Wat is er nieuw

Achterwand, zand/grind en andere vragen...

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Quinnygirl
  • Startdatum Startdatum
Q

Quinnygirl

Guest
Ha allemaal,

In mijn voorstelrondje heb ik verteld dat we een Juwel Vision 260 hebben weten te kopen voor een leuke prijs. Maten: L:121 x H:60 x D:45

Deze gaan we volledig opbouwen, en vooral met geduld. Het moet een Zuid-Amerika bak worden...

Ik probeer me zoveel als mogelijk in te lezen, maar het is nogal een bos waarin ik de bomen niet meer zie... phoei wat een hoop info!

Zouden jullie me met jullie ervaring kunnen helpen?

Vraag 1 - Wat voor soort achterwand moet je kiezen?
We willen graag een 3D-achterwand, een lichte(re) kleur. Nu is dat niet zo moeilijk om te vinden, maar er zijn wel 2 verschillende soorten.
De ene kit je op de achterkant van het aquarium vast, en kunnen er geen visjes achter terecht komen. Nadeel is dan wel dat de verwarming en alle slangen 'zichtbaar' in het aquarium zijn.
De andere zet je een cm of 5 voor de achterkant neer, zodat de verwarming en slangen daarachter kunnen, met een roostertje, maar de evt. baby-visjes of baby-garnaaltjes zouden daar wel doorheen kunnen.
Ik kom er maar niet uit welke soort achterwand het beste zou zijn; is dat puur een kwestie van smaak? Of zijn er toch nog meer voor- en/of nadelen van beide te noemen?

Vraag 2 - welke bodem?
Ik wil graag in 'lagen' gaan werken, dus met een terras. Ik had bedacht om de voorgrond met een lichtere kleur zand/fijn grind te doen en de hogere gedeelten met zwart.
Ik kom zoveel info tegen over de bodem, dat ik het spoor inmiddels volledig bijster ben.
De bewoners worden onder andere cordydora's, dus zand is een vereiste. Maar welke? En wat houdt het 'dichtslaan' van de bodem in?
In dit filmpje zie je vooral hoe ik ongeveer de bodem op zou willen bouwen, vanaf 6:36. De rest van inrichting is niet helemaal mijn ding, maar de bodem vind ik geweldig.

Vraag 3 - Co2-installatie
Bij de aankoop zat ook een co2 installatie. Is dit aan te raden? en zo ja, met welke afstelling?

Vraag 4 - Zuiveringsinstallatie
Er zat ook een zuiveringssysteem bij, en ik heb geen flauw idee wat dat doet... jullie een idee?

Wellicht heb ik in de toekomst nog meer vragen, maar dit is voor nu -voor het opbouwen- wel even genoeg 🙂

Groetjes,
Karin
 
Vraag 1 kan ik niet beantwoorden, heb geen ervaring met 3D achterwanden...

Vraag 2: voor Corys een zandbodem heb je al goed uitgepluisd. Wat denmeesten gebruiken en ik ook zelf aanraadt is filterzand. Dit wordt gebruikt bij zandfilters van zwembaden. Kan je in de winkel dus vinden bij zwembadafdeling.. Deze zandbodem slibt niet dicht...

Vraag 3: CO2 is aan te raden als je veel planten neemt... Dan is het een groot voordeel.. Afstelling is zowat zelf te testen, begin met 10 bellen per minuut... Je hebt CO2 indicators waarbij je kan zien of je teveel of te weinig CO2 in je bak hebt...

Vraag 4: snap ik niet zo goed, zuiveringssysteem?
 
Dank je wel popol!

Zijn er evt. nog andere mensen die andere ervaringen willen delen?
 
niemand?? 🙁
 
Vraag 1: je zal zelf een keuze moeten maken.
Wil je de techniek blijven zien dan neem je een vaste wand.
Wil je deze niet zien neem je zo'n andere met het risico dat er kleine visjes achter komen (visjes moeten wel heel klein zijn dan)

Vraag 2:
Voor de verhoging kun je met stenen of iets dergelijks een muurtje bouwen.
Zorg dat het een dichte bak word zodat je grind/zand niet wegspoelt.
Het lagere gedeelte kun je zand nemen voor de corys.
Zorg wel dat als je voor het "terras" grind gebruikt wat absoluut niet scherp is.

Vraag 3:
Co2 is afhankelijk van je planten bestand.
Bij een volle plantenbak kan je er gebruik van maken.
Heb je maar weinig planten zal het maar weinig toevoegen.

Vraag 4:
Een foto van dit systeem is misschien wel handig om te weten waar je het over hebt.
Kan namelijk van alles zijn.
 
Vraag 1 - Wat voor soort achterwand moet je kiezen?

Er zijn bij beide zoals je al aangaf voor en nadelen.

Een wand waar je visjes achterin kunnen kan je ook als een voordeel bekijken, het is als het ware een broedserre, je visjes groeien hierin als kool, ze vinden er meer dan voldoende voedsel en hebben er geen vijanden, je kan dan om de drie maanden de achterkant dan eens met een slang proper zuigen, je visjes komen erin mee en je kan ze uit de emmer halen en dan vooraan zetten.

Maar persoonlijk ben ik voor een wand tegen de achterruit, dit omdat je dan meer diepte heb ik je bak, is mooier en plezanter om in te richten, en je verwarming en slangen kan je weg werken dmv enkele hoge planten of een stuk hout voor te zetten.

Vraag 2 - welke bodem?

Indien je Cory's wil dan kan je bijna beter zand nemen, bij Hornbach hebben ze mooi zwart zand, deze is zeer geschikt voor dit soort vissen en je vissen kleuren ook veel mooier op zwart zand dan op lichter.

Je zandbodem inrichten met verschillende soorten en kleuren zand raad ik je niet aan, dit omdat dit maar tijdelijk is, het filmpje dat je laat zien is een momentopname, meestal trekken ze er enkele foto's, filmen ze wat en breken ze alles terug af.
Deze bakken blijven zo geen maanden(laat staan jaren)goed staan.
Of je moest dagelijks(wekelijks)veel in je bak werken, maar dit raad ik ten stelligste af omdat dit je vissen enorm zal stresseren.
Ervaren mensen(experten)met een Hollandse bak hebben deze ook niet continu goed staan.

Wil je verhogingen(terrassen)maken dan kan dit gemakkelijk met stukken plexiglas te verwarmen en te plooien, nadien kan je dmv lijm ed. er zand in strooien, op deze manier kan je mooie terrassen maken, die er zeer leuk uit zien.

Vraag 3 - Co2-installatie

Dit raad ik mensen zonder ervaring af, het kost redelijk veel(telkens flessen laten vullen ed.)en je moet al heel wat ervaring hebben wil je dit op een goede manier doen.

Vraag 4 - Zuiveringsinstallatie

Ik denk dat een bioloog is, is het een binnen bioloog of externe bioloog, een foto zal/kan hierover uitsluitsel geven. 🙂
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan