achtergrond planten groeien naar voren


cemedia

Well-known member
Lid geworden
29 november 2020
Berichten
627
Leeftijd
31
Locatie
Steenwijkerwold
Hi all,

Mijn achtergrondplanten (Bacopa variant, waterpest, belgisch groen, en een ludwiga variant) groeien allemaal "naar voren" dwz: ze staan achterin de bak geplant en zo'n beetje halverwege de hoogte gaan ze naar de voorruit hangen/groeien.
Nu kan ik me voorstellen dat dit mede komt doordat ik over m'n hele achterwand een spraybar heb die naar de voorruit spuit. Ik vraag me alleen af of het niet óók komt omdat ik voor in de bak een 6500K lamp heb hangen en achterin de bak een 4425K lamp. Anders gezegd: groeien m'n planten naar het licht en kan ik de lampen niet beter omdraaien? of de 4425K lamp vervangen door nog een 6500K lamp?
 
Ik heb hetzelfde. De spraybar heeft een voorwaarste stuwen richting het raam. Ter hoogte van de stroming gaan de planten naar voren. Ze zijn natuurlijk niet sterk genoeg om de stroming de baas te zijn. Ik heb 1 lamp Helialux dus bij mij is niet het geval van verschillende licht sterkte.

Oplossing: ze iets korter houden of andere planten direct onder de spraybar.
 
Ik verhoed ook dat de uitstroom dit doet omdat de planten hoger worden en dan in de stroming komen en enigszins buigen.
 
Je kan je ook afvragen, je lampen hangen goed, of je stroming zo sterk zou moeten zijn. In mijn plantenbak zag ik nooit dat de planten sterk naar voren bogen met een gelijk lijkende inrichting.
 
Ter illustratie
 

Bijlagen

  • IMG-20220410-WA0001.jpg
    IMG-20220410-WA0001.jpg
    69.4 KB · Weergaven: 84
  • IMG-20220410-WA0002.jpg
    IMG-20220410-WA0002.jpg
    95.1 KB · Weergaven: 89
Vooral in hogere aquaria hebben lange achtergrondplanten de neiging om door de spraybar naar de voorgrond geduwd te worden.
 

Terug
Bovenaan