Wat is er nieuw

Aantal vragen mbt opstartende aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter Stefan_D
  • Startdatum Startdatum
S

Stefan_D

Guest
Dag allen,

Ik ben op 28 juni begonnen met het inrichten van mijn nieuwe (2e hands) aquarium. Graag wil ik graag weten of ik op de goede weg en heb een paar zorgen. We zijn nu bijna twee weken verder en de volgende zaken vallen mij op.

1. Behoorlijk stevige kaamlaag op het water.
  • Deze verwijder/verminder ik dagelijks ivm blokkeren van lichtinval.
  • Witte waas (bacteriën) in het water is verdwenen na 1 week
2. Behoorlijk hoge nitriet waarde 5mg/l
  • Vandaag voor het eerst getest en schrik hier aardig van
3. Waterpest groeit goed, cabomba begint nu te groeien. De rest blijft wat achter

Verder gebruik ik de volgende toevoegingen voor het aquarium:
Vloeibare Floragrow CO2 en planten mest (zonder fosfaat/nitraat).

Aquarium is 66*66*66 (270l)
Filter e1502 green Line
Led-verlichting 3* 55cm/24w super fish led-verlichting. Op dit moment 2 van aan gezet voor 7u de derde heb ik sinds 4 dagen uit.

Daarnaast een heel klein beetje alg ontwikkeling.

IMG_20200709_170514.jpg

Donkerbruin 'wollig' alg

IMG_20200709_170504.jpg

Klein beetje draad/baard alg?

IMG_20200709_170459.jpg

Totaal plaatje

• Leuk
Waarderingen: Joff
Nitriet hoort bij de opstart en zal worden omgezet in nitraat dus dat is geen reden voor paniek. Ik zou ook de po4 en de no3 meten want dat hebben de planten ook nodig. Ook heb ik gelet op de hoeveelheid licht de indruk dat je weleens co2 nodig kan hebben maar dat zal de tijd uitwijzen. Carbo is geen co2 namelijk.

Wat is je gebruikte test methode?

Nitriet hoort bij de opstart en zal worden omgezet in nitraat dus dat is geen reden voor paniek. Ik zou ook de po4 en de no3 meten want dat hebben de planten ook nodig. Ook heb ik gelet op de hoeveelheid licht de indruk dat je weleens co2 nodig kan hebben maar dat zal de tijd uitwijzen. Carbo is geen co2 namelijk.
Heb over CO2 set zitten denken, maar moest even de kosten gaan spreiden. Heb wel voor planten gekozen die geen grote CO2 behoefte hebben.

Dacht voor opstarten CARBO gebruikt, omdat ik begreep dat je de planten daarmee in het begin een boost geeft.

Zal dit weekend even langs de winkel gaan voor bredere waterwaarde test.

Ik had nog een restant van mijn oude Sera aqua testbox. Heb nog even controle gedaan op leidingwater en daar gaf hij 0 aan.

Helaas heb ik niet alle testflesjes meer voor de andere waterwaardes.

Update:
PH 6,5
Nitraat 50 mg/l
Fosfaat 2,5 mg/l

Welke soil heb je gebruikt?

Even heel wat anders: is de achtergrond een kurkplaat? Heeft een heel warm effect, leuk!

Even heel wat anders: is de achtergrond een kurkplaat? Heeft een heel warm effect, leuk!
Ja is idd een kurk plaat. Warm effect komt ook doordat de achterste lamp de retro color is en die daarvoor de retro Bright. Gaf een mooier effect.

JBL PROSCAPE VOLCANO MINERAL
Met daaroverheen aquasoil van JBL

En heb je het aanbevolen verversingsregime opgevolgd?
(50% waterwissel elke 2 dagen gedurende twee weken.)

En heb je het aanbevolen verversingsregime opgevolgd?
(50% waterwissel elke 2 dagen gedurende twee weken.)
Niet helemaal. Weekend wissel gedaan van 50% en dinsdag van 50%. Vanavond ga ik weer een wissel doen.

Niet helemaal. Weekend wissel gedaan van 50% en dinsdag van 50%. Vanavond ga ik weer een wissel doen.

Je kan aanvankelijk beter meer verversen. Anders duurt het veel langer voor alles stabiliseert. En heb je veel meer risico op algen door de lekkende soil.
Dus ik zou minimaal het advies van de fabrikant opvolgen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan