Absolute basis


S

Samzee

Guest
Ik ben van plan in de komende weken een garnalen aquarium op te gaan starten.
In de eerste instantie zal het gaan om vuurtjes tot die populatie een paar weken stabiel draait en zich voortplant en op termijn komen hier wat vissen bij in.
Budget is niet zo ruim maar weet dat niet op alles bespaard kan worden.
In de basis heb ik het allemaal wel op een rij maar door het grote assortiment zie ik door de bomen het bos niet meer.
Ben veel aan het lezen geweest maar hoe meer ik lees hoe lastiger het word.
De LFS vertrouw ik niet zo in kennis hier om eerlijk te zijn, wil dus goed voorbereid zijn voor ik daar wat aanschaf of ik zal naar een speciaalzaak als in putten moeten gaan.

Als aquarium zat ik aan een eheim aquastar 54 te denken.
Niet de goedkoopste maar ook niet de duurste al heeft de faunaland gezien het foldertje ook een leuke sinterklaas actie met de adm aqua 60 voor de helft van de prijs.
Tevens weet ik dat eheim goede pompen maakt en de kwaliteit is gewoon goed.
Nadeel van de eheim is de levertijd, iets van glas laten versturen zie ik niet echt zitten en de ADM kan ik om de hoek ophalen.
De grote is dus wel vastgelegd, zal een 60x3XxXXcm worden.

Testkoffer is ook iets waar ik zeker niet op bespaar in de vorm van stripjes want dat moet gewoon goed zijn.

Eerste punt waar ik moeite mee heb is substraat, de ene zegt dit grind de ander zegt dat zand weer een ander vind de korrelgrote weer niet goed.
Wat ik al wel weet is dat het nodig is en voor vuurtjes is een inerte bodem prima.
Wat ik wil weten is wat is het meest makkelijk om te gebruiken zonder dat ik me druk hoef te maken om dichtslibben?
Daarbaast hoeveel heb ik nodig? Wil geen zakken te veel hebben maar zeker niet te weinig (al is te veel natuurlijk wel beter:D
Ook zijn de meningen nogal verdeeld over start bacterien etc etc toevoegen aan het substraat, het hoeft geen discussie over de zin of onzin te worden maar is het aan te raden of zeggen jullie komt wel goed zonder?

Volgende punt is planten, ook hier is veel over te vinden en alles is verschillend van mening.
Mos is belangrijk dit komt er dus zeker in maar verder? Wat kan er verder in wat ik als beginner makkelijk kan onderhouden en goed groeit.
Daarnaast hoeveel planten zou ik voor de bakgrote in de eerste instantie aan kunnen kopen zodat die niet te leeg lijkt maar er voor de 25+/- vuurtjes om mee te beginnen genoeg dekking biedt?

Komen vast nog wel meer vragen, ik ga weer even :book:
 
Ook zijn de meningen nogal verdeeld over start bacterien etc etc toevoegen aan het substraat, het hoeft geen discussie over de zin of onzin te worden maar is het aan te raden of zeggen jullie komt wel goed zonder
Als je je aquarium zo'n 3 weken laat indraaien, hoef je geen startbacterien toe te voegen.;)
 
Plan was ook om minimaal een week of 4 in te draaien.
Bacterien van het lijstje geschrapt.

Wat betreft planten zou dit voldoende zijn om de 60cm bak een beetje voldoende te vullen?
http://www.aquariumplantenshop.nl/garnalen-pakket-medium
Komt sowieso nog wat steen en hout bij.

Ja dat is eerst wel okey. Mos zou je altijd nog op een klein bloempotje kunnen doen. Hartstikke leuk :)
 
Vuurtjes stellen weinig eisen en kunnen prima op een gewone bodem en leidingwater. Wel erop letten dat ze goed gedekt zijn qua kleur want vaak verkoopt men slechte nakweek hiervan. Mos en wat hout en drijvers stellen ze zeker op prijs.
 
Wel erop letten dat ze goed gedekt zijn qua kleur want vaak verkoopt men slechte nakweek hiervan.

Zodra Het aquarium een paar weken draait leek het me sowieso verstandig om via het forum een vuurtjes gevraagd topic te openen.
Vertrouw forum leden iets meer als een commerciele handel.
 
Ik denk juist dat bij de lfs de dekking doorgaans wel redelijk goed is en je kan ze dan ook ter plekke zelf bekijken. Vaak hoor je via MP wel andere geluiden en krijg je doorzichtige garnalen of een mengeling. Je kan prima ze op MP kopen als ze in je buurt worden aangeboden maar dan wel goed op de dekking letten.
De Rode Sakura is vaak iets duurder maar wel wat mooier van kleur weer. Je moet er rekening ook mee houden dat je ook zelf moet gaan selecteren als je jongen krijgt.
 
Ik denk juist dat bij de lfs de dekking doorgaans wel redelijk goed is en je kan ze dan ook ter plekke zelf bekijken.

LFS had er op dit moment weinig op voorraad behalve her en der wat verspreid over een aantal show bakken.
Toch de eerste tijd nog geen dieren aanschaffen, dat word pas in 2017 en dan zal de voorraad wel aangevuld zijn:thumbs:
Ben er net even geweest voor een kostenberaming en om te kijken wat ze hebben staan en dat is wel een redelijk assortiment.
Even overleg plegen en dan hoop ik eerdaags wat bestellingen te plaatsen en ook bij de LFS het een en ander aan te schaffen, nog eventjes geduld (was toch belangrijk las ik)
Kreeg wel het advies een voedingsbodem te gebruiken die ook de ph verlaagd maar dat advies sla ik wel over.
 
Wat betreft je bodem:
wil je er alleen garnalen in houden of deze bijvoorbeeld combineren met een kleine corydoras soort?
als je alleen garnalen wilt houden van de neocaridina soort, dan kun je in prindcipe alle bodemsoorten kiezen die je leuk vind.
wil je er een paar cory's bij, kies dan altijd voor afgerond grind (wat niet scherp is), maar beter nog voor zand, in de vorm van filterzand of gekleurd zand van de hornbach bijvoorbeeld. Dit slibt niet dicht in tegenstelling tot bijvoorbeeld rivierzand

Wat betreft de soort garnalen:
je noemt de vuurgarnalen. bedoel je daarmee de rode variant van de neocaridina? Die heb je namelijk in veel verschillende gradaties kleurdekking, wat John al aangaf. je kunt ook kiezen voor een andere kleur. Mixen zou ik niet doen, want dan heb je op den duur alleen nog maar grijsige garnalen.

Wat betreft je plantenkeuze:
Dat pakket is wel een leuk pakket om te starten, maar meer is het niet en ik vind het ook erg duur. Javamos (of andere soorten mos) en hout kun je ook los kopen en me een stukje visdraad eenvoudig zelf op te binden. De microsorum moet je trouwens ook op een stukje hout binden en niet zoals op die foto in het grind planten. De mosbal is grappig mag voegt weinig toe voor de garnalen. Verder zit er 1 plant in die je in het grind kan zetten en de hoogte in groeit. Dat is wat weinig wellicht, maar ik weet natuurlijk niet van wat voor indeling je houdt. Ook heb je enkel groene planten, misschien dat je wat rood en bruin tinten ook mooi vind.

Wat betreft de plaats waar je garnalen koopt:

Forum:
voordelen: leuk om elkaar te helpen
nadelen: zijn maar af en toe beschikbaar en moet maar net iemand in de buurt zitten


Marktplaats:
voordelen: goedkoop
nadelen: geen garantie en je moet maar afwachten of de advertentie overeenkomd met de aangeboden garnalen

LFS:
voordelen: je kunt ze met eigen ogen bekijken, je weet dus wat je koopt
nadelen: zijn vaak erg duur

Online webwinkels:
voordelen: bij de betere garnalen webwinkels heb je garantie van levende aankomst, goedkoper dan in de LFS
nadelen: je ziet niet wat je koopt, foto's zijn vaak geen eigen foto's, maar dit kun je wel navragen!
 
Ja dat het pakket vrij prijzig is heb ik inmiddels ook al gemerkt, bij de lfs zijn de planten een stuk goedkoper.
Ik wilde sowieso al afgerond grind gaan gebruiken al heb ik (nog) geen plannen om er iets van cory's bij te zetten.
Op den duur als de garnalen een beetje gesettled zijn en een fatsoenlijke populatie opgebouwd hebben zat ik aan een schooltje rasbora's, guppen oid

Heb hier geen hornbach in de buurt zitten en als ik er ver voor moet gaan rijden is een zak fijner grind bij de lfs goedkoper
Althans vind een zak die ruim voldoende inhoud heeft voor 5 euro niet echt duur.
 
Een hele goede online shop voor planten is:

http://www.aquarium-planten.com/

Is een hele lieve vrouw en verpakt alle plantjes super netjes en je krijgt ook goede kwaliteit en is niet duur.
Hier kun je een veel leuker pakket samenstellen voor 45 euro ;)
Ze verkoopt ook hout en steen wat ze per stuk op de foto zet.
En nog heel wat andere singetjes.
 
Aquarium staat.
Het is toch de ADM aqua 60 geworden.
Simpel bakje, simpel pompje en een simpele verwarming.
Waarschijnlijk valt er wel wat op aan te merken en opbouwende kritiek is geen probleem.
Er komt nog wel wat meer mos en wat verstopplekken bij maar dat komt de komende dagen.

IMG_20161122_180722.jpg


Totaal was ik nog geen 85 euro kwijt, valt alles mee.

Edit:
Wat planten betreft gekozen wat ik mooi vond en wat niet te moeilijk was.
lilaeopsis novae-zelandiae
limnophila sessiliflora ambulia
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi bakje maar filter oogt wel heel erg aan de te kleine kant.
 
Mooi bakje maar filter oogt wel heel erg aan de te kleine kant.
Als het bakje alleen voor garnalen is, kan het op zich wel. Lijkt op een Superfish aquaflow 50 (100l/h), dat is ongeveer 1,5x de inhoud van het aquarium per uur, maar ik moet zeggen dat ik eerder voor een sponsfilter had gekozen, krachtiger en waarschijnlijk ook goedkoper in aanschaf!
 
Denk dat het een ander filter is zo te zien maar lees dat er in de toekomst ook vissen komen.
 
Het is een tecatlantis tc-200 en zat bij de set.
Als ik het doosje mag geloven tot 50 liter (en het is een 54 liter aquarium)
Maximale flow 175 liter.
MAAR
Er komt waarschijnlijk een eheim in te hangen in de toekomst.

Deze foto is die iets duidelijker te zien ondanks de bellen.

IMG_20161122_192029.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat is overigens de beste temperatuur om de bacterien te helpen opstarten?
Heb hem nu op 22 graden ingesteld staan.

Licht is net aangesprongen en moet zeggen dat de plantjes er nu een stui beter uit zien dan gisteren.
Bellen zijn ook voor het grootste deel al verdwenen.
 
Nog maar even twee fotos zoals bak er nu bij staat.
Op de fotos slecht te zien maar het water begint in rap tempo een witte waas te vertonen.
Mosbol heeft ook besloten te gaan verhuizen vannacht:)

IMG_20161123_123001.jpg


Op deze foto is het enigzins te zien.

IMG_20161123_122939.jpg
 
Is dit filter "garnalenproof"?
 
Heb onder in Het filterbakje filterwatten er bij gedaan en er komt tevens een panty omheen maar die moet ik nog even kopen.
Zit nog wel te twijfelen om er een aquael pat mini in te hangen omdat die zeker weten garnaalproof is en tevens 2x zoveel liters per minuut aan kan.
Dan kan ik deze pomp gebruiken icm een 20 liter bakje wat ik nog op zolder heb staan als quarantaine bakje.
Overigens is het nog wel makkelijk dat ik deze pomp er nu in heb draaien aangezien er kool in zit en dat eventueel kleine hoeveelheden gif die er aanwezig zijn mooi even kan neutraliseren (ook al zaten er bij de lfs toch slakken en garnalen in de bakken met planten)

Bakje draait overigens mooi, gister iets voer er in verkruimeld en inmiddels zijn de bellen ook zo goed als helemaal weg.
De witte waas word wel wat erger maar als dat bacteriebloei is is dat volgensmij alleen maar gunstig.
De limnophila sessiliflora ambulia zit zo te zien ook prima, bovenste blaadjes zijn in het donker dicht tegen de stengel aan maar zodra het licht aangaat staan ze met 10 minuten helemaal open.
 
Na nog wat meer lezen en zoeken naar een leuk vissenbestand kom ik tot de conclusie dat ik spijt heb van dit grind (1-2mm en toch scherper dan ik dacht)
Dit beperkt toch de keuze van vissoorten behoorlijk.
Dus hornbach filterzand besteld en weer overnieuw beginnen.
Nog wel even getwijfeld of ik het deels zand zou maken maar misschien is het toch beter om het helemaal te vervangen.

Plantjes hebben het echt naar hun zin.
Licht net aan.
IMG_20161125_004422.jpg


10 minuten later.
IMG_20161125_123048.jpg
 
Balen dat je nu dat scherpe grind hebt.

Maar ja, beter nu alles omgooien dan strakjes met alles erin. ;)
 
Goed dat je toch voor zand kiest!

Krijg je geen spijt van als je straks leuke Cory´s of andere visjes erbij hebt!
 
Precies, ben een hele tijd aan het zoeken geweest wat kan er naast garnalen en Danio margaritatus nog bij maar met scherp grind is het antwoord vrijwel niets.
Bestand wat ik nu op het oog heb:
20 citroen garnalen 4 weken nadat het zand er in zit.
8-10 Danio margaritus minimaal 2 weken na de garnalen.
6-8 corydoras panda minimaal 2 weken na de Danio's.
Misschien een slakje maar daar ben ik nog niet over uit.
Overigens wil ik er geen wildvang in hebben, dat is een industrie die ik niet ga ondersteunen.

Maar het grind gaat wel gebruikt worden, 20 liter quarantaine/garnalen kweekbak.

Overigens heb ik het eerste alg al gespot, zou eigenlijk vandaag van 6 uur licht naar 6.5 uur licht gaan maar denk dat ik het nog even zo laat.
Filter begint overigens nu al herrie te maken als die rechtop hangt.
Hang ik hem onder een hoek is die stil.
Word het te erg dan ga ik er me terug, zit gewoon garantie op.
 

Terug
Bovenaan