Wat is er nieuw

Aansluiten doorvoeren op filter met PVC

anketh31

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
8 december 2008
Leeftijd
29
Hoi hoi,

Ik heb 4 doorvoeren in mijn bodem zitten voor mijn twee filters. Deze wil ik graag aansluiten op mijn filter met deels PVC buizen. Ik heb deze aansluiting standaard op de doorvoerbuizen zitten:
91faff48-a486-4da7-90e3-56a5195a37a1.jpeg

Slangtules van 20mm als ik goed zie. Ik kan hier natuurlijk gewoon normale aquariumslangen op aansluiten. Maar ik heb er niet zoveel verstand van haha. Dus ik vroeg me af: kan ik hier ook met een hulpstukje ofzo PVC buizen op aansluiten ipv aquariumslangen? Of kan ik dit makkelijk losdraaien en een andere "adapter" (of hoe dat ook heet) er op aansluiten?

Standaard heeft een doorvoer een lijmverbinding. Iemand (jij of de aquariumbouwer) heeft ervoor gekozen er al een slangtule in te lijmen. Hiervandaan weer naar PVC gaan is volgens mij niet echt een optie.
Dus ofwel je sluit hier gewoon op aan met (siliconen) slangen vanaf je filter.
Of je haalt de doorvoer eruit en begint opnieuw met een doorvoer. De bovenkant in het aquarium is waarschijnlijk ook gelijmd dus hou er dan rekening mee dat dit ook vernieuwt moet worden.

Edit: het kan ook een klemverbinding zijn maar dat kan ik uit de foto niet opmaken.

Bijlagen

• 1734603256541.png
    1734603256541.png
    335.3 KB · Weergaven: 2
Standaard heeft een doorvoer een lijmverbinding. Iemand (jij of de aquariumbouwer) heeft ervoor gekozen er al een slangtule in te lijmen. Hiervandaan weer naar PVC gaan is volgens mij niet echt een optie.
Dus ofwel je sluit hier gewoon op aan met (siliconen) slangen vanaf je filter.
Of je haalt de doorvoer eruit en begint opnieuw met een doorvoer. De bovenkant in het aquarium is waarschijnlijk ook gelijmd dus hou er dan rekening mee dat dit ook vernieuwt moet worden.

Edit: het kan ook een klemverbinding zijn maar dat kan ik uit de foto niet opmaken.
Ah dat dacht ik al inderdaad. De aquariumbouwer heeft er inderdaad voor gekozen een slangtule er in te lijmen. Maar dit is zo'n dingetje van: ik wist niet dat er verschillende opties waren dus we hebben het niet eens over de verschillende opties gehad haha. Les voor een volgende keer.

Ik denk dat ik het dan gewoon met siliconen slangen ga oplossen! Of flexibele pvc buizen zou ook kunnen toch? https://www.aqualife-aquarium.com/o...spiraalslang-20-mm-PRIJS-PER-METER-p345088033 Deze bijvoorbeeld?

Ergens moet je met PVC toch eindigen op een slangtule om je potfilters aan te kunnen sluiten. Bij een bioloog kan je dat wat verder doortrekken.
Met de flexible PVC buizen heb ik geen ervaring maar dat lijkt mij wel te kunnen. Ik weet niet of ik dit zou doortrekken tot je potfilter omdat je deze wellicht niet meer van de plek krijgt.

Siliconen slangen worden vaak gebruikt om trilling tegen te gaan. Mijn ervaring is wel dat deze eerder knikken dan normale slangen dus er is iets meer aandacht nodig om de slang mooi te begeleiden als het ware.

Kan je de wartel niet gewoon losdraaien vd doorvoer? En is de thule er dan niet uit te halen ? En dan een nieuwe aansluiting in de wartel zetten en met pvc verlengen?

Dit bedoel ik. Of je haalt zelf een nieuwe doorvoer die je erin zet. Lijkt me niet zo moeilijk toch?

IMG_7131.jpeg

Alles is mogelijk met pvc. Ook bijv van die slangtule naar pvc en weer terug. Is een kwestie van lego'en met losse delen. ^^

Maar zoals gezegd zul je waarschijnlijk met slang moeten eindigen. 🙂 En dan zou het makkelijker kunnen zijn om gewoon één slang door te trekken naar het filter. Of dat het beste is qua onderhoud en afstelling etc hangt af van je filteropstelling. Ik kan me voorstellen dat je in sommige gevallen een regelkraan ertussen wilt zetten bijv. Of delen los wilt kunnen koppelen.

Ik zou sowieso als je de mogelijkheid hebt ook eens kijken bij Wildkamp (of online). Zoals ik het zie is je eerste optie nu een slang aan de slangtule met een slangklem. Er zijn ook kogelkraantjes die de Wildkamp heeft. En voor het pvc niet vergeten wat je wilt lijmen, drukvaste pvc en lijm, eerst de delen licht schuren. In de bouwmarkt bestaat een soort van tang om pvc buizen (en slang) door te knippen, buis wel draaien in de tang eventjes in het begin.

https://www.toolstation.nl/buiskniptang/p69222

Laatst bewerkt:
Bedankt allemaal! En qua PVC PN10 of PN16? Is PN10 ook voldoende?

Bedankt allemaal! En qua PVC PN10 of PN16? Is PN10 ook voldoende?
Lees ook altijd de tijd die nodig is voor het uitharden van de lijm. Ook al is die geschikt voor drukvaste pvc buizen, aansluitingen. Hoge druk krijg je niet in een aquarium systeem.

En nog een kleine handige tip. Houdt keukenpapier binnen handbereik voor het snel verwijderen van overtollige lijm op elk te lijmen pvc onderdeel.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan