Wat is er nieuw

Achterwand zwart maken of niet?

aquatlantis splendid 100

Well-known member
Lid geworden
20 december 2024
Leeftijd
37
Mijn huidige achterwand is een lichtgekleurde rotswand (poster) maar vrouwlief wil graag een zwarte achterwand.
Ik zelf twijfel nog heel erg. De lichtgekleurde poster zorgt voor meer licht in het aquarium denk ik (beter boor de planten). Een zwarte achterwand geeft misschien wel meer diepte in het aquarium en ook de kleuren van de vissen en planten zullen waarschijnlijk beter uitkomen of heb ik het mis?
Wat mij een beetje tegenhoud is dat de bak al draaid en dus vol is.
Stel dat ik het ga doen wil ik het met schoolbordverf doen (dat heb ik hier al gelezen) of zijn er nog betere opties of gewoon een zwarte poster?
Ik denk dat als ik het dan ga doen dat het tijdens het wekelijks onderhoud moet. De 50% waterwissel die ik normaal doe maak ik dan 60%(of meer?) ivm het gewicht.(200l aquarium als deze vol is)
Er blijft dan nog 80L over plus bak en meubel en grind zou dit te doen zijn?
Als de bak bak van de muur af is wil ik hem weer vullen en een week later tijdens het wekelijkse onderhoud de bak weer op zijn plek zetten tijdens de waterwissel.
Denken jullie dat dit haalbaar is en wat is jullie ervaring met een zwarte achterwand? De poser die er nu strak tegenaan zit heeft bloed zweet en tranen gekost dus ik wil er geen spijt van krijgen😅
20250116_180550.jpg

Ik krijg posters er niet lekker op, dus ik zou zeggen verven!
Daarintegen vind ik de posters altijd wel mooier dan een effen kleur

Hou er rekening mee: 1L water weegt 1kg (bij 4 graden celcius)
Dat betekend dat je volgens jouw berekening 80 kilo water wil verschuiven samen met gewicht van de bak zelf en een aantal kilo grind.
Is met 2 man denk ik wel te doen, maar ik zou er wat meer water uit laten en dat water tijdelijk opslaan in een grotere bak/emmer zodat het terug de bak in kan als die verplaatst is

Kijk in mn ondercshrift bij de Splendid 100 en daar heb ik met schoolbordverf de achterruit gedaan. Normaal heb ik ook posters.

Ik kan het zo niet vinden heb je misschien een fotootje voor me🫣

Hoppaa…strakker wordt het niet😎 Ik doe altijd schoolbordverf. Dit was op de Rio 180.

Bijlagen

• IMG_6127.jpeg
    IMG_6127.jpeg
    1.7 MB · Weergaven: 24
  • IMG_6129.jpeg
    IMG_6129.jpeg
    2.7 MB · Weergaven: 22
  • IMG_6132.jpeg
    IMG_6132.jpeg
    2.9 MB · Weergaven: 27
  • IMG_6620.jpeg
    IMG_6620.jpeg
    3 MB · Weergaven: 26
  • IMG_6505.jpeg
    IMG_6505.jpeg
    1 MB · Weergaven: 26
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf de achterkant gewrapt met zwarte folie ook heel mooi en snel klaar. Gekocht bij de hornbach ook mooi goedkoop.

Zojuist een proefstukje gemaakt en ik ben eruit het wordt zwart😃
Bekijk bijlage 383957
Wel even ontvetten met een flinke svheut ammoniak in halve emmer warm water. In 3 lagen erop rollen en tussendoor laten drogen of fohnen. Boven- en onderrand eerst met kwastje meepakken.

Nog een fotootje. De achterwand verwijderd en even het knutselkarton van mijn zoontje geleend🤫. Het effect is precies wat ik wilde. Waarschijnlijk volgend weekend ga ik het definitief zwart schilden met diep zwarte muurverf.
Heb er zin in!😁
20250118_201519.jpg
20250118_201526.jpg
20250118_201646.jpg
20250118_202640.jpg

Het aquarium staat dalijk een week midden in de huiskamer dus ik heb tijd genoeg om het om mijn gemak te gaan bekijken. Het moet in iedergeval echt diep zwart worden en daarom kies ik voor een zwarte muurverf.
Schoolbordverf is in mijn ogen altijd nog wat grauw.
Ik houd jullie op de hoogte als ik ermee aan de gang ga.

Ja ik heb schoolbordverf gebruikt en met de led erboven heeft dat een grijzige tint inderdaad en niet diepzwart.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan