achterwand of folie

  • Onderwerp starter Schaive78
  • Startdatum

S

Schaive78

Guest
Ik ben aan het twijfelen of ik straks in mijn aquarium een achterwand wil of gewoon zwarte folie er achter wil plakken. Heb nu een zelfgemaakte in de bak, maar dat is allemaal te snel gegaan denk ik, hij begint nu wat af te brokkelen.

graag zou ik weleens wat foto's willen zien van aquariums met zwarte folie er achter, ben bang dat je de diepte gaat missen?
 
Hoe groot is het aquarium? Als het aquarium klein is, dan zou ik voor folie gaan omdat een achterwand dan relatief veel plek kost. Verder is het vooral een kwestie van smaak ;)
 
het is een rio180, 1 meter breed
 
als je de sectie foto album even door "wandelt", dan vind je van heel veel verschillende varianten genoeg voorbeelden.

Heb zelf ervaring met een Juwel achterwand in mijn Aquatlantis bak. Vond het op zich mooi, maar uiteindelijk m.b.t. vervuiling en "schoon" houden echt niet fijn. Daarom heb ik bij de opstart van mijn huidige Akva heel bewust gekozen voor een zwarte buitenkant.

Ben hier zelf heel erg tevreden over, vind het juist hele mooie diepte werking geven en kan het (wanneer nodig) perfect schoon houden/maken

Ik zou als ik het nu alweer opnieuw zou moeten doen, weer voor de zwarte achterkant gaan.
 
voor beide is wat te zeggen .
Hangt ook een beetje af van je soort bak.
Had altijd een achterwand,nu zwarte folie.
Grote achterwand verminderd veel zwemruimte.
Achterwand wordt steeds donkerder en is indien nodig lastiger schoon te maken.
Mooie achterwand is duur en een goedkope heeft ook maar een beperkte diepte werking.
Zwarte folie geeft op een afstand ook een mooi effect en met planten hout e.d. kun je ook je diepte werking crieeren.
En je kunt ook nog eens van achterwand veranderen bij folie.
Een hele mooie achterwand ziet er bij een malawi bak wel heel mooi uit.

Zal vanavond even een beter foto maken,want je ziet ook de bovenkant en is de diepte moeilijk in te schatten.

DSC01512.JPG
 
Laatst bewerkt:
Je hebt ook van die posters met het motief van rotsen en dat oogt ook behoorlijk natuurlijk. Hornbach heeft dat dacht ik op een rol te koop.
 
Een permanente oplossing die mij goed bevalt is het matzwart spuiten van de achterwand (buitenzijde uiteraard). Nu 1 keer zelf gedaan en 1 keer gezien bij mijn broertje die een "oude" bak van mij gekregen had. Ik heb zelf ook bakken met folie, maar vind de gespoten wanden mooier.

CmphkXXCyia3bPySzDC9j4eVScpGuFYF.jpeg
 
Hier ook bij eerste opstart gekozen voor achterwand, uiteindelijk leek het meer een baardalgfabriek (na ca. 2 jaar). Daarom bij de 2e opstart (2 jaar geleden) gekozen voor het schilderen van achterkant (buitenkant natuurlijk) met schoolbordenzwart (mooi egaal gedekt) met daarover zwarte plakfolie (mooie afwerking naar buiten toe en krasvaster dan kaal schoolbordenzwart). Beetje "best of both worlds". Glas wordt vanzelf een beetje mat van binnen (maar zelfs daarvoor ziet het er mooi uit; geen last van reflecties tenzij de bak helemaal leeg is). Binnenkort de 3e opstart en ook dan ga ik weer voor de geschilderde variant. Mijn CR garnalen zijn er ook dol op.

full.jpg
 
Laatst bewerkt:
Is het een optie dat je een blauw of zwart kunstof plaat plaatst aan de binnenzijde van het aquarium. Dat voorkomt reflecties van het glas. Ik zelf zit me te oriënteren op een achterwand en dan is alg een aspect om mee te nemen.
 
Let dan wel op wat voor materiaal je in de bak gaat gebruiken.

Er zijn standaard PVC achterwanden in het blauw, wit en zwart die ook gebruikt worden in bakken van aquaria speciaalzaken. Ze zijn verkrijgbaar zijn in verschillende maten. Blauw en zwart is dan iets mat. Bijvoorbeeld 100x40 voor 19,50. Ik zit er zelf na te kijken omdat ik een Ciano aquarium overweeg. Daar is een wit/groenachtig frosted laagje verwerkt in het glas. vervolgens werd die optie geopperd.
 
Hier ook bij eerste opstart gekozen voor achterwand, uiteindelijk leek het meer een baardalgfabriek (na ca. 2 jaar). Daarom bij de 2e opstart (2 jaar geleden) gekozen voor het schilderen van achterkant (buitenkant natuurlijk) met schoolbordenzwart (mooi egaal gedekt) met daarover zwarte plakfolie (mooie afwerking naar buiten toe en krasvaster dan kaal schoolbordenzwart). Beetje "best of both worlds". Glas wordt vanzelf een beetje mat van binnen (maar zelfs daarvoor ziet het er mooi uit; geen last van reflecties tenzij de bak helemaal leeg is). Binnenkort de 3e opstart en ook dan ga ik weer voor de geschilderde variant. Mijn CR garnalen zijn er ook dol op.

full.jpg
mooie bak
 
PVC plaat is een PVC plaat zover ik weet, kan weinig mis mee zijn.

ga m zelf bij xxl stunt aanschaffen, veldhuis heeft ze ook.
kijk wel voor pvc platen die tijdens transport beschermd worden door folie oid, je hebt ook HDPE platen maar deze worden niet beschermd en zitten meestal onder de krassen, wel weer goedkoper.

3mm plaat pakken. rondom verlijmen, kruis door het midden en tegen de achterwand aandrukken.

uiteraard moet de bak dan wel leeg zijn.

word in afrikaanse bakken nog wel eens gebruikt, daar is de achterwand verven ivm het stapelen van stenen, dit wil je niet direct tegen het glas doen dus eerst een zwarte pvc plaat erin lijmen.
zou wel zwart nemen en geen blauw, maar dat is persoonlijk.
 
Heb zelf ooit nog in een 60L bakje een keramische tegel gebruikt als achterwand. Natuursteen look. Leisteen met licht reliëf. Was zeer goed te onderhouden en mooi.

Enkel achter de tegel toch vuil en algophoping.

Had deze ook rondom gekit. Resultaat, nadien niet meer los te krijgen. Barst in ruit en twas gedaan met de aquarium.:6
 

Terug
Bovenaan