Wat is er nieuw

Achterwand van Filtermatten

SandraGup

Well-known member
Lid geworden
12 juni 2017
Leeftijd
52
Een hele tijd geleden heb ik op het forum bij topic planten eens een item geplaatst over het maken van een mosachterwand. Het was erg mooi geworden😀😀.......voor zolang het duurde.Het was prachtig in het begin maar het groeide dusdanig dat het losliet, snoeien was eigenlijk niet te doen (140 cm aan moswand), dus de hele bups eruit.
Toen kwam ik met het volgende briljante idee :!:! Een achterwand van filtermatten (grof) aangekleed met Javavaren Trident.
IMG_2879.JPG
IMG_2887.JPG
IMG-4343.JPG
IMG-4344.JPG

Ook dit is zoooo mooi :daisy::daisy:. En toch zit er denk ik een "maar" aan. En daar heb ik graag jullie mening over. Het zit zo:

We hebben sinds de zomer, ik denk mede door de warmte, een alg probleem. We zijn nu nog zoekende naar oplossingen en we hebben het volgende al gedaan: De moswand eruit, lichtduur en intensiteit veranderd, er komt een nieuw co2 systeem, deze is eigenlijk voor aquariums tot 300 liter en naar mijn idee niet stabiel genoeg, wij hebben 375 liter. Gisteren hebben we de filters (JBL 901 en 902) opnieuw en anders aangesloten voor de nieuwe co2 (uitstroom is beter nu) en de slangen schoongemaakt meteen, andere plantenvoeding (van easylife naar AIO), minder voeren.....Dit alles over een langere periode zodat het eea de kans krijgt om te wennen zeg maar. Ik hoop dat het andere co2 systeem de oplossing gaat bieden iig stabieler gaat zijn.

Maar nu heb ik zelf het idee dat er toch teveel "vuil" blijft hangen in die filtermatten. Ik haal ze er soms uit om ze uit te spoelen, maar binnen de korste tijd zit er weer "vuil" in. Ik heb ze twee weken geleden nog gespoeld en als ik er nu tegen duw dwareld er weer van alles uit en onderde rand bij de bodem ligt er weer vuil. Het lijk overigens veel op de drab die onder in de filter zit.

Zou het kunnen dat ik daarom alg blijf houden en mijn nitraat redelijk hoor blijft op 20 ??

De vissen doen het overigens wel prima hoor, de cory's plakken eitjes die weer vrolijk door de regenbogen worden opgegeten en die paaien als een tierelier. Geen uitval wat dat betreft.

Dus bij deze: gooi je ideeën en mening maar in de groep :c

Wat een leuk en vooral creatief idee.
Maar filtermatten doen waarvoor ze bedoeld zijn: vuil opvangen... Je zou het misschien kunnen compenseren door extra stroming te creëren, en dan speciaal op de achterwand gericht?
Mocht het helemaal niet lukken zou ik de mat eruit halen en een kunststof rooster tegen de achterwand bevestigen en daar de Javavaren tegen aan binden.

Inderdaad een heel slim idee 🙂.
Ik denk wel dat je even goed moet kijken waar dat vuil vandaan komt. Ik gebruik zelf deze matten voor een Hamburgermatten filter. Dan wordt het water door de mat aangezogen door de pomp, dus komt het vuil er helemaal snel in. Ondanks dat hoef ik maar hooguit 1 of 2 keer per jaar de mat uit te spoelen. Ze zullen natuurlijk wel vies worden, dat is juist de bedoeling (buiten de filterfunctie is het ook extra voeding voor de bewoners, zoals garnalen), maar niet zo vies dat er problemen door ontstaan.

Inderdaad een heel slim idee 🙂.
Ik denk wel dat je even goed moet kijken waar dat vuil vandaan komt. Ik gebruik zelf deze matten voor een Hamburgermatten filter. Dan wordt het water door de mat aangezogen door de pomp, dus komt het vuil er helemaal snel in. Ondanks dat hoef ik maar hooguit 1 of 2 keer per jaar de mat uit te spoelen. Ze zullen natuurlijk wel vies worden, dat is juist de bedoeling (buiten de filterfunctie is het ook extra voeding voor de bewoners, zoals garnalen), maar niet zo vies dat er problemen door ontstaan.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik niet weet of de algen en nitraat daardoor komen. De stroming gaat via spraybars op de achterwand zo rond en komt zo uit tegen de achterkant. Kan zijn dat het daardoor komt en dan in de matten blijft hangen.
Het lijkt ook erg op de bacteriedrab net als in de filter. De garnaaltjes vinden het iig wel leuk daar.

Wat een leuk en vooral creatief idee.
Maar filtermatten doen waarvoor ze bedoeld zijn: vuil opvangen... Je zou het misschien kunnen compenseren door extra stroming te creëren, en dan speciaal op de achterwand gericht?
Mocht het helemaal niet lukken zou ik de mat eruit halen en een kunststof rooster tegen de achterwand bevestigen en daar de Javavaren tegen aan binden.

Dat is inderdaad ook nog een idee. Ik had deze keer voor matten gekozen zodat de plant zich hier aan vast kan hechten.....

Zeer leuk idee, en ziet er zo goed uit :thumbs:

Ziet er inderdaad leuk uit maar gaan de wortels nu straks niet in de filtermat kruipen? Soms moet je wat snoeien en uitdunnen lijkt me en zijn deze dan makkelijk mee te trekken of breken ze af en vergaan ze dan in de mat?

Ziet er inderdaad leuk uit maar gaan de wortels nu straks niet in de filtermat kruipen? Soms moet je wat snoeien en uitdunnen lijkt me en zijn deze dan makkelijk mee te trekken of breken ze af en vergaan ze dan in de mat?
De wortels groeien er nu al door. Wat ik nu doe is regelmatig een deel eruit halen en goed uitspoelen en dan nakijken. De slechte blaadjes verwijder ik zo tussendoor en de stekjes plaats ik terug door ze in het filter te steken. Het is alleen zo dat er met het eruithalen alles wat in de mat zit in het aquarium valt zeg maar. Het is eigelijk wel een heel gedoe...Vandaar de vraag in het topic, heeft dit invloed op alggroei en of waterwaardes/nitraat...
Ik vind het heel mooi maar moet niet ten nadele van gaan worden.

Voordat ik een antwoordt zou willen geven; welke algen heb je eigenlijk? Dat zou dan toch de eerste vraag moeten zijn? Algen ontstaan op zich niet door warmte, eerder doordat er tekorten zijn. Om die te ontdekken zou het dus goed zijn wanneer je zoveel mogelijk waterwaardes kan geven liefst gemeten met een druppeltest. Verder is het belangrijk dat je iets vertelt over je verlichting, intensiteit en duur maar ook is het goed wanneer we iets weten over je waterdistributie. Tenslotte, welk CO2 systeem heb je precies?

Voordat ik een antwoordt zou willen geven; welke algen heb je eigenlijk? Dat zou dan toch de eerste vraag moeten zijn? Algen ontstaan op zich niet door warmte, eerder doordat er tekorten zijn. Om die te ontdekken zou het dus goed zijn wanneer je zoveel mogelijk waterwaardes kan geven liefst gemeten met een druppeltest. Verder is het belangrijk dat je iets vertelt over je verlichting, intensiteit en duur maar ook is het goed wanneer we iets weten over je waterdistributie. Tenslotte, welk CO2 systeem heb je precies?

Ik heb groene alg en baardalg
Het Aquarium is een Aquatlantis fusion 150, 375 liter met Tecatlantis ELB LED Fusion upgrade 150 met dimmers. Deze staat op 75 %, = ong 5500 lumen, van 10.00-22.00 incl opkomst en ondergang (5-75 % in 45 minuten) Met 2 externe filters JBL 901 en 902.
CO2 is van dennerle 300 quantum met flipper (nunog), plantenvoeding is van AIO 15 ml per dag (sinds een week of 3).
Bestand is 6 Melanotaenia boesemani, 5 Melanotaenia lacustris, 25 Paracheirodon simulans, 3 zwaarddragertjes, 2 Farlowella arcus, 7 cory's en 6 Pangio Kuhlli's.
Waardes zijn: NO3-20 NO2-0 GH-8/9 KH-5 PH-7 NH3-0 PO4-0 van ongeveer 3 weken terug getest met druppels. Wilde opnieuw testen na een maand gebruik met nieuwe voeding omdat hier wel fosfaat in zou zitten en in easylife niets.
De veranderingen tot nu toe staan in mijn topic.

Eerst maar even de groen alg. Daar bestaan varianten van; een zachte, gemakkelijke te verwijderen soort en een moeilijker te verwijderen soort, harde puntalg. De zachte soort wijst op een CO2 tekort. De hardere variant vertelt ook dat er een CO2 tekort is naast een fosfaat tekort. Bij de baardalg moeten we dan toch ook denken aan een CO2 tekort. Je nieuwe CO2 set is bedoelt voor een bak tot 300 liter, mogelijk kom je toch wat te kort ook qua toevoeging. Je zou dit kunnen oplossen door de belichtingstijd waarin de leds voluit branden niet meer dan 8 uur te laten duren. Ervoor en erna kun je dim tijd toevoegen. Dit moet zo wel kunnen omdat je geen planten hebt die beslist een hoge lichtintensiteit vragen. Wel is nu je lichtduur 12 uur waarvan anderhalf dim tijd inzit. Die tijd zou ik, als gezegd, terugbrengen naar 8 uur vol licht. Daarnaast zal er dus CO2 en mogelijk ook fosfaat toegevoegd moeten worden.

Eerst maar even de groen alg. Daar bestaan varianten van; een zachte, gemakkelijke te verwijderen soort en een moeilijker te verwijderen soort, harde puntalg. De zachte soort wijst op een CO2 tekort. De hardere variant vertelt ook dat er een CO2 tekort is naast een fosfaat tekort. Bij de baardalg moeten we dan toch ook denken aan een CO2 tekort. Je nieuwe CO2 set is bedoelt voor een bak tot 300 liter, mogelijk kom je toch wat te kort ook qua toevoeging. Je zou dit kunnen oplossen door de belichtingstijd waarin de leds voluit branden niet meer dan 8 uur te laten duren. Ervoor en erna kun je dim tijd toevoegen. Dit moet zo wel kunnen omdat je geen planten hebt die beslist een hoge lichtintensiteit vragen. Wel is nu je lichtduur 12 uur waarvan anderhalf dim tijd inzit. Die tijd zou ik, als gezegd, terugbrengen naar 8 uur vol licht. Daarnaast zal er dus CO2 en mogelijk ook fosfaat toegevoegd moeten worden.

Hoi Ben,
Het Co2 setje wat we nu hebben is tot 300 liter, de nieuwe moeten we nog aansluiten. De verlichtingstijd is al ingekort en de intensietijd al vermindert, dit is alleen pas sinds heel kort. De nieuwe plantevoeding bevat fosfaat, maar ook die is nog niet zo lang in gebruik.
We zijn dus al een eind op de goede weg, maar het heeft natuurlijk ook tijd nodig.
Mijn vraag was eigenlijk : kan het zo zijn dat er dusdanig vuil blijft hangen in de filtermatten tegen de achterwand dat dit nadelig is voor het aquarium ?

Hoi Ben,
Het Co2 setje wat we nu hebben is tot 300 liter, de nieuwe moeten we nog aansluiten. De verlichtingstijd is al ingekort en de intensietijd al vermindert, dit is alleen pas sinds heel kort. De nieuwe plantevoeding bevat fosfaat, maar ook die is nog niet zo lang in gebruik.
We zijn dus al een eind op de goede weg, maar het heeft natuurlijk ook tijd nodig.
Mijn vraag was eigenlijk : kan het zo zijn dat er dusdanig vuil blijft hangen in de filtermatten tegen de achterwand dat dit nadelig is voor het aquarium ?
Op zich kan dit wel. Filtermatten houden natuurlijk het door stroming opgeworpen vuil vast. Zelf zou ik er niet zo dol op zijn. Zo heb ik in mijn bak nogal last van mos, waarschijnlijk meegekomen met planten, ook dit spul verwijder ik telkens juist omdat het ook vuil vasthoudt.

Op zich kan dit wel. Filtermatten houden natuurlijk het door stroming opgeworpen vuil vast. Zelf zou ik er niet zo dol op zijn. Zo heb ik in mijn bak nogal last van mos, waarschijnlijk meegekomen met planten, ook dit spul verwijder ik telkens juist omdat het ook vuil vasthoudt.
Ben er ook steeds minder enthousiast over, alhoewel ik het nog steeds heel mooi vind. Dat dan weer wel....
Maar ik heb die bak voor de lol en mooi en niet om te ergeren. Ik zal nog eens goed nadenken van het weekend wat ik er mee doe...

Even een update over de achterwand.....
Hij is eruit :zwaai:..na veel denken en toch al wat nieuwe planten bekijken hebben we besloten om de wand eruit te gooien.
Wat een karwei was dat en wat een grote puinhoop in het aquarium.
We hebben alles rustig aan schoon gemaakt: hout eruit en afgespoten, de bodem goed gedaan, filters om de beurt met een week ertussen,de nieuwe plantjes erin. De inline diffuser en de nieuwe CO2 met ph controller aangesloten.
Hij ziet er mooi uit nu, ben best wel trots. Deze foto is nog van voor het nieuwe CO2 systeem.
DF92E633-C6A2-46F1-9DA1-8834AE31F3BA.JPG

Ik heb intussen na veel lezen en reviews bekijken ook Seachem Purigen in het filter gedaan. Dit om de afvalstoffen in het water te verwijderen en ik moet zeggen het aquarium is kraakhelder 😎
Alleen is mijn NO3 nu te laag (minder dan 5), maar dat zal ook wel weer goed komen.. Kijk het een week af en als dat niet verbeterd kijk ik wel voor nitraat zo toe te voegen.
Maar in ieder geval ben ik wel trots op ons bakkie nu :smitten:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan