Wat is er nieuw

Acei...toch geen bloat?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Justus
  • Startdatum Startdatum
J

Justus

Guest
Een paar dagen geleden begon mijn Acei man zich steeds vaker langs de bodem te schuren. Dit doen al mijn cichliden regelmatig dus ik maakte me nog niet echt zorgen maar hield het wel in de gaten.

Helaas werd het steeds erger tot hij zelfs langs een randje van een steen begon te schuren. Hij zag er ook nogal dik uit en ik was (en ben) dus bang voor bloat. 3 dagen geleden nog eens goed zitten kijken en hij at nog steeds goed en normale ontlasting. Alleen dus dik en ondertussen wat vale plekken op de huid. Het begon dus meer op een bacteri�le infectie te lijken.

Toen besloot ik met Esha 2000 te gaan behandelen omdat hij zichzelf stuk begon te schuren en dit heb ik net afgerond. Er zit inmiddels kool in het filter om het weer uit het water te halen en de vis lijkt het beter te doen. Gedrag is compleet normaal, veel minder schuren, gewoon mee�ten (spuugt het ook niet naderhand weer uit).

hij heeft alleen wel een rode bult vlak bij zijn kieuw. Dit is waarschijnlijk een wondje van het schuren maar het zit me niet lekker. Iemand enig idee of dit misschien toch nog een parasiet/bacteri�le infectie is die nog opgelost moet worden? Alle hulp is welkom!

imag0172e.jpg

imag0174e.jpg


Gegroet,

Justus
 
Lijkt idd op wondinfectie! Niet medicatie eruit halen dus.

Het schuren van vissen kan ook komen door het water dat je gebruikt.
waterwissel maar eens, als de infectie voorbij is, zo'n 60% en gebruik dan zowel eenn waterbereider (bv sera aquatan) EN een plantenmest ( � voorgeschreven hoeveelheid bv Duplaplant).
Grote kans dat je vissen nooit nergens meer last van hebben.

Het leiding water in Nederland wordt voor 100% ontdaan van alle organische stoffen ( wettelijke verplichting) en dit KAN de slijmhuid van je vissen zo maar aantasten, dwz ze lost geheel of gedeeltelijk op. De vissen ervaren dat als zeer irritant en gaan schuren, alsof ze parasieten hebben. dit is wetenschappelijk onderzocht.

Greetzz Bigsmoke
 
Is een Malawi he? Zou ik toch denken aan het toevoegen van aquariumzout om de slijmhuid te herstellen.
 
Beiden bedankt! Ik heb net voor de kool toe te voegen nog een grote waterwissel gedaan. Ik denk dat ik het nog een dagje door laat draaien, dan de kool er uit en nog een kuur doe tot de infectie verholpen is.

De vis zelf lijkt overigens helemaal nergens last meer van te hebben, zwemt vrolijk rond en probeert weer voor nageslacht te zorgen.

De waterbereider en een beetje plantenmest zojuist toegevoegd. Zout wordt het volgende dat ik probeer als het niet over gaat.

Nogmaals bedankt, ik meld me weer als er iets veranderd.

-Justus
 
Altijd welkom en hopelijk snel verlost van de trubbels!

Greetzz BigSmoke
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan