Aanpassen Filtermedia Oase filtoclear 16000


M

Mario3sat

Guest
Beste mede vijver liefhebbers.

Ik ben aan het bestuderen of het mogelijk is om mijn oase drukfilter filtoclear 16000 aan te passen zodat ik ander filter medium kan toepassen.
Waarom zal ik kort proberen toe te lichten.

Ik heb een vijver van ca 4000 liter, een natuurvijver met goudvissen en windes.
Heb vele jaren een ton filter gebruikt van velda met de volgende filter media: ceramische pijpjes, een laag actief kool en twee lagen met filter matten, dit werkte jaren lang perfect altijd een mooie heldere vijver.
Onderhoud, eens in de 3 weken de filter matten uitspoelen dat is alles, ik de zomer periode wanneer de vissen actief zijn deed ik regelmatig ook een laag groene filterwatten in de ton, eens per week vervangen en verder geen omkijken.

Helaas is mijn velda filterton versleten, deksel begon te lekken, deze filtertonnen waren niet meer te koop, toen overgegaan naar de Oase filtoclear 16000, heb een ruime over capaciteit gehanteerd, mijn al meer dan 10 jaar goed functionerende aquamax 3500 pomp hierop aangesloten.

Wat is mijn probleem, de sponzen, deze verzadigen vrij snel zodat de uitstroom na 3 dagen al minder wordt, nu zal men denken je kunt dit filter reinigen met de hendel dus demontage is niet nodig, nou heb daar minderen ervaringen in, het kost vrij veel kracht om de hendel op en neer te halen en heb eens een test gedaan om na een reiniging het geheel te demonteren om te checken hoe schoon alles is, nou heb op den duur de sponzen toch maar met de hand schoon gemaakt.

Nadeel wat ik ondervind is dat ik de slangen ook moet demonteren om het binnenwerk schoon te kunnen maken, voorheen was het een deksel losdraaien filtermedia sponzen eruit schoonmaken, in 10 min was je klaar.

Gezien mijn ervaringen wil ik gaan bekijken of ik toch weer mijn ceramische filter pijpjes kan gebruiken en minder sponzen, zodat mijn uitstroom goed op pijl kan blijven zonder steeds sponzen te moeten uitspoelen.

Momenteel heb ik als test een ronde spons minder in het systeem gedaan, maar alleen sponzen in een biologisch filter, heb een beetje mijn twijfels.
Benieuwd of er mensen zijn die deze filters hebben aangepast of dat er iemand een bruikbare tip heeft voor mij.

Alvast mijn dank.
 
Ik kan je niet echt helpen maar wat is de reden van het (nu) snel dichtslibben? Werkt de Oase beter dan de Velda. Ik heb destijds ook gekeken naar de filtoclear maar uiteindelijk voor de biosmart gekozen vanwege het iets makkelijker schoonmaken en meer keuze in het filtermedium (ik was niet gecharmeerd van het schoonmaaksysteem (idd best wel zwaar) en het beperkte filtermedium).
 
Ik ken de pomp alleen van een you tube filmpje.,
maar om deze te ontlasten zou ik eens kijken om een voorfilter te gaan gebruiken.
Dit zou al kunnen met je oude filterton, boor daar nog wat gaten in het deksel en zet deze gewoon op de bodem.
Je water komt via het deksel naar binnen en via de slang aansluiting naar je pomp.
Je kan de ton met verschillende filtermaterialen vullen , maar bovevin wel een filtermat ( bv. Matala )
Ik had aan de filterton een riem en om de zoveel tijd trok ik de ton omhoog om de vervuiling te controleren.
 

Terug
Bovenaan