Aantal Rasbora Galaxy (Pearl Danio's) in 50 liter?

Rastaman

Well-known member
Lid geworden
1 november 2020
Berichten
209
Leeftijd
80
Hoeveel Rasbora Galaxy (Pearl Danio's) zouden jullie doen in 50 liter bak? Andere bewoners: enkele garnalen, en 1 1/2 slak. Redelijk beplant, twee grote stukken steen en 2 stukken kienhout. Eheim biopower 200 filter.
 
20-25 stuks, deze visjes doen het echt een stuk beter in een grote groep.
 
20-25 stuks, deze visjes doen het echt een stuk beter in een grote groep.
Sarcasme? (beetje verbaasd over deze grote hoeveelheid, normaliter krijg je een preek dat de bak veel te klein is voor welke vis dan ook :unsure:)
 
Sarcasme? (beetje verbaasd over deze grote hoeveelheid, normaliter krijg je een preek dat de bak veel te klein is voor welke vis dan ook :unsure:)

nee,

50 liter water. Pareldanio's worden max 2 cm Als je een maximum van 1 cm vis per liter aanhoud is 20 tot 25 geen gek aantal.
Plus als je ze in een klein schooltje houd gaan vaak een paar dominante dieren de rest terroriseren, met schuwe, wegkwijnende visjes tot gevolg. Daar lijdt het dierenwelzijn veel sterker onder dan met wat meer visjes in het aquarium. Met voldoende onderhoud is dat echt geen probleem, want zoals ik al zei, het is helemaal niet zo'n gek aantal.
 
Ik wilde gaan reageren met zo'n standaard preek over maximaal 6 á 8 van deze visjes op 50 liter. Maar omdat ik ze niet zo goed ken toch even gezocht op internet, en Heevis adviseerd het volgende:
"Aquarium vereisten: Een aquarium van 40x30x30cm is al groot genoeg voor een groepje Celestichthys margaritatus. Hier kan een groepje van ongeveer 10 exemplaren goed in worden gehuisvest. Een bak van 60x30x30 kan voor een grotere school gebruikt worden."
De 60x30x30 is zo'n 54 liter. Wat zou betekenen dat je een school van 10+ zou kunnen huisvesten.

Ik dacht dat deze bron misschien niet neutraal was, dus nog even verder gekeken... Seriously Fish geeft aan dat:
"Buy as many as possible, ideally 20 or more, as when larger numbers are present the aggression is spread between individuals plus the fish are bolder, more often-seen, and exhibit better colouration."
"Though small it still needs space to swim and dominant males will form temporary territories when spawning so a group is best kept in a tank with base dimensions of at least 45 ∗ 30 cm."


Amerikaanse websites verkondigen zelfs een groep op 10 gallons, wat neerkomt op zo'n 37 liter. Ondanks dat ik het advies om een groep te houden ter harte zou nemen, i.v.m. onderlinge aggressie, zou ik op 50 liter niet meer dan 10 van deze visjes nemen. Maar dat is dan enkel gebaseerd op mijn persoonlijke voorkeur, geen enkele bron die ik tot dusver heb kunnen vinden weerlegt dat je er niet net zo goed 15 tot 20 zou kunnen nemen.
 
nee,

50 liter water. Pareldanio's worden max 2 cm Als je een maximum van 1 cm vis per liter aanhoud is 20 tot 25 geen gek aantal.
Plus als je ze in een klein schooltje houd gaan vaak een paar dominante dieren de rest terroriseren, met schuwe, wegkwijnende visjes tot gevolg. Daar lijdt het dierenwelzijn veel sterker onder dan met wat meer visjes in het aquarium. Met voldoende onderhoud is dat echt geen probleem, want zoals ik al zei, het is helemaal niet zo'n gek aantal.

Mag ik zo vrij zijn en je te vragen wat je zou adviseren in dit topic? :rolleyes: :)
 
Dank! Dat zijn constructieve en onderbouwde reacties waar ik wat mee kan....Ga eens broeden over oud-Hollands polder oplossing: er tussen in gaan zitten met +/- 15 exemplaren. Denk dat inderdaad beide argumenten (maat bak vs onderlinge agressi0 vragen om een gulden midden weg.

Nogmaals dank,
 
Terug
Bovenaan