Achterwand vol met baardalg

F

FCG

Guest
Mijn achterwand zit vol met baardalg, hoe is dit te verwijderen?

Even wat info over mijn 60 cm aquarium
Ik maak gebruik van de EI methode.
Elke dag voeg 2ml carbo toe daarnaast voeg ik na de 50% waterwissel 9ml nitraat en 8ml profito toe, de dag erna voeg ik nog eens 1,5ml fosfaat toe.

Maar toch zaten mijn planten en achterwand onder de baardalg.
De planten heb ik inmiddels verwijderd maar hoe maak ik de achterwand schoon ?
 
Weet je je waarden ook?? Baardalg is een voedingstekort en je kan het inspuiten met carbo.
Hoelang heb je de verlichting branden?
 
Je kan met een lange sateprikker eroverheen gaan en dan oprollen. Das een tip die iemand hier al eens voorstelde en het werkt nog goed ook. Blijven herhalen tot je alg weg is
 
Ow sorry
Verkeerd gelezen. D8 draadalg te zien staan:)
Mss met een tandenborstel of een iets grote borstel eroverheen. Zorgt alleen wel voor veel rotzooi in je bakndus mss een x proberen voor een waterwissel
 
Verlichting brand 8,5 uur
Ik heb nog druppeltests liggen maar deze zijn een jaar over datum, is het nog aan te raden deze te gebruiken?
 
JoeriD zei:
Je kan met een lange sateprikker eroverheen gaan en dan oprollen. Das een tip die iemand hier al eens voorstelde en het werkt nog goed ook. Blijven herhalen tot je alg weg is

Dan heb je het over draadalg denk ik. Baardalg is niet zo makkelijk te verwijderen. Kunnen we de alg op een foto zien misschien?? Draadalg is een co2 tekort ook.

Edit:
Je had het al gezien zie ik net ;)
 
FCG zei:
Verlichting brand 8,5 uur
Ik heb nog druppeltests liggen maar deze zijn een jaar over datum, is het nog aan te raden deze te gebruiken?

Dat durf ik je niet te zeggen.
 
Hierbij een foto.
Hoop dat het een beetje zichtbaar is
DzJkPDGGMXHAIDwu05pgAXqWh_Qe-DUe.jpeg
 
Baardalg!
Water uit je bak halen. Bij elke "emmer-" of bij elke hoeveelheid af te voeren water de vrijkomende achterwand afborstelen met een tandenborstel of een nagelborstel. Daarna besproeien met Easy-life Carbo. Probeer bij de daaropvolgende hoeveelheid weg te halen water zoveel mogelijk troep weg te zuigen. Bij het dan vrijkomende deel herhaal je het bovenstaande. Probeer zoveel mogelijk weg te halen. Daar waar geen water zit werkt de Carbo het best! Dit zul je wel een aantal keren (weken) moeten herhalen.

Let op:
Je kan niet ongelimiteerd Carbo gebruiken, wel kun je redelijk over doseren. Toch te veel gebruikt? (Zie je aan de bewoners.) Water verversen!

Toen ik mijn bak, een Rio 180 opstartte, kregen we hetzelfde probleem op dezelfde plek. We hadden toen nog geen CO2 systeem.
Zoals hierboven omschreven hebben we het probleem opgelost. Ervaring oplossing dus.

Om te voorkomen dat de baardalg terugkomt zal je of CO2 moeten toevoegen, dus het tekort opheffen, of je licht intensiteit/duur verminderen.
Verder moet je proberen om je CO2 niveau constant te houden. Een telkens hoger of lager gehalte gaat ook voor problemen zorgen.

Succes!

Fijne dag,
Ben.
 
Dat noemen wij toch Penseelag Ben?? De langere draden is dacht ik de baardalg.
Eventueel kun je het inspuiten met carbo of een stootkuur geven. Dwz de eerste dag de normale dosis en de dag erna een dubbele dosis enzovoorts tot je aan 4x de dosis zit. Dan een flinke waterwissel na een dag.

Moet zeggen dat er wel meer verwarring is over wat nu penseel en wat nu baardalg is hoor. Die kleine korte grijze plukken noem ik dus de penseelalg.
 
Er bestaat vaak verwarring over maar penseelalg en baardalg komen vaak samen voor en verlangen eigenlijk eenzelfde afhandeling. Het wordt ook vaak onder dezelfde noemer, baardalg, geschaard. Vandaar dat ik dat ook vaak doe hoewel het natuurlijk om beide soorten kan gaan. Baardalg ziet men vaak eerst verschijnen aan de rand van bladeren, vandaar de naam baardalg. Penseelalg is een vanuit ��n punt groeiend "bosje" haren. Het lijkt op een penseel vandaar deze naam. De draadjes van penseelalg zijn, zo dacht ik, juist wat langer, tot zo'n 2 cm. Ook daardoor weer meer lijkend op een kwastje, penseel dus. Van een echte kenner hoorde ik overigens dat hij eigenlijk een microscoop nodig had om precies te determineren welke soort hij voor zich had.

Zelf twijfel ik daar ook vaak over, John, dat hebben we dus gemeen.
Heel vaak worden bij de bestrijdingsmethodes beide soorten, als gezegd, samengevoegd. Dat zal ook wel niet voor niets zijn, denk ik.

De door mij beschreven bestrijding wijze is door ervaring uitgevonden en bleek goed te werken, zeker als je Carbo puur kunt spuiten boven water! Doordat je dan niet verdund is heel weinig al effectief zo ondervonden we.

John, ook ik heb de wijsheid niet in pacht er zullen vast kenners zijn die het veel beter en duidelijker kunnen vertellen!

De dingen die ik hier beschrijf zijn meestal uit eigen ervaring opgebouwde zaken, garantie zit er echter niet op... ;)

Fijne dag!

Groet,
Ben.
 
Ik ga ermee aan de slag, bedankt iedereen.
 
klopt verder wel hoor Ben. En carbo is nu denk ik de beste methode.
 
Wel een tip, ik heb het ooit een keer gehad met een stammetje anubia die er veel last van had. Deze had ik uiteindelijk uit de bak gehaald en met (50/50) carbo ingespoten en daarna teruggezet.

Niet doen! De baardalg ging er wel af, maar de plant is nooit meer de oude geworden, deze gaat gewoon kapot, dit zit\e je echter pas na een tijdje, de stam wordt helemaal slap en valt uit elkaar.
 
Dat is juist, Ferry! Planten kan je wel een Carbo "boost" geven maar dat doe je altijd (!) onder water. In deze topic gaat het om de achterwand, dat is het makkelijkste te doen en ook het meest effectief juist boven water. Bedenk ook hier, je kunt Carbo wel over-doseren maar hou altijd je bak en z'n bewoners in de gaten!


Groet,
Ben.
 
Ik zet het er maar wel even bij voor de zekerheid :)

Ik had de dosering gebruikt om die te sproeien en ondanks dat ik de plant snel weer in het water zette was de klap te groot. ALs je problemen met de achterwand hebt zijn de planten meestal de volgende die behandeld worden dus vandaar.
 
Ik heb er ook last van gehad, heb toen mijn waterpeil zodanig verlaagd, en ben voorzichtig de achterwand gaan afboenen met een schoon borsteltje en pure carbo. Een anderhalf uur in laten trekken, en toen de bak langzaam gevuld.
Helemaal opgeknapt, geen alg meer gezien.
 
Heb nog even een vraag.
Als ik er carbo opspuit dan komt er toch ook carbo in het aquarium terecht is dit niet schadelijk?
Want om de achterwand schoon te maken heb ik meer nodig dan de 2ml carbo die ik dagelijks toevoeg.
 
Dat is niet zo erg als het maar binnen de perken blijft. Ik gaf zoals ik eerder al zei een stootkuur tot 4 a 5x de dosis.
Ook kun je anders een flinke verversing nog doen.
 
Ik heb een rio 300, en heb voor de hele achterwand 60ml gebruikt, nergens last van gehad.
 
Top bedankt
 
Ik heb het waterniveau laten zakken en de vrijgekomen achterwand ingespoten met Carbo, hoe lang moet ik nu wachten om het water weer aan te vullen?
 
Dat kan vrij snel hoor. Ik behandel preventief vaak een stukje hout in mijn bak en na 10 minuten laat ik het water weer stijgen.
 
Terug
Bovenaan