieder geval niet te merken, de GH is 10, de KH 5 en de ph 6.5~6.8

De stenen gaan vervangen worden door hout bekleed met mos, dit zal een stuk beter ogen

OT: morgen het nieuwe filter! Zal een foto plaatsen als het klaar is

dw0_upSSqWpqVhcZCoQTRTBB0K234vnO.jpeg

Klaar.
Uitstroom goed afgesteld en het co2 laddertje naar de andere kant verplaats want die blokkeerde de inlaat rechts.
Hopelijk is het morgen kraakhelder

Hulpmiddelen niet meer in het zicht, lijkt een stuk beter.

Hobbygroet,
Jos Hut

Alleen nog een co2 indicator in de hoek, die wil ik wel zichtbaar houden.

Uitermate tevreden met het filter moet ik zeggen, snelheid is ook makkelijk te regelen want in de maximale stand is het voor deze bak toch nog iets teveel, voor een malawi biotoop zou dat wel weer goed zijn maar mijn discussen houden er niet zo van.
Morgen hoop ik dat het resultaat al te zien is, zo niet gaat er wat geexperimenteerd worden, misschien wel een dubbele aanzuiging, we zien wel!

Bedankt tot dusver en fijne dagen

Zoals beloofd een foto van het resultaat tot nu toe

uqfGYaFlFY1-4pZVyw6UL4vOOy5tqLVn.jpeg

Ziet er mooi uit. Ik ben wel een discusleek, maar het is wel een mooie plantenbak geworden!

Dankje! Er zweeft bijna niks meer rond nu gelukkig alleen na het voeren, maar ook dat is binnen een paar minuten al weg.
Nu is het een kwestie van geduld voordat de bodem mooi begroeid is

Dankje! Er zweeft bijna niks meer rond nu gelukkig alleen na het voeren, maar ook dat is binnen een paar minuten al weg. Nu is het een kwestie van geduld voordat de bodem mooi begroeid is.
Overigens denk ik niet dat het houden van discussen (veel) moeilijker is dan andere soorten, ze zijn immers gekweekt op leidingwater en kunnen een PH van 7 goed aan, het water is iets warmer dan in de meeste aquaria, zo'n 29 graden en ik probeer het water vrij zacht te houden

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan