Aantal lumen per liter

V

Vis_enzo

Guest
Hallo,

Ik heb een aantal vragen over verlichting. Het is best een ingewikkeld onderwerp voor mij en ik wil graag weten of ik het zo goed berekend heb.
Mijn aquarium wordt er een van 100x50x50 met 2 daglicht LED strips van 6500 kelvin en 1300 lumen.
Dus is er (1300x2) / 250 liter = 10,4 lumen per liter water. Klopt dit inderdaad?

Kan je dan zeggen dat de plantjes die ik dan uit moet zoeken in de catergorie "weinig- normaal" licht moeten vallen?

De diepte speelt natuurlijk ook een rol, zou je dan een plantje wat "veel" licht nodig heeft op een steen / hout kunnen binden zodat deze meer licht krijgt?

Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen.
 
Lumens per liter is helaas niet echt accuraat. Maar als je niks hebt is het beter dan niets natuurlijk.
10,4 lumens per liter is wel echt heel weinig. Dit zijn zeker planten die in de lage categorie vallen. Ik denk dat planten die zelfs weinig licht nodig hebben heeeel traag hiermee groeien... of helemaal niet.
Om een voorbeeld te geven mijn bak heeft 20 lumens per liter en valt zeker in de lage categorie. In deze scape is het ongeveer 40 par op het substraat. PAR is beter om te kijken hoeveel licht je planten ontvangen. Helaas zijn deze meters duur. Probeer is op internet het model van je verlichting te googlen en kijk of iemand metingen heeft gedaan.

Het klopt dat hoger in de scape op hardscape planten meer licht ontvangen.

Verlichting is idd een lastig onderwerp hier nog wat goede video's erover:

 
Bedankt voor jullie reacties.
Het zijn 2 17w classic led strips van Eheim. Ik ga maar eens nadenken over het bijplaatsen van een RGB strip met dimmer.

Ik wil er graag een plantenbak van maken.
 
Bedankt voor jullie reacties.
Het zijn 2 17w classic led strips van Eheim. Ik ga maar eens nadenken over het bijplaatsen van een RGB strip met dimmer.

Ik wil er graag een plantenbak van maken.

Succes! Ik neem aan dat je dan een kap erop hebt zitten ? Aangezien je voor led strips wil gaan.
 
Ja dat klopt er zit een kap op.
Nog tips m.b.t. RGB led en een dimmer?
Waar hebben jullie goede ervaringen mee?
 
Bedankt voor jullie reacties.
Het zijn 2 17w classic led strips van Eheim. Ik ga maar eens nadenken over het bijplaatsen van een RGB strip met dimmer.

Ik wil er graag een plantenbak van maken.

Zelfs met het bijplaatsen van een RGB strip heb je nog veel te weinig licht voor een plantenbak.
In mijn meterbak van 40 cm (!) hoog heb ik 3x 90 cm JMB balken hangen. Deze balken leveren in totaal zo'n 7550 lumen op. Jouw bak is 50 cm. hoog voor het zelfde resultaat ben je dus méér nodig.
Mijn advies: Stap af van dit soort ledstrips en ga voor een betere kwaliteit. Bij bakken met een hoogte van meer dan 40 á 50 cm. adviseert men vaak om 3 watt powerleds te nemen. Misschien heb je dan iets over, nou ja, dimmen kan altijd. Bijplaatsen of later toch gaan voor een betere kwaliteit kost veel meer. En dan heb ik het nog niet over de teleurstellingen.
 
Ik ga helemaal mee met Ben; nooit bezuinigen op licht.
Koop kwaliteit met een dimfunctie en met iets meer vermogen dan je nodig hebt.
 
Het probleem met powerleds is zover ik heb gemerkt dat je alleen witte powerleds hebt.

En die draaien vaak op 24volt ipv de 12 volt RGB balken. Dus kan je ze niet combineren op 1 controller
 
Terug
Bovenaan