aanvullen visbestand


T

tvsjvh93

Guest
Ik heb sinds een paar maanden een groter aquarium (2meter) met het volgende visbestand

Kardinaal 35x
diamantgourami 2x (m/v)
Corydoras 8x
Klein blijvende l nummer (10 cm) 2x

Ik zou graag soort vis toe willen voegen en de corydorassen uitbreiden.

Hebben jullie een idee voor een mooie aanvulling op mijn huidige bestand of zouden jullie alleen uitbreiden.
 
Hoe groot is je bak? En welke Corydoras heb je? En hoe is de inrichting en het onderhoud?
 
De maten zijn 2meter breed 40 cm diep 60 cm hoog 480 liter - bodem = 430 liter

Extern filter van 1400l/h
co2 set van dennerle

Wekelijks wat waterwissel 25%

Corydoras trilineatus

Bak heeft nog niet heel veel planten heb van het weekend hoop nieuwe planten ingezet die moeten nog groeien en wat spiderwood met mos erop
0Qcm4c1mprBL3BRTAzC4xkApoR7Lr54-.jpeg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Met 2 meter kun je heel veel kanten op, wat vind je zelf leuk? Er is ruimte genoeg voor uitbreiding/aanvulling, als je rekening houdt met de waterlaag en het gedragd van de vissen. Zou je nog een school vissen erbij willen? Of zou je een groep dwergcichliden leuk vinden?

Wat ik wel weet is dat de trilineatus en de kardinalen en goerami's eigenlijk niet zo goed samen gaan. Naar mijn weten stellen de kardinalen en goerami's hogere temperatuur op prijs en de trilineatus juist wat koeler water (correct me if i'm wrong). Welke temperatuur houd je je aquarium op?
 
24/24,5

Gouramis kan vanaf 24 kardinaaltjes ook en de corydrassen kunnen tot 25 (is mij verteld)

Ik zou graag nog een ander soort er bij willen maar twijfel schooltje of harem wat beter past bij mijn huidige bestand
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi, ik snap wat je zegt maar ik bedoel meer te zeggen dat deze (subtropische) corydoras soort niet goed bij je (tropische) bestand past . Je cory's houden het wel vol op 24-25 graden, maar voelen zich een stuk gelukkiger bij een graad of 22. Dit terwijl je kardinalen en gouramis meer gebaat zijn bij een graad of 26. Ik snap dat je je cory's al hebt en ruilen waarschijnlijk geen optie is. Maar mocht je in de toekomst andere cory's overwegen die bij je kardinalen en gouramis passen qua temperatuur dan is de corydoras sterbai een goede optie. Die staan erom bekend goed te gedijen in wat warmere (tropisch) temperatuur. Ik weet ook niet welk l-nummer je hebt, maar veruit de meeste l-nummers zijn op tropisch en verlangen ook een graad of 26. In een notendop, met 24.5 heb je een middenweg die aanvaardbaar is voor je bestand maar wel invloed heeft op de gemoedstoestand en de levensduur van je vissen. Idealiter ruil je je trilineatus om voor sterbai en zet de temperatuur richting de 26 celsius, maar ik weet niet of dit mogelijk is.

Terug naar de aanvulling van je bestand, ervanuitgaande dat je wat tropischere vissen zoekt die goed gedijen bij een temperatuur van 25-26. Je zou heel goed en een school en een harem of groep dwergcichliden kunnen nemen. Als scholen vis moet je denken aan een soort die in de bovenste laag zit, aangezien je kardinalen midden/onder zitten. Je gouramis zijn gebaat bij rust dus geen enorm drukke zwemmers. Kijk eens bij een nannostomus soort. laat je je temperatuur op 24.5 is de nannostomus beckfordi bijvoorbeel een mooie optie. Ze zijn niet te druk en scholen over t algemeen vrij aardig en houden ervan tegen de uitstroom van je filter in te zwemmen zodat het bijna lijkt of ze stil hangen. een stuk of 15-20 moet prima kunnen. Overweeg dan wel een aantal drijfplanten, dit zullen ze zeer waarderen.

Dan zoek je voor de onderste waterlaag een groep dwergjes. Belangrijk om te weten is dat dwergcichliden of holenbroeders zijn of substraat broeders. De meesten, zoals de meest populaire soort "apistogramma" zijn holenbroeders. Dit kan conflicten opleveren met de corydoras, aangezien corydoras erg dom zijn en zomaar het territorium van de dwerg inbanjert en vervolgens fel verjaagd wordt. De cory snapt dit echt niet en zal even later weer vrolijk het territorium inbanjeren. Nu heb jij een grote bak en zou dit prima moeten kunnen met een goede indeling. Maak met veel hout en stenen veel verschuilplekken en gebruik halve kokosnoten of pvc-pijp om onopvallende holen te maken voor de dwergen. Bijvoorbeeld aan de zijkant van het aquarium met wat meer planten. Dan laat je midden voor een open zandstrand waar de corydoras het meeste zullen zijn, en dus niet in het territorium van de dwerg zullen zijn.

Ook zijn er dus de substraatbroeders, denk hierbij aan Laetacara soorten (alhoewel die iets koeler water verlangen), sleutelgatcichliden en mikrogeophagus altispinosus (stuk sterker dan de ramirezi). Deze maken hun nest op platten stenen of grote leerachtige bladeren (zoals van bepaalde echinodurs planten die ook in hun natuurlijke habitat voorkomen). Daardoor zullen ze minder last hebben van je vrolijk rondbanjerende corydoras.

2 soorten dwergcichliden kan overigens ook prima in jouw bak, maar probeer dan 2 soorten te nemen die niet veel op elkaar lijken. Als beide bijvoorbeeld een zwarte streep over hun oog hebben zien ze elkaar als bedreiging en kan er een knokpartij ontstaan. Je zou ook bijvoorbeeld een groep apistogramma's kunnen nemen (2m/5v). Zorg dan wel dat je met stenen, hout en planten veel zichtonderbrekingen maakt.

Lang verhaal, maar ik hoop dat je er iets aan hebt en wat meer een idee hebt nu.
 
Oh ja, een populaire dwergcichlide die ook uitstekend op wat warmere temperatuur kan is de kersenbuikcichlide, Pelvicachromis pulcher. Kun je ook eens bij kijken.

Succes!
 
Dankjewel voor de uitgebreide reactie.

Ik ga de corydorassen dan toch verkopen, omdat ik dan een beter bestand heb.

En dan ga ik aan de slag met mijn aquarium ( meer planten en schuil mogelijkheden).

Als ik dit heb gerealiseerd ga ik denk ik toch voor een dwergchicliden.

Bedankt voor de goede informatie !
 
Super, daar zullen je kardinalen en gourami's je dankbaar voor zijn. Verhoog tegen die tijd de temperatuur niet ineens, maar in kleine stapjes!

Qua schoolvis en dwergcichliden kan het prima beiden trouwens, ik weet niet of je dit had begrepen. Als je rekening houdt met de waterlagen waar de vissen zich hoofdzakelijk in bevinden kan je prima een school nannostomus en een groep dwergcichliden doen!

Bovenin: 2x Gourami's
Boven/midden: 15x Nannostomus of andere scholenvis die wat hoger zwemt (even uitzoeken welke soort van wat warmer water houdt, sommige nannostomus kunnen prima)
Midden: 35x kardinalen
Midden/onder: 7xdwergcichliden (even kijken welke soort van wat warmer water houdt, bepaalde apistogramma soorten, kersenbuikcichlide)
Bodem: 12xCorydoras Sterbai en 2xL-nummer

Temperatuur +- 25.5-26 graden

Dit is helemaal geen gek bestand, vooral voor een 2 meter bak! een soortgelijk bestand zou ook best mogelijk zijn in een 1.40-1.60 bak!

Succes ermee!
 
Als kersenbuikjes fokken en dat doen ze veek. Zijn het ware tirannetjes tegen de rest van de vissen. Iet som rekening mee te houden.
 
Goed om te weten krekel, ik heb zelf geen ervaring met kersenbuikjes!
 
Lang geleden heeft een koppel van die ¨krengen¨ , mooi vindt ik ze wel, in een weekend dat ik net weg was 90 procent van mijn bak uitgemoord. Ze krijgen ook veel jongen waar je verder weinig mee kan... Het zal best kunnen maar verdiep je goed in medebewoners natuurijk geeft 2 Mtr iig ruimte.
 
Jeetje, heftig!

Moraal van het verhaal @tvsjvh93 verdiep je goed in de beoogde vis en vraag voor de zekerheid op het betreffende forum (bvb amerikaanse cichliden) wat de andere forumleden denken!
 
Bedankt voor de goede tips en hulp ik heb weer wat leesvoer en ga me verdiepen in deze info.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Veel Goeramie soorten wensen absoluut geen temperaturen van 25 graden of hoger. Dan staan ze continu in de paarstand en dat is niet wenselijk. 22/23 is veel better. Ook zijn drijfplanten een absolute noodzaak voor hen
 
Naar mijn weten geldt wat Botia zegt inderdaad voor veel gehouden gourami's, bvb de honing en de dwerg. Maar de zilver en diamant gourami zitten van nature op hoge temperaturen. Of zit ik hier mis @Botia
 
Misschien is 22 net iets te koud voor dit soort inderdaad maar hoger dan 24 graden zou ik niet gaan.. Een tijdelijke verhoging in de zomer is niet erg.

Persoonlijk zou ik hier de Kardinalen vervangen door Neons en dan een bestand opbouwen wat niet al te warm hoeft. Eventueel de diamanten vervangen door Colisa labiosa
 
Ondertussen zijn de corydorassen verkocht.
De diamant gourami is twee vrouwen een man ondertussen, omdat het mannetje heel de tijd achter het vrouwtje aanzat, waardoor zij zich nauwelijks meer liet zien.
Helaas heb ik een ziekte in mijn bak gehad waardoor er een aantal kardinaaltjes zijn overleden. Gelijk behandeld maar helaas toch een aantal overleden. Hier heb ik er nu dus nog ong 20 van.
De twee L nummers is niets aan veranderd.

Planten zijn ondertussen goed gegroeid.

Ik heb gekeken naar dwergchiclide, maar deze spreken me niet zo aan. Hebben jullie nog andere ideeën voor een mooie blikvanger ?
 
De Cleithracara maronii is een erg leuke zachtaardige vis die je zowel in een groepje als paartje kunt houden. Ze zitten meestal in de onderste laag van de bak.

 

Terug
Bovenaan