Aanpassen filter inhoud Rio 240 is dit nu verstandig ?


Erwin-83

Well-known member
Lid geworden
14 januari 2020
Berichten
103
Leeftijd
41
In ben nog vrij nieuw in aquarium land. Op dit moment draaid de Rio 240 6 weken en merk ik geen problemen.

Ik gebruik het interne bioflow filter.
Beetje geïnspireerd door info op dit forum en de "pimp my filter" film wil ik het filter gaan aanpassen.
Nu zitten er de standaard sponzen en een kratje cirax in. Kan ik nu in de onderste helft de sponzen eruit halen en er een netje sera siporax in doen? Of verlies is dan teveel bacteriën en kan ik dit beter in kleine stapjes doen ?

Na het toevoegen van de siporax kunnen niet alle sponzen terug. Welke sponzen moeten blijven en welke kunnen eruit, of maakt dit niet zoveel uit zolang er maar een grove en fijne spons is en de witte filter watten?

Bewoners:
Slakken
9 japonjica garnalen
10 corydoras panda
9 dwerg algeneters (otocinclus)
3 guppies (ja apart verhaal)

In de toekomst nog één of meerdere ancistrus (of andere algeneter) en visjes voor de bovenlaag.

Om wat meer stroming in de bak te krijgen gaat de eccoflow 600 eruit en komt er een 1000 in.
 
Ik zelf heb een juwel rio 240 met 4 grote sluiers. Ik gebruik het interne filter met een sterkere pomp van juwel erop (1000 L per uur ipv de 600 L). Er zit bij mij alleen een fijne blauwe spons bovenin het filter met daaronder een fijne wattenfilter voor de fijne vervuiling. Daaronder zit 1 zak met 1 liter Seachem matrix en daaronder zit nog 1 zak van 1 liter eheim substrat pro. Daarbij heb ik in de andere hoek van het aquarium nog een losse eheim pick up 200 voor het grote vuil en wat meer oppervlaktebeweging. Deze combinatie werkt bij mij super goed.
 
Maar kan ik veilig ongeveer de helft van het filter medium wisselen of raak ik dan te veel bacteriën kwijt ?
 
Is altijd lastig zo te bepalen vooraf. Je kan het proberen en dan iedere dag je waterwaardes meten en zo nodig water te wisselen.
 
Dank voor de info. Na het ombouwen zal ik de water waardes dan elke dag even testen.

Zit me net te bedenken dat het filter 3 liter inhoud heeft als het goed is, dus ik vervang dan maar 1/3 deel met het toevoegen van een liter siporax.
 
Klopt. Ikzelf heb er 2 liter filtermedium in zitten. Waterwaarden blijven goed. Daarnaast erg tevreden met het gebruik van aqua a complex van synergy. Planten doen het er erg goed op.
 
Maar jij bent zo gestart of ook pas later je filter inhoud aangepast ?
 
Gelet op je kleine bezetting lijkt het me geen probleem om de sponzen in 1x te vervangen. Maar houd de boel dan wel goed in de gaten.
 
Er was nog een plekje vrij, dus uiteindelijk maar 1 spons eruit hoeven halen en een liter siporax erin kunnen doen.
 

Terug
Bovenaan