Wat is er nieuw

Aanschaf osmoseapparaat

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Praline
  • Startdatum Startdatum
P

Praline

Guest
Hallo allemaal,
Ik woon in het Brussel Hoofdstedelijk Gewest (Belgie) en het water trekt hier op niks!
Daarom zou ik graag een osmosetoestel aanschaffen. Ik zou deze nodig hebben voor Endlers, garnaaltjes en eventueel Discussen. De website osmoseapparaat.nl lijkt me wel wat. Iemand hier ervaring mee?
Natuurlijk stel ik mezelf veel vragen:
-wat heb ik precies nodig?
-is het makkelijk te installeren?
-werkt het dag in dag uit? Want ik heb het maar een dag per week nodig.
-hoe wordt het osmosewater opgevangen? Moet ik grote reservoirs kopen om het water in te bewaren?
-op welk budget moet ik rekenen?
-is het effectief redelijk vervuilend (veel waterverspilling)? Of kan ik dat water ook op een andere manier gebruiken (tuin sproeien, wc spoelen, enz.)?
-welke accessoires moet ik aankopen? Ph-meter, EC, TDS, enz.

Graag van jullie advies 🙂
 
wat heb ik precies nodig
Meestal zit alles erbij in.
is het makkelijk te installeren?
ja, twee gaatjes in de muur. Wel het liedst dicht bij een kraan waar je een 3/4 ding op kan schroefen. Dus niet een keukenkraan ofzo.
werkt het dag in dag uit? Want ik heb het maar een dag per week nodig.
Je doet de kraan aan, en er komt water uit. Je doet de kraan uit, en het stopt.
hoe wordt het osmosewater opgevangen? Moet ik grote reservoirs kopen om het water in te bewaren?
Ligt eraan hoeveel liter je nodig hebt.
op welk budget moet ik rekenen?
Ligt eraan hoeveel liter je nodif hebt, en hoe snel je wilt dat het klaar is.
is het effectief redelijk vervuilend (veel waterverspilling)? Of kan ik dat water ook op een andere manier gebruiken (tuin sproeien, wc spoelen, enz.)?
ja. Ongeveer 1 op 4 word osmosewater vgm. Ik laat het de tuin in lopen.
-welke accessoires moet ik aankopen? Ph-meter, EC, TDS, enz.
Ik heb er geen accesoires bij.

Hopelijk heb ik je vragen een beetje goed beantwoord:daisy:😉
 
De website is prima en er zijn meerdere leden hier welke een apparaat daar vandaan hebben.
Zelf gebruik ik een 180 liter in de week, maar meer info over je bak en de waterwaarden uit de kraan kan geen kwaad.
 
Een osmoseapparaat werkt verbazingwekkend gemakkelijk, je moet ze aansluiten op de waterleiding. De waterdruk wordt dan gebruikt om het water door een membraan te duwen. Hierbij wordt afvalwater en osmosewater geproduceerd. Het 'afvalwater' is niet drinkbaar maar wel geschikt voor in de tuin te gebruiken, de wc te spoelen en andere zaken die niet met aquaria of drinken te maken hebben. Je moet ook om een bepaalde tijd je osmose-apparaat uitspoelen, hoe je dit doet staat in de gebruiksaanwijzing.

Normaal sluit je het aan op een kraantje, zo kan je door het kraantje toe te draaien het apparaat afzetten. Om het osmose- en afvalwater op te vangen gebruik ik 2 jerrycans van 30 liter.

De mijne kostte ongeveer 70 euro dacht ik en is geschikt voor een standaard aquariaan. Wil je meer zet je het gewoon vaker aan. Het duurt wel even voor je genoeg osmose-water hebt dus je kan bijvoorbeeld 3 dagen bezig zijn om 70 liter te maken. Dit ratio (liter/dag) staat op de verpakking. Eventuele accessoires zijn niet nodig buiten dan iets om het water op te vangen.
 
De website is prima en er zijn meerdere leden hier welke een apparaat daar vandaan hebben.
Zelf gebruik ik een 180 liter in de week, maar meer info over je bak en de waterwaarden uit de kraan kan geen kwaad.

Gelijk heb je: ik ben niet duidelijk genoeg geweest.
Ik heb momenteel een 15l bak en 4 keer een 40 literbak. Later misschien discussen (dat is dus al snel 300 liter) of een ander groter aquarium (meer dan 120 liter in ieder geval).

Ik weet dat het oude waterleidingen zijn (ze zouden vervangen moeten worden) en dat het water liefst niet te drinken is (veel lood aanwezig door de oude rioleringen; kan dat?). Bovendien zit er zeer veel kalk; niet normaal!
 
Meestal zit alles erbij in.

ja, twee gaatjes in de muur. Wel het liedst dicht bij een kraan waar je een 3/4 ding op kan schroefen. Dus niet een keukenkraan ofzo.

Je doet de kraan aan, en er komt water uit. Je doet de kraan uit, en het stopt.

Ligt eraan hoeveel liter je nodig hebt.

Ligt eraan hoeveel liter je nodif hebt, en hoe snel je wilt dat het klaar is.

ja. Ongeveer 1 op 4 word osmosewater vgm. Ik laat het de tuin in lopen.

Ik heb er geen accesoires bij.

Hopelijk heb ik je vragen een beetje goed beantwoord:daisy:😉


Bedankt voor de vele antwoorden; lekker duidelijk! Top! 🙂
 
Dan zou ik gaan voor de wat grotere apparaten en daar een booster opzetten,
Bij ons is de TDS rond de 800 en gebruik 180 liter in de 700 liter bak welke gemiddeld op de 430 TDS uitkomt.
Ik heb een vat waar 210 liter in zou kunnen als opslag en doe om dit te vullen in de winter 2 en een halve dag en in de zomer bijna 2 dagen over.
 
Je zal even moeten beredeneren hoeveel je nodig zal kunnen hebben, een TDS meter is wel nodig om deze waarden te kunnen meten, te beginnen met de kraanwaterwaarden.
 
heb hier lange tijd zonder tds meter met mijn osmose apparaat gedaan. Maar nu er een DI membraan bij gehaald en dan is het wel makkelijk.
Maar ik zou je wel aanraden een booster pomp te gebruken, mijn reden is dat zonder het vol druppeld en met er gewoon een mooi straaltje uit het apparaat komt.
 
Je doet de kraan aan, en er komt water uit. Je doet de kraan uit, en het stopt.

Klopt, maar je moet er steeds voor zorgen dat het toestel niet droog komt te staan.
Als je de slangetjes waar het water uitkomt niet afsluit na gebruik dan hevelt het toestel zichzelf leeg en dat vermijd je best.
Ik steek zelf kleine dopjes op de slangen en zorg er ook voor dat de uiteindes van beide slangetjes steeds boven het toestel hangen wanneer het niet gebruikt wordt.

Meer druk op je kraan betekent snellere opbrengst en betere ratio afval/osmosewater. Ik heb vrij veel druk op mijn kraan en heb een goede 10liter per uur. Ik heb een vrij basis model gekocht en betaalde €40 of 50.
Als je een iets duurder model koopt kan je kijken naar toestellen waar je makkelijker het filtermateriaal kan vervangen, de goedkopere moet je de filterpatronen vervangen wat iets meer gedoe is...

Het is ook altijd goed om na het gebruik het toestel een paar minuten te spoelen zodat je minder kalkneerslag in de filters krijgt (door de stromingbegrenzer even te verwijderen maar dit staat in de gebruiksaanwijzing...)
 
Om even door te gaan met wat meer vragen over het aangemaakte water:
- Hoelang kan osmose water staan?
- Moet je het water blijven beluchten/rondpompen als je het hebt aangemaakt?
 
Ik laat het osmosewater met rust na het aanmaken. Alleen na het mengen met kraanwater en zouten zet ik er een dompelpompje op (met slang uit de jerrycan en door het andere gat weer in de jerrycan). Langste wat ik het heb laten staan is 2 weken (vorig jaar tijdens hete zomer). Jerrycan (blauw) komt niet in de zon. Na 3 weken nog niets raars aan de hand (er is ook bijna geen materiaal aanwezig in osmosewater dus een voedingsbodem voor wat ook maar ontbreekt nagenoeg).
 
Ik lees weleens dat je het tot 4 weken kan bewaren en zelf belucht ik niet voor de garnalen en wel bij het aanmaken van het zeewater ivm d zouten.
 
ja dat weet ik maar stuurde eerst aan op een lagere kh waarde en nu met zee water heb ik wel een meter nodig


Ik meet heel af en toe het osmosewater maar verder gebruik ik geen meter in de zeewaterbak voor de geleidbaarheid.
 
Ok, mocht er een apparaat komen komt het op zolder bij de wasmachine en dan kan ik niet altijd direct voor de wissel water maken.
Goed om te weten...
 
Ok, mocht er een apparaat komen komt het op zolder bij de wasmachine en dan kan ik niet altijd direct voor de wissel water maken.
Goed om te weten...

Heb hem ook op zolder hangen. Met een 35 liter vat. En 2 gieters van 10 liter.
Ik maak iedere week alles vol.

IMG_0441.JPG
IMG_0455.JPG
IMG_0456.JPG
 
Bedankt voor jullie antwoorden allemaal.
Het is nu iets duidelijker.
Ik ben dus niet verplicht om het osmosetoestel dag en nacht aan te laten als ik het goed begrijp?.
Welk type TDS meter raden jullie aan? Met zo'n vloeistof in of niet. Ze hebben er meerdere staan op de site maar hoe begin je daar aan? XD
Waar kan je reservoirs kopen om het water in te bewaren? Brico (in Belgie)? Ik vind met zo'n kraantje onder toch stukken makkelijker 🙂
 
Ik ben dus niet verplicht om het osmosetoestel dag en nacht aan te laten als ik het goed begrijp?.
Klopt, als je de kraan aan doet, gaat het toestel werken. Je moet het zien als een extra filter aan je waterleiding, een verlengstuk😉
Waar kan je reservoirs kopen om het water in te bewaren? Brico (in Belgie)? Ik vind met zo'n kraantje onder toch stukken makkelijker 🙂
Jenkuht gewoon van die vaten halen wa ook geschikt is voor drinkwater, dan weet je dat het veilig is voor de vis😉
 
k ben dus niet verplicht om het osmosetoestel dag en nacht aan te laten als ik het goed begrijp?.

Nee alleen als je nodig hebt deze aandoen of als je wil aanmaken. Bij bv onlineaquariumspullen.nl kun je voor een redelijk bedrag een geleidbaarheidsmeter kopen. Beste is een meter die in uS weergeeft zodat je niet vanuit ppm hoeft om te rekenen.
 
Nee alleen als je nodig hebt deze aandoen of als je wil aanmaken. Bij bv onlineaquariumspullen.nl kun je voor een redelijk bedrag een geleidbaarheidsmeter kopen. Beste is een meter die in uS weergeeft zodat je niet vanuit ppm hoeft om te rekenen.
Waar gebruik je dat dan voor (Context: Zoetwateraquarium)? Indicatie van de staat van het osmose-apparaat kan in elke bruikbare grootheid. Mengen van water doe je, de eerste keer, op basis van testsets. Daarna doe je het op basis van liters en grammen (en controleer je periodiek met een testsets of het recept nog klopt). De staat van het aquariumwater controleer je periodiek aan de hand van "het was en het is nu". Kan dus ook in elke grootheid.

Dus waarvoor heb je eigenlijk een een meter nodig die in micro Siemens meet in plaats van in tds? Het verschil in prijs is namelijk aanzienlijk (TDS meter heb je voor minder dan 2 euro, gratis thuis).
 
Waar gebruik je dat dan voor (Context: Zoetwateraquarium)? Indicatie van de staat van het osmose-apparaat kan in elke bruikbare grootheid. Mengen van water doe je, de eerste keer, op basis van testsets. Daarna doe je het op basis van liters en grammen (en controleer je periodiek met een testsets of het recept nog klopt). De staat van het aquariumwater controleer je periodiek aan de hand van "het was en het is nu". Kan dus ook in elke grootheid.

Dus waarvoor heb je eigenlijk een een meter nodig die in micro Siemens meet in plaats van in tds? Het verschil in prijs is namelijk aanzienlijk (TDS meter heb je voor minder dan 2 euro, gratis thuis).

Prijs en kwaliteit staat in verhouding.

En als je de ppm conversie factor van de betreffende meter niet weet, is onderling vergelijken ook niet mogelijk.

Op het lab testen wij de uS en rapporteren uS/cm bij 25 graden. Zo kan er over heel de wereld vergeleken worden.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan