Wat is er nieuw

Aantal vragen.

rikkertjacob

Well-known member
Lid geworden
6 april 2016
Berichten
87
Goedemorgen allen,

Ik heb een aantal vragen wat betreft mijn aquarium.
1- wat is de beste stand voor je filterpomp in of buiten het water?
2- hoe vaak verversen jullie het water?
3- hoe vaak moet je je filter vervangen?
4- hoe houden jullie je aquarium op temperatuur? mijn verwarming staat op 23,5 maar mijn thermometer geeft 25 graden aan.

mijn laatste vraag hoort hier eigenlijk niet maar alles in 1 keer vragen is makkelijker vond ik.

5- sommige van mijn planten zijn na het opstarten van mijn aquarium (zaterdag 9 april) langzaam hun bladeren aan het verliezen (sommige zijn helemaal doorzichtig en verschrompeld) is dit normaal bij een nieuw aquarium? omdat de planten een opdonder gehad hebben of doen die planten het gewoon niet in mijn bak?

alvast bedankt.
 
1) Bedoel je de uitstroom? Heb ik onder water. (Rustiger en minder CO2 verlies als je dat gebruikt.)

2) 2x per week 10-20%, maar wat optimaal is, hangt af van de besetting, inrichting en bemestingsmethode van je bak. Een zwaar belaste bak moet vaker en meer ververst worden dan een weinig belaste bak, terwijl veel verversen juist weer een standaard onderdeel is van de Estimative Index bemestingsmethode.

3) Filtermedium bedoel je? Zo min mogelijk en in de praktijk is dat dus eigenlijk niet nodig. Alleen voorzichtig reinigen als de output van de pomp minder wordt.

4) Kan het zijn dat de bak in een te warme ruimte staat? De temperatuur in de bak is een combinatie van omgevingswarmte, warmte door de verlichting en warmte van het element. Als het element aan blijft springen terwijl de thermometer al een te hoge temperatuur geeft, zou ik sturen op de thermometer.

5) Toch even appart doen. Kan van alles zijn, maar er is meer info voor nodig om hier antwoord op te kunnen geven. Ik zou een topic met foto's, waterwaarden, leeftijd van de bak en alle andere mogelijke relevante info, aanmaken in het planten sub-forum.
 
Hoi Rikkert, het is handig als je aangeeft hoe groot je aquarium is, hoeveel vissen erin zitten etc.

1) bij een kleiner aquarium wordt meestal een binnenfilter gebruikt. Bij grotere, ongeveer vanaf 125 liter, geeft men over het algemeen de voorkeur aan een buitenfilter. Weet niet of je dit bedoeld met je vraag?

2) dit is geheel afhankelijk van je visbezetting. Garnaaltjes vervuilen weinig, grote maanvissen vervuilen meer, Meer maanvissen vervuilen meer dan minder maanvissen.

3) filtermateriaal zelf vervang je om de paar jaar, op de witte watten uitgezonderd, die vervang je vaker. Uiteraard dien je het wel af en toe te reinigen.

4) je thermometer kan afwijken, dit heb ik zelf helaaas ondervonden.
Je thermostaat verwarming heeft niet genoeg vermogen? Je aquarium is te groot?

5) je ziet vaker dat planten het een tijdje goed doen, maar ineens niet meer. Ik zou dit even in een apart topic vragen, wat peter al aangeeft.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan