Achterna gezeten ramirezi vrouwtje.


J

JochemH

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb laatst een koppeltje ramirezi gekocht in een aquarium speciaalzaak. Nadat ik het koppeltje ongeveer een dag in mijn bak had zitten(60cm) begon het mannetje het vrouwtje achterna te zitten. Het gevolg is dat het vrouwtje min of meer van haar kleur af is en dat ze zich continu verstopt tussen de planten.

Ik had bij de aqua. Speciaalzaak het mooiste mannetje uitgezocht. (Die goed op kleur was met mooie lange borstvinnen.) en gewoon een random vrouwtje. Is het mogelijk dat ik mischien het dominantste mannetje heb uitgezocht of ligt het probleem ergens anders?

Verdere bewoners van mijn bak zijn:
- 3 corydoras ( weet niet precies welk soort maar ze zijn gevlekt.)
- 6 roodneus zalmpjes
- 1 labeo bicolor
- 1 clown botia
- 1 algeneter

Ik hoop dat iemand weet wat het probleem is want het vrouwtje voelt zich duidelijk niet happy.
 
Mooiste mannetje in een verkoopbak is inderdaad vaak een baasje, dominant dus. De kans bestaat dat die een 'random' vrouwtje dat niet paarbereid is de dood injaagt, zeker in zo'n klein bakje. Verstandiger is een mannetje en vrouwtje uit te zoeken die in de verkoopbak al met elkaar optrekken.

Maar eigenlijk vind ik een 60cm bakje aan de krappe kant voor ramirezi's.
Daarnaast is je bak absoluut te klein voor de clownbotia.

Geen onverdeeld goed nieuws dus, integendeel. Kan er helaas niet meer van maken.
Mag ik zo vrij zijn te vragen met behulp van wie/wat dat bestand totstand is gekomen?
Ben je in staat een foto van je aquarium te maken en plaatsen?

~ Ivo
 
Ik kan zeker foto's toevoegen:
723861_0_82_photoaquariumjochemh.jpg


419727_0_82_photoramireziman.jpg


723919_0_82_photoramirezivrouw.jpg


Foto's van mijn aquarium en het koppeltje ramirezi's. De Botia schijnt het aardig naar zijn zin te hebben. (alleen een beetje schuw.) Meeste van de vis heb ik uitgekozen omdat ik ze mooi vond. ik heb natuurlijk wel gelet op of het wel of niet in mijn bak kon. over de botia en de labeo twijfelde ik maar volgens de verkoper in de winkel was dit geen probleem. Ik heb al meerdere labeo's gehad in mijn vorige aquaria en hier nooit problemen mee gehad.

(Ik heb de voedingsbodem die omhoog is gekomen nog niet verwijderd omdat het best veel stress veroorzaakt bij de vissen. ga dit later doen wanneer de vissen wat meer gewend zijn.)
 
Tja , die verkoper zal eens zeggen dat het wel een probleem is. In het allergrootste gedeelte van de gevallen zullen ze zeggen dat het allemaal wel gaat, doodeenvoudig omdat ze er gewoon absoluut geen verstand van hebben. Ja mag al blij zijn als er in een winkel een persoon aanwezig is die er verstand van heeft. Deskundig personeel is namelijk duur en dat kan zo'n winkel zich niet veroorloven. Zoals Ivo al zegt, dit bakje is eigenlijk te klein voor een ramirezi en zeker te klein voor een clownbotia, dat zijn scholenvissen die 25-30 cm kunnen worden en dus een bak van zeker 2 meter nodig hebben

Nooit op de kennis van een verkoper vertrouwen, maar eerst goed lezen en zoeken

PS

Een vis is een levend wezen en heeft dus ook recht op voldoende ruimte. Een vuistregel is : gemiddeld 10 keer zijn volwassen lengte (bij kleinere en snellere vissen 12 keer, tot 8 keer bij de wat grotere vissen). Jouw Labeo kan 12 cm worden en heeft dus een bak van 1,20 nodig
 
Ik heb zoals ik al eerder zei meerdere keren labeo gehad en ze hadden het naar mijn idee prima naar hun zin. Is het ook niet zo dat ze zich aanpassen aan het aquarium waar ze in zitten en dus relatief klein blijven. Ze zijn bij mij ook nooit groter geworden als 6 cm.
 
Nee, dat is een fabeltje. Als ze de juiste manier worden verzorgd zullen ze ten allen tijde hun volwassen lengte bereiken. Je zou hieruit een conclusie kunnen trekken.
Waarschijnlijker is dat ze van binnen vergroeid zijn en dus gehandicapt
 
JochemH zei:
Ik heb zoals ik al eerder zei meerdere keren labeo gehad en ze hadden het naar mijn idee prima naar hun zin. Is het ook niet zo dat ze zich aanpassen aan het aquarium waar ze in zitten en dus relatief klein blijven. Ze zijn bij mij ook nooit groter geworden als 6 cm.

Je hebt meerdere labeo,s gehad?
Heb je die dan opgegeten?
Of dood gegaan?
 
Heb al aquaria vanaf mijn 10de. (Ben nu 17.) 3 verschillende bakken gehad. En ook 3 labeo's. 1 hiervan is een natuurlijke dood gestorven. 1 is helaas na 3 jaar overleden aan een filter incident en de andere heb ik op dit moment.
 
- 3 corydoras ( weet niet precies welk soort maar ze zijn gevlekt.) - plaeatus minimalemaar is80cm en minimaal 6 exemplaren temperatuur 16-22 graden.

- 6 roodneus zalmpjes - een sterk scholende vis die je moet houden in groepen vanaf 12 dieren. Minimale bakmaat 1 meter.

- 1 Labeo bicolor -wordt tussen de 12 en 15 cn en kan vrij agressief zijn met nadruk op kan. Veel schuilplaatsen voor deze cis zijn aan te raden. Ze worden met gemak 12 jaar en ouder.

- 1 Clown botia - Deze Botia soort is een van de weinige Botia's die in de natuur in grote scholen voorkomt (200 stuks is geen uitzondering). Ze worden vrij groot en de minimale bakmaat is 150cm. Ze worden gemakkelijk 20 jaar.

- 1 algeneter - welke?

- Ramirezi - minimale bakmaat 80cm en een temperatuur van 26 graden.

90%van alle vissen in de handel kunnen niet in een bakje van 60cm
 
Je hebt dus geen koppeltje. Ook je bak is te klein.Als het aanschaffe van een grotere bak niet mogelijk is kan je kijken of het helpt als je de inrichting onoverzichtelijk maakt.Denk aan wild op elkaar gestapeld hout in het midden of takken.
 
Ik vind de inrichting van de bak eigenlijk best wel OK. Alleen wordt 'ie er niet groter van.

Ik weet best dat er nog v��l kleinere zijn, maar een aquarium van 60 cm. is gewoon een klein bakje.
Zeker voor de meeste vissen die je in winkels ziet.

Wat jij wilt houden zou (behalve de clownbotia) prima kunnen in een meterbak, bijvoorbeeld 100x30x40.
Maar dan heb je het over 120 liter, terwijl 60x30x30 slechts 54 liter is. Nogal een verschil, en dan hebben we het nog niet eens over de ruimte die "verloren" gaat aan bodem, hout en stenen.

Mocht je de mogelijkheid voor een meterbak hebben, dan zou ik je dat zeker aanraden. De Botia moet er dan alsnog uit, en de andere soorten moeten in grotere aantallen, maar gezien wat jij met inrichten kan wordt het dan vast een hele leuke bak.

Maar als je aan de 60 cm. bak vast zit, zul je toch �cht naar andere soorten moeten uitkijken .....
 
Op Marktplaats heb je echt wel goede en mooie bakken te koop voor een paar tientjes. Vaak nog met een kast er bij ook (en filter).
Hoeft dus niet duur te zijn.
 

Terug
Bovenaan