Wat is er nieuw

Aanschaf nieuw aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Daf-Truckie
  • Startdatum Startdatum
D

Daf-Truckie

Guest
Na de afgelopen weken al heel wat te hebben gespeurd en gelezen op het internet hoop ik hier nog wat goed advies te kunnen krijgen op mijn nieuwe aanschaf.

We hadden eerste een Ferplast Cayman 110 deze inmiddels verkocht dus er is plaats gemaakt voor het nieuwe Aquarium.
Ik twijfelde eerst nog tussen en Eheim en de Trofis, maar gezien de reactie`s die gelezen heb wordt het hoogstwaarschijnlijk een Trofis.

Ik heb nu deze dingen samengesteld als start voor mijn nieuwe aquarium:
Trofis Colisa 150 Combinatie 150x50x65
JBL Cristalprofi E1501 Buitenfilter ?
JBL ProTemp Verwarmer / Jager Verwarmer ?

Wilde eerste deze filter Eheim 2173 Professionel 3 Thermo, maar gezien de prijs van deze filter ben ik toch ook eens verder gaan kijken. En kwam ik dus de JBL tegen. Is deze pomp geschikt voor mijn aquarium met een van de genoemde verwarmingen?
Of hebben jullie andere adviezen laat het me weten>

In de aquarium gaan we zelf een achterwand maken zodat ik hierin e.a. kan verwerken. En er komen Malawi cichliden in.

Chicliden zijn, door hun eetgewoonten grote vervuilers. dat betekent ook dat je filterpompen ee ngrote overcapaciteit moeten hebben. 4 x de inhoud per uur is wel het minimum.
Dat is dan de capaciteit INCLUSIEF de filter media! Houdt er rekening mee dat veel fabrikanten opagves doen voor hun pompen/filters zonder media!
Inclusief schone media ben je zomaar 30-40 % capaciteit kwijt! Na indraaien loopt dat nog eens met 20% terug! zodat je uiteindelijk maar een 40% van de opgegeven capaciteit overhoudt.
Een pomp/filter die is ingedraaid moet beduidend meer moeite doen dan een geheel schoon filter, en zal daarom ook meer geluid produceren. Dat is voor mij de hoofdreden dat ik het bij Eheim houdt samen met de duurzaamheid is dit de stilste filter die ik ken.
Als je de kans krijgt koop dan geen groene of doorzichtige slangen, maar zwarte, dat scheelt enorm met dichtslibben van deze slangen met algen!!

Voor de prijs kun je gerust overwegen op Marktplaats of zo te shoppen!

Greetzz Bigsmoke

Heb zelf de Jager/Eheim verwarming. Heb de grootste moeite om deze juist te kalibreren. Besloten om niet meer naar de graden op de verwarming te kijken maar gewoon instellen adhv de thermometer in mn bak. Heb hem nu op 20c staan en de temp in de bak is 25-26 als ik sochtends kijk. Ligt dus niet aan de lampen. kalibreren is leuk maar als ik het over kon doen ging ik voor de JBL of een ander merk.

Loopt de capaciteit van een filter zo sterk terug als deze is ingedraaid? Ik vind het nogal wat om 60% te verliezen!

Is ook nogal wat maar is puur wat Bigsmoke al aangeeft dat de fabrikant een opgave doet van liters per uur zonder weerstand van het filtermedium.
En hoe langer dat zich verzadigd met vuil des te minder de capaciteit wordt.

Je kan voor de grap eens kijken en een maatbeker van een liter onder de uitsroom te houden met een stopwatch...

@BigSmoke, Zoals jij het schets is dus de JBL niet voldoen voor mijn bak, maar kom ik met de Eheimfilter ook te kort.
Is het beter om misschien voor 2 kleinere te gaan?
Verder wilde ik met PVC gaan verwerken i.p.v. de groene slangen daar heb ik met mijn oude bak al genoeg ruzie mee gehad dus wilde deze keer die problemen voorkomen.

@Henk, bekend bij Zooplus dus die houd ik in de gaten.

Je kan inderdaad beter voor 2 filters gaan, en hoe meer capaciteit hoe beter! Je kan NIET teveel overfilteren.

Wat je wel kan doen is de gaatjes in de uitstroombuis opboren naar 5-7 mm dan spuiten ze niet keihard!
Ook een lilypipe (kopen of zelf maken) kan de strmning in de bak verminderen.

Greetzz Bigsmoke

@Saskia, ik zag het in mijn mail vandaag gelijk ff gekeken natuurlijk, maar bedankt voor de tip.

@BigSmoke, deze voldoet toch niet voor mijn bak? Voor (Aquaria tot ca. l 120-250) Had wel een ander mooie zien staan nog nieuw in doos Marktplaats, maar geeft mij ook meteen ?? ben wat wantrouwig in om dit soort dingen via MP te kopen.

Vandaag is even gaan kijken bij Westdijk, maar de Trofis aquaria is me toch wel wat tegen gevallen.
Vooral de lichtkap constructie vind ik van deze aquariums maar erg gamel allemaal, ook de Eheim heeft een soort gelijk systeem zag ik.

Ga toch eens verder kijken gezien ik een leuke bak voor de toekomst wil waar we nog jaren plezier van kunnen hebben en echt ook voor wat degelijkheid wil gaan.
Ga mezelf eens ori�nteren om alleen een vol glas aquarium te kopen en dan zelf een meubel erbij maken, gezien mijn eigen technische vaardigheid hoeft dat niet zo`n probleem zijn.
Tevens kunnen we het dan in onze eigen stijl maken en smaak maken.

Maar hiervoor wil ik geen overhaaste beslissing gaan nemen, en mezelf eerst een verder in gaan ori�nteren wat er allemaal bij komt kijken natuurlijk. Dus zelfbouwers alle advies is welkom, natuurlijk zal ikzelf hier het forum is op gaan doorzoeken 😉

BigSmoke zei:
Als je de kans krijgt koop dan geen groene of doorzichtige slangen, maar zwarte, dat scheelt enorm met dichtslibben van deze slangen met algen!!
Daarmee bedoel je ook echt pikzwarte slangen? Ik ken wel de antraciet grijze, maar toch behoorlijk doorzichtige slangen (o.a. JBL).

~ Ivo

Er worden in de glastuinbouw zwarte zeer flexibele maar toch niet knikbare slangen gebruikt, die zijn weliswaar een stuk duurder dan die groene of antraciet doorzichtige, maar die gaan een levenlang mee, worden niet "kort" en slibben NOOIT dicht. Dat maakt het in mijn optiek al zeker de moeite en de meerprijs waard.

Greetzz BigSmoke

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan