Aanpassen lichtkap

Erik-Mulder

Well-known member
Lid geworden
11 januari 2017
Berichten
112
Leeftijd
67
Locatie
Vlissingen
Eerdaags gaan we de T5 lampen vervangen voor een LED versie. De kap met armatuur en LED lampen is inmiddels binnen.
Daarnaast worden ook de led strips voor de TC420 controller vervangen. Alleen nog even goed bedenken hoe ik e.e.a. ga doen.

Ik dacht op beide kleppen een profieltje van aluminium te maken, die ik vastzet met RVS boutjes, en OP de aluminium profieltjes komen dan de strips.
Nu heb ik nog een hobby, namelijk 3D printen...... :book:

Dan zal ik dus een soort van Z houdertje kunnen printen, de bovenkant van die " Z " komt dan aan de onderkant van de klep en de onderkant van de "Z "daar rust dan het aluminium profieltje op. Het Z'je, om het zo maar even te noemen, zal dus maximaal een cm of 3 a 4 hoog mogen worden, de afstand van de onderkant van de klep tot aan het waterniveau is 6 CM. De aluminiumstrip direct op de onderkant van de kleppen vastmaken, lijkt me niet raadzaam want dan kan de "warmte"van de ledjes minder goed weg ? Of is deze "warmte zo minimaal, dat dit geen eventuele problemen gaat geven ? Want, in dat geval, hoef ik ook niet met de 3D printer aan de slag voor "houdertjes"

Afijn, is dit een (goed) idee of zit ik nu helemaal verkeerd te denken ? :stom:

En, zoals gewoonlijk, alvast bedankt voor eventuele reacties, groet, Erik, Vlissingen

IMG_1783.JPG
IMG_1784.JPG
IMG_1785.JPG
IMG_1786.JPG


Fot0 1: bovenaanzicht Trigon 190 Foto 2: de voorklep Foto 3: de achterklep Foto 4: huidige constructie
 

Bijlagen

  • IMG_1785.JPG
    IMG_1785.JPG
    22.9 KB · Weergaven: 63
Leds worden zeker warm, soms zelfs behoorlijk. Het is daarom een goed idee om voor een goede warmte afvoer te zorgen. Bij de profesionele ledbalken wordt daarbij vaak gebruik gemaakt van koelribben. Bij zelfbouw balken wordt er ook vaak gebruikt gemaakt van warmtegeleidende pasta tussen led en aluminium. In elk geval is een ruimte boven de strip aan te raden voor een goede warmte afvoer.
 
Leds worden zeker warm, soms zelfs behoorlijk. Het is daarom een goed idee om voor een goede warmte afvoer te zorgen. Bij de profesionele ledbalken wordt daarbij vaak gebruik gemaakt van koelribben. Bij zelfbouw balken wordt er ook vaak gebruikt gemaakt van warmtegeleidende pasta tussen led en aluminium. In elk geval is een ruimte boven de strip aan te raden voor een goede warmte afvoer.

Oke, dus de ledstrips ( zijn overigens speciaal voor aquaria gemaakt) vastkitten aan de aluminium profiel, en dit profiel dusdanig bevestigen, zodat er tussen de bovenkant van het profiel en de onderkant van de klep wat ruimte zit. En de aluminium strip zelf, die geleid de warmte ?
 
Kan aan de foto liggen maar is je led niet er fel en vooral wit van kleur
 
Oke, dus de ledstrips ( zijn overigens speciaal voor aquaria gemaakt) vastkitten aan de aluminium profiel, en dit profiel dusdanig bevestigen, zodat er tussen de bovenkant van het profiel en de onderkant van de klep wat ruimte zit. En de aluminium strip zelf, die geleid de warmte ?

Leds zitten vaak gevat in aluminium, dus dat kan je warmte afvoeren.
 
Leds zitten vaak gevat in aluminium, dus dat kan je warmte afvoeren.

Juist ja, dat zou dan betekenen dat het niet echt noodzakelijk is om tussen onderkant klep en aluminium profiel, ruimte te hebben. Dan kan ik dus gewoon de aluminium strip direct op de klep monteren en de ledstrip zelf op de aluminium profiel lijmen. Het gaat trouwens om de ledstrips van de led koning, die bij de TC420 controller worden geleverd, dus speciaal ontworpen voor aquaria :deal: In dat geval bespaart het me natuurlijk wat extra met de 3D printer. ;)
 
Kan aan de foto liggen maar is je led niet er fel en vooral wit van kleur

Ligt deels aan de foto, het zijn 2 strips, een "warm wit"en een RGB. In combinatie met de TC420 controller wordt hiermee een nacht-ochtend-dag-avond-nacht situatie gecreëerd. Zijn speciale ledstrips die bij de controller zijn meegeleverd.... ;)
 
Ik weet niet met welk materiaal jij print maar meen me te herinneren dat niet alles even goed bestand is tegen water
 
Ik weet niet met welk materiaal jij print maar meen me te herinneren dat niet alles even goed bestand is tegen water

Ik print met PLA. Maar ik denk dat ik niet te printen hoef. Ik heb nog wat info opgezocht bij de leverancier, en de led strips die ik ga gebruiken kunnen zonder problemen op aluminium worden geplakt. Zou het op hout of zo zijn, dan moet ik wel voor "warmet afvoer " zorgen, maar aluminium voert de warmte zelf al af.... ;)
 
Juist ja, dat zou dan betekenen dat het niet echt noodzakelijk is om tussen onderkant klep en aluminium profiel, ruimte te hebben. Dan kan ik dus gewoon de aluminium strip direct op de klep monteren en de ledstrip zelf op de aluminium profiel lijmen. Het gaat trouwens om de ledstrips van de led koning, die bij de TC420 controller worden geleverd, dus speciaal ontworpen voor aquaria :deal: In dat geval bespaart het me natuurlijk wat extra met de 3D printer. ;)
Van die "koninklijke" ledstrips heb ik niet zo'n hoge pet op. Je moet wel zorgen voor ruimte tussen je aluminium profiel en je klep. De bovenkant, ook van het aluminium wordt heet! Daar voert de strip de warmte af.
 
Van die "koninklijke" ledstrips heb ik niet zo'n hoge pet op. Je moet wel zorgen voor ruimte tussen je aluminium profiel en je klep. De bovenkant, ook van het aluminium wordt heet! Daar voert de strip de warmte af.

Ik begrijp het, of toch niet ? De een zegt dit, de ander dat, ik zie door de bomen het bos niet meer. :(
Zelf eventueel een bevestiging printen, ga ik niet doen. Zoals op het forum hier, terecht wordt opgemerkt, waarschijnlijk is de PLA waarmee ik zou printen, niet water bestendig...... :oops:
 
Die koninklijke ledstrips zijn voor 1 ding goed: de kliko, totaal niet waterdicht die dingen en in notime dus kapot
 
Die koninklijke ledstrips zijn voor 1 ding goed: de kliko, totaal niet waterdicht die dingen en in notime dus kapot

Sorry, maar daar ben ik het absoluut niet mee eens. Ik heb er al 2,5 jaar twee aan de T5 armatuur van het aquarium hangen. Totaal geen problemen mee. Ze doen het nog prima ( alleen iets doffer van de aanslag van het water... ;) ) Ja toch, een keer een klein probleempje, toen kwam een van de strips een beetje los. Dotje lijm ertussen en het was opgelost.

Omdat de T5 lampen worden vervangen door Led versies, gaan we ook gelijk de led strips vervangen. De strips zijn specifiek ontwikkeld voor in lichtkappen van aquaria.
Hoort bij de TC420 controller set. Maar goed, misschien heb / had ik gewoon mazzel. Dacht zelfs dat ik er garantie op heb. ;)
 
Ik begrijp het, of toch niet ? De een zegt dit, de ander dat, ik zie door de bomen het bos niet meer. :(
Zelf eventueel een bevestiging printen, ga ik niet doen. Zoals op het forum hier, terecht wordt opgemerkt, waarschijnlijk is de PLA waarmee ik zou printen, niet water bestendig...... :oops:
Over de bevestiging heb ik nog niet zoveel gelezen op dit topic. Maar het is makkelijk te begrijpen; leds worden heet en moeten daarom op afstand van het water gehouden worden maar ook van je kap. Je kan ze heel goed in een aluminium profiel zetten omdat het aluminium de warmte van de leds opneemt en dit via de omgevingslucht weer afgeeft. Maar dan moet het dus wel rondom ruimte hebben.
 
Ik denk dat ik er uit ben. Bij de Ledkoning, waar ik ook de strips voor de TC420 heb besteld, zijn speciale aluminium profielen, compleet met alle benodigde montage materialen verkrijgbaar. Ik denk dat ik die ga bestellen en dan hoef ik ook niet zelf allerlei construkties bedenken en te maken, bijvoorbeeld met de 3D printer..... ;)
 
Ik begrijp het, of toch niet ? De een zegt dit, de ander dat, ik zie door de bomen het bos niet meer. :(
Zelf eventueel een bevestiging printen, ga ik niet doen. Zoals op het forum hier, terecht wordt opgemerkt, waarschijnlijk is de PLA waarmee ik zou printen, niet water bestendig...... :oops:

Voor wat betreft die bevestiging. Je kan natuurlijk ook gewoon een aluminium bevestigingsyteem, ook van alumuminium, maken waarmee je het profiel aan je kap bevestigd of je legt je profielen in of op glasranden, afhankelijk van het type bak dat je bezit. Voor voorbeelden kijk je gewoon naar bestaande balken.
 
Voor wat betreft die bevestiging. Je kan natuurlijk ook gewoon een aluminium bevestigingsyteem, ook van alumuminium, maken waarmee je het profiel aan je kap bevestigd of je legt je profielen in of op glasranden, afhankelijk van het type bak dat je bezit. Voor voorbeelden kijk je gewoon naar bestaande balken.

Iedereen, tot nu toe, bedankt voor de tips en de adviezen.... ;)
Ik ben er uit. Ik bestel bij de Ledstrip Koning gewoon een profieltje met bevestigingsmateriaal voor mijn bak, de Trigon 190.

Dit maak ik dan vast AAN de kleppen/kappen van de lichtkap van mijn aquarum.
@benvo ik heb géén glasplaten of iets dergelijks in de kap. De afstand tussen de deksels en het waterniveau is 6 cm, dus dat moet kunnen.
De strips die ik er in ga verwerken zijn trouwens IP65 en IP 67 ( WW+RGB) en specifiek voor aquaria geschikt.

Gaat dus wel lukken ( denk ik ;) ) Als de kap gereed is, zal ik wat foto's posten...

Nog een fijne zondag iedereen..... :)
 
Iedereen, tot nu toe, bedankt voor de tips en de adviezen.... ;)
Ik ben er uit. Ik bestel bij de Ledstrip Koning gewoon een profieltje met bevestigingsmateriaal voor mijn bak, de Trigon 190.

Dit maak ik dan vast AAN de kleppen/kappen van de lichtkap van mijn aquarum.
@benvo ik heb géén glasplaten of iets dergelijks in de kap. De afstand tussen de deksels en het waterniveau is 6 cm, dus dat moet kunnen.
De strips die ik er in ga verwerken zijn trouwens IP65 en IP 67 ( WW+RGB) en specifiek voor aquaria geschikt.

Gaat dus wel lukken ( denk ik ;) ) Als de kap gereed is, zal ik wat foto's posten...

Nog een fijne zondag iedereen..... :)

IP 65 is niet waterdicht! IP 67 is wat beter maar is spatwaterdicht. Waterdicht vraagt om IP 68. Denk dus aan je vocht! Spanning en vocht zijn vijanden ook al gaat het hier om zwakstroom. Die Koning noemt alles specifiek aquarium gericht...
 
IP 65 is niet waterdicht! IP 67 is wat beter maar is spatwaterdicht. Waterdicht vraagt om IP 68. Denk dus aan je vocht! Spanning en vocht zijn vijanden ook al gaat het hier om zwakstroom. Die Koning noemt alles specifiek aquarium gericht...

Oke, begrijp ik. Maar, en ik :rieders mening, ik heb 2 en een half jaar bij de ledkoning, een specifieke set met een TC420 controller en daarop afgestemde strips gekocht, en die hebben tot nu toe, zonder problemen in de kap gehangen. En die dezelfde strips, heb ik nu weer gekocht.

De reden dat ik ze ga vervangen is dus niet omdat ze niet goed meer zijn, maar om de simpele reden dat ik ze OP/AAN het armatuur van de T5 lampen heb geplakt toentertijd :stom: En die armatuur wordt ook vervangen door een armatuur/lichtbak met LED lampen er in. En omdat ik dan toch bezig ben, de sfeerverlichting ( dus die speciale ledstrips) ook maar vervangen, en NIET zoals de vorige keer, AAN de lichtbak, maar er naast op een eigen profieltje, vastgezet aan de kleppen van de lichtkap.

Ik hoop dat ik het nu een (klein ? ) beetje begrijpelijk heb uitgelegd..... :deal:
 
Oke, begrijp ik. Maar, en ik :rieders mening, ik heb 2 en een half jaar bij de ledkoning, een specifieke set met een TC420 controller en daarop afgestemde strips gekocht, en die hebben tot nu toe, zonder problemen in de kap gehangen. En die dezelfde strips, heb ik nu weer gekocht.

De reden dat ik ze ga vervangen is dus niet omdat ze niet goed meer zijn, maar om de simpele reden dat ik ze OP/AAN het armatuur van de T5 lampen heb geplakt toentertijd :stom: En die armatuur wordt ook vervangen door een armatuur/lichtbak met LED lampen er in. En omdat ik dan toch bezig ben, de sfeerverlichting ( dus die speciale ledstrips) ook maar vervangen, en NIET zoals de vorige keer, AAN de lichtbak, maar er naast op een eigen profieltje, vastgezet aan de kleppen van de lichtkap.

Ik hoop dat ik het nu een (klein ? ) beetje begrijpelijk heb uitgelegd..... :deal:

Geen enkel probleem. Ik gaf mijn mening, niet meer. En daar hoef jij je beslist niets van aan te trekken. Je eigen mening is veel belangrijker! Veel succes met je nieuwe verlichting!

2 duim op emoticon.jpg
 
Terug
Bovenaan