Wat is er nieuw

Aanzuiging Eheim verlengen

Lecturer in Recent Runes

Well-known member
Lid geworden
27 november 2011
De aanzuigkorf van mijn Ecco hangt naar mijn idee te ver boven de bodem (cm of 10), wat ervoor zorgt dat hij het vuil van de bodem niet goed oppakt. Dit moet haast iets zijn wat vaker voorkomt bij mensen met wat hogere bakken (die van mij is 60cm), dus heeft iemand een idee voor een oplossing?

Door de bocht in de aanzuigbuis kan ik weinig kanten op, voor mijn gevoel. Ik heb er wel aan gedacht om aan de onderkant een stukje slang te monteren met daarop de korf, zou dat een optie zijn?

Ik heb 'm juist verkort omdat ik in de veronderstelling ben dat een filter het water moet zuiveren en niet zozeer om het vuil van de bodem af te zuigen. Dit vuil verstopte regelmatig de aanzuigkorf, vandaar dat ik m water hoger heb gehangen.
Overugens zijn er tegenwoordig grotere / dikkere aanzuigkorven die dat voorkomen.
Groet, Aad

Ben ik helemaal met je eens, maar ik lees steeds het advies dat de korf zo'n 5 cm boven de bodem zou moeten hangen voor een optimale werking... :S

Het is de bedoeling dat je de filter gebruikt om het water te zuiveren.
Dus van amoniak via nitriet nitraat te maken.
Nu gebruiken veel mensen de filter ook om het vuil uit hun aquarium te halen.
Want wat ze niet zien is er ook (zo gezegd) niet.
Bodemvuil haal je best met een hevel uit je bak, dan verstopt je filter minder en kan die beter werken.

De vraag van TS is of verlengen mogelijk is.... dit is gewoon mogelijk door een slang of buis ertussen te zetten.

Jb Malawi zei:
Het is de bedoeling dat je de filter gebruikt om het water te zuiveren.
Dus van amoniak via nitriet nitraat te maken.
Nu gebruiken veel mensen de filter ook om het vuil uit hun aquarium te halen.
Want wat ze niet zien is er ook (zo gezegd) niet.
Bodemvuil haal je best met een hevel uit je bak, dan verstopt je filter minder en kan die beter werken.

Rare mensen allemaal maar toch Malawi,sommige gebruiken naast het verwijderen van vuil ook nog hun filter zelfs om rondstroming in de bak te krijgen... :S 😉

Ja domme ik, ik dacht altijd dat het filter - naast het water zelf zuiveren - ook vuil afvoert....hoe dom is dat... 😉

Dat gevoel had ik dus ook... 🙄 Maar goed, ik ga er maar gewoon van uit dat het korfje op een cm of 5 van de bodem moet hangen, dus ik doe tussen buis en korfje een stukje slang. Zou toch mooi zijn wanneer je die buis gewoon in verschillende maten kon krijgen...

Of zoals bij JBL een telescopische aanzuigbuis, ideaal.

Yep, of bij Fluval een slang die via een bocht het aquarium in gaat en dan daar de buis aan. Zo'n set heb ik liggen, maar past uiteraard niet op mijn Eheim kranen... 🙁

Er zijn toch verschillende maar eheim-pijp die in elkaar passen? Ander stukje slang ertussen.

Snap overigen niet helemaal reactie op de post van Malawi.
Natuurlijk zorgt het filter voor circulatie en zuigt het filter ook vuil naar binnen, maar het primaire doel is volgens mij de zuivering van de waterkolom en niet het opzuigen van bodemvuil. Grover bodemvuil hevel je af. Of doe ik dat al 40 jaar verkeerd ?

De laatste regel van Malawi's reactie kan ik helemaal volgen maar de rest is weer zo apart.
Zit bv toch ook zweefvuil in de bak,waarom anders witte watten in het filter?
En wat men niet ziet is er (zo gezegd) niet... volgens hem zijn veel mensen achterlijk oid lijkt wel steeds 😉

Waarom zo het filter ook niet het bodemvuil op mogen zuigen?
Als de instroom naar de bodem gericht is ,krijg je een werveling,dus wordt het opgezogen.
Hoeft hij niet 5 cm van de bodem te hangen.

Heb ik gezegd dat het filter dat niet zou mogen (alsof een filter naar mij zou luisteren).
Heb alleen gezegd dat het volgens mij niet het primaire doel van een filter is.
Sterker nog : de korf raakt er snel door verstopt (althans bij mij dan).
Vandaar dat ik juist de pijp iets heb ingekort.

Groet, Aad

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan