Wat is er nieuw

Achterwand bouwen met epoxy

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Pieter@dejonge
  • Startdatum Startdatum
P

Pieter@dejonge

Guest
Hoi allemaal,

mijn naam is Pieter en ik ben momenteel bezig met de bouw van een paludarium (zie foto).

Vanwege het gewicht heb ik ervoor gekozen om de stenen (onderaan in het aquarium gedeelte) zelf te maken. Ik heb eerst met pur de basis gebouwd, daar heb ik vervolgens de stenen uit gesneden. De stenen heb ik bedekt met tegellijm, deze heb ik geschilderd met acrylverf en vervolgens heb ik het geheel bedekt met twee lagen epoxy om het waterdicht te krijgen.


97656993-80F6-4E2B-BD21-C719F15F9E14.jpeg

Ik was zelf erg tevreden over het resultaat want de stenen zagen er realistisch uit. Na +-24 uur leek de epoxy goed droog en dus heb ik besloten het water erin te doen. Alles leek goed te gaan maar inmiddels zijn de stenen helemaal wit gekleurd.

Nu heb ik wat research gedaan en er kunnen de volgende twee dingen gebeurd zijn:
1. De epoxy was nog niet goed droog waardoor er een reactie heeft plaatsgevonden
2. De acrylverf bestaat uit een component en de epoxy uit twee componenten, 1 component schijnt niet op 2 componenten te kunnen

Ik weet niet welke van de twee het geval is. Maar mocht het nummer 2 zijn moet ik iets anders bedenken. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het maken van aquarium stenen/achterwanden en die mij kunnen vertellen wat ik verkeerd heb gedaan?

Heel erg bedankt voor de moeite.

Groetjes,
Pieter
 
Hoi Pieter,

Je bent te snel geweest met je stenen plaatsen. Epoxy heeft meer tijd nodig om goed uit te harden. Droog wil namelijk nog niet zeggen goed uitgehard. Dit geldt waarschijnlijk ook nog voor je acryllaat verf, ook deze moet goed uitharden. Ik heb zelf altijd min 7 dgn droogtijd/uithardtijd aangehouden. Ook dit is net als de rest van de hobby geduld hebben.

Succes in ieder geval,

Gr . Ed
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: denken moet je niet teveel doen hoor met dit weer
      Terug
      Bovenaan