Wat is er nieuw

aanschaf filter voor 70L scaper's tank

Jordy89

New member
Lid geworden
1 december 2021
Leeftijd
35
Goedenavond,

Ik heb wat hulp nodig met de aanschaf van een nieuwe filter, wellicht kan iemand mij goed advies geven.

Ik heb nu een Dennerle Nano 30L staan met een Dennerle Nano Eckfilter. Ik ben van plan over te gaan op een Dennerle 70 Scaper's tank, met daarin in ieder geval garnalen, corydoras habrosus, oto's, en nog een schoolvisje. Ik wil er een beetje in gaan aquascapen wellicht met CO2, maar ben nog redelijke beginner in het hele aquarium gebeuren. De huidige 30L bak heeft zo'n CO2 Basic set van Colombo.

Ik twijfel nu over wat ik qua filter beste kan gaan doen in de nieuwe 70L bak. Dit is een beetje wat ik zelf al tegengekomen ben en overweeg. Qua budget zit de duurste in het rijtje rond de 115 euro en dat is wel een bedrag waar ik een beetje in de buurt wil blijven.. Maar als iemand nog een betere optie weet dan 1 van deze hoor ik het ook graag!

Dennerle Eckfilter XXL -
nadeel: neemt ruimte op in de bak en is qua doorstroom matig vergeleken met andere externe filters.
voordeel: als hij net zo stil is als mijn huidige kleine eckfilter, zachter kan bijna niet, echt super.

Oase Filtosmart 100 thermo
Voordeel: zowel filter als verwarming nemen geen ruimte meer op in de bak, grotere doorstroom tov de eckfilter
nadeel: lees wisselende verhalen over de kwaliteit (constante werking van de verwarming, lekkages, geluid). sommige heel positief andere weer extreem negatief

Een HOB filter bijv de Dennerle scapers flow
voordeel: neemt geen ruimte in de bak in beslag
nadeel: hang wel aan het aquarium wat ik niet echt mooi vindt. daarbij is de doorstroom zelfs iets minder als de eckfilter (360 tov 390L per uur)

Graag hoor ik wat jullie zouden aanbevelen in mijn situatie.

Groet

Jordy

Aquaell Turbo 500 misschien of een Eheim 2213.

Zelf heb ik op een 70 liter bak een hydor profesional 250 staan. Die heeft wel wat overcapiciteit uiteraard maar kan ook nog eens mee verhuizen naar een iets grotere bak. Mijn moto voor techniek is koop iets waar je tenminste 5 jaar mee vooruit kan, en dat dus ook opties genoeg geeft om jouw 5 jaar tevreden te houden. of ga voor goedkoop.

dus koop liever een goed extern filter met wat overcapiciteit. De ronde eheims zijn enorm degelijk en geschikt voor kleine tot middelgrote bakken.

goedkoop en een goede opties is een pompaangedreven bodemfilter, hopeloos uit de gratie maar werkt erg goed. in een scapebak van 70 liter zit minimaal een literltje of 10-15 aan bodemmateriaal, daar ga je met een binnenfilter of hob nooit bij in de buurt komen kwa capiciteit. bovendien valt het minder op.

Ik heb een Hamburger Mattenfilter (HMF) van aquakallax over de hele achterwand van mijn 70 liter, maar ik kan nog niet zeggen hoe dat uitpakt, de bak staat nog in te draaien.

Bedankt voor de tips, ik ga mij daar even verder over inlezen en mee aan de slag om de keuze te maken

Ik wil er een beetje in gaan aquascapen wellicht met CO2
Dan zou ik kiezen voor een Eheim Ecco Pro 300, Eheim eXperience 250 of zoals Akwarium aangeeft een Hydor profesional 250.
Let wel op de slangmaat ivm met je uitstroom (lilypipe), interne diffuser e.d.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan