Aantal planten


C

Coolbreeze

Guest
Ik heb gelijk mijn eerste vraag ;)

Mijn aquarium een juwel rio 125 (100 liter 81x36x50) moet ik gaan inrichten.
Hij is nu nog leeg. Hij staat nu proef te draaien (zo noem ik het maar) met alleen water. Ik heb hier bacteri�n aan toegevoegd in het filter en safestart om het kraanwater om te zetten voor vissen.
Bak draait nu bijna een week zo en zaterdag aanstaande wil ik het water laten testen en dan tot aanschaf van planten overgaan.

Ik wil graag bodembedekkers op de voorgrond middenbeplanting en achterin een aantal hoge begroeiing
misschien nog wat stenen of hout erbij. Ik wil niet gelijk teveel aanschaffen en misschien veel te veel heb.

Mijn vraag is nu hoeveel planten heb ik ongeveer nodig?
Als ik kijk welke planten er zijn, zijn die bodembedekkers zeer kleine plantjes en heb er meerdere nodig.
Moet ik gelijk veel kopen en dan snoeien als het teveel is of iets minder kopen en wachten tot het vanzelf groeit?

Wat er nu in staat is kunstplant.
IMG_0962a.jpg
 
Planten kunnen er vanaf de opstart al in, teminste, dat doe ik altijd.

Volgens mij was daar een regeltje voor, ik heb ook een rio 125 en volgens mij had men het ooit over 8 planten.
 
Eerst snelgroeiers en zuurstofplanten.
Cabomba, belgisch groen,waterpest.
Die helpen je water goed te maken.
 
nilo1804 zei:
Planten kunnen er vanaf de opstart al in, teminste, dat doe ik altijd.

Volgens mij was daar een regeltje voor, ik heb ook een rio 125 en volgens mij had men het ooit over 8 planten.

Echt waar? is dat niet weinig?
Hangt denk ook af, wat voor vissen je wilt gaan houden, of je er ook hout in hebt, de belichting etc.

Overigens groeien de planten als ze eenmaal zijn aangeslagen over het algemeen als kool. Je kunt dan van diezelfde planten stekjes nemen en herplanten. Scheelt een hoop in aanschafkosten.

Ik zou toch wel met meer dan 8 beginnen, laten we zeggen 3 achtergrond, 3 of 4 middenzone en dan 2 of 3 voorgrond?
 
jammer dat de afbeelding niet zichtbaar wordt
maar is zichtbaar op de url
nospace.nl/AQUARIUM/IMG_0962.JPG
 
Er is een soort vuistregel dat je voor iedere 10 centimeter voorruit 1 plantensoort kan hebben. Let wel : soort !! Van iedere soort kan je dan een of meerdere stuks gebruiken. Allemaal afhankelijk van de soort plant, functie en plaats in het aquarium, etc etc. Ook persoonlijke smaak komt hier om de hoek kijken
 
AquaVISie zei:
Er is een soort vuistregel dat je voor iedere 10 centimeter voorruit 1 plantensoort kan hebben. Let wel : soort !! Van iedere soort kan je dan een of meerdere stuks gebruiken. Allemaal afhankelijk van de soort plant, functie en plaats in het aquarium, etc etc. Ook persoonlijke smaak komt hier om de hoek kijken

Aha, dat is dus die regel die Niels bedoelde. Dank u!
 
Dat safestart en dergelijke middeltjes zijn in NL *niet* nodig, is alleen maar zonde van je geld (en leuk voor de LFS). Bacterieen uit potjes zijn ook niet nodig, kunnen ook geen kwaad maar gewoon indraaien is gratis en werkt prima ;)
 
Top!
Dan ga ik hiermee aan de gang.
Ik was altijd in de veronderstelling dat bepaalde planten ook een bepaalde PH waarde moeten hebben. Omdat dit allemaal vers is leek het me beter om met de planten ook even te wachten.
Nou zaterdag een en ander aanschaffen en dan 3 a 4 weken wachten voordat de eerste bewoners erin kunnen (als het water tenminste goed is)
 
Beetje Vlokvoer,tussen duim en wijsvinger fijn wrijven.
Helpt ook met bacterie.
 
Ja Bertus dat kwam ik zojuist ook tegen op het internet als optie
Bedankt voor de tips!
 
Die vuistregel is duidelijk alleen dan weet ik hoeveel soorten ik max kan plaatsen.
Maar even voor de goede orde stel ik neem van elke soort 1
dus:
1 voorgrond
1 midden
1 achter
dan weet ik nog niet hoeveel ik er nodig heb
Is het teveel om van elke 5 te nemen? dus dan zou ik aan 15 komen?
 
Ik zou voor minimaal 15 gaan, dus lijkt me prima keus!
 
Coolbreeze zei:
Die vuistregel is duidelijk alleen dan weet ik hoeveel soorten ik max kan plaatsen.
Maar even voor de goede orde stel ik neem van elke soort 1
dus:
1 voorgrond
1 midden
1 achter
dan weet ik nog niet hoeveel ik er nodig heb
Is het teveel om van elke 5 te nemen? dus dan zou ik aan 15 komen?

Aangezien de lengte van jouw aquarium 80 cm is zou je 8 soorten kwijt kunnen. En het aantal is zoals hierboven ook al gezegd afhankelijk van de soort plant. Er zijn bv planten die je alleen kan gebruiken (de zg solitairen). Die zet je neer op een sterke plaats in je aquarium. Van bepaalde andere planten is het veel mooier als er een flinke bos van staat (15-20 stuks), bv voor de achterkant van je aquarium


kijk voor enkele voorbeelden hier eens : http://www.hobbykwekers.nl/planten/aqua ... -128-liter

http://www.hobbykwekers.nl/planten/aqua ... -128-liter

http://www.heems.nl/plantschema.htm
 
Aquavisie bedankt voor de tips en links
 

Terug
Bovenaan