Wat is er nieuw

Aantal filters voor een maanvis aquarium

jan fokke

Well-known member
Lid geworden
11 augustus 2011
Leeftijd
42
Ik heb even een vraagje, nu las ik dat maanvissen niet heel erg veel stroming in het water verlangen. Maar moet je dan met 1 of met 2 filters gaan werken want ik heb nu op mijn aquarium 2 filters aangesloten namelijk de eheim prof 3 2080 (foto) en nog een eheim prof 1 die 1000 liter per uur filtert dacht ik.

457235jan_fokke_0_82_img_20130713_135523.jpg

De prof 3 2080 pompt 1700 liter per uur. Ik had dezelfde pomp op mijn maanvisaquarium zitten van 850 liter. Omdat ik persoonlijk 1700 liter per uur veel te veel van het goede vind heb ik die vervangen door een Eheim prof 2 pomp die 750 liter per uur pompt. Dat werkt prima. Er zijn ook liefhebbers die de voorkeur geven aan een veel sterkere filter dan ik doe, het is maar net waar jouw voorkeur naar uitgaat.

Hobbygroet,
Jos Hut

Hallo beiden, interessant topic! Volgens mij voldoet jouw filter prima voor je bak! Je kunt de uitstroom nog wel iets knijpen met je filter volgens mij.
Jos, vanwaar jouw relatief kleine filter voor je grote bak? Is dit vanwege de stroming of ligt er een andere theorie aan ten grondslag?
Zelf heb ik een eheim prof 3 600 op mijn 460 liter bak en deze voldoet meer dan goed!

Ik heb nu deze 2 op het aquarium zitten en zit best een harde stroming in, dus denk als de vissen er in komen zal ik het eerst even aankijken en dan de grote wat gaan knijpen en moet ik dan de andere er ook nog naast houden of kan die los gekopeld worden.

2 filters vind ik zelf ideaal (om de beurt schoonmaken etc).
Je hebt een flinke filtercapaciteit, maar dat lijkt mij alleen maar goed.
Als je de stroming te veel vind kun je de doorstroming op de filters toch lager zetten met die hendel?

Ja het grote filter heeft een filtercapaciteit van 25 liter, ja ik zie het eerst wel even aan hoe het met de maantjes gaat of die het niet te veel stroming vinden anders ga ik hem wel wat knijpen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan