Achterwand


Gertcl

Member
Lid geworden
20 januari 2021
Berichten
8
Leeftijd
47
Ik heb een 120x40x50 cm aquarium in bestelling en ben nu zo een beetje aan het uitkijken naar inrichting toe. Ik ben van plan er een gezelschapsbak van te maken met redelijk wat beplanting tegen de achterkant. De bodem wordt zwart of grijs colorzand van hornbach. Ik twijfel echter een beetje wat ik best met mijn achterwand doe. De opties die ik momenteel in gedachten heb zijn ofwel gewoon een zwarte poster ertegen ofwel de wat dunnere binnenwand van juwel, degene die zo wat op zwarte boomschors lijkt. Wat zijn bij deze beide opties de voor- en nadelen? Of zijn er eventueel nog betere opties voorhanden? Alvast bedankt voor de input!
 
Persoonlijk vind ik de juwel achterwanden spuug lelijk en noem ze gruwel wanden, haal schoolbord verf en smeer dat lekker op de achterzijde,werkt goed. Ook heb je op deze manier nog steeds het volledige volume in je bak die met 40cm al niet echt diep is.
 
Ik zou voor folie gaan als ik nieuw zou moeten beginnen nu. als vissen gaan ‘knabbelen’ aan je Juwel achterwand komt de ondergrond vd achterwand er vaak door, en die is wit meestal.

ik zou voor deze gaan, heb ik nu ook aan de buitenzijde van mn terrarium geplakt om de dotten Kit uit het zicht te krijgen,
plakt hartstikke handig en glad met een bankpasje oid.
 
Een voordeel van een interne achterwand kan zijn dat deze groei mogelijkheden bieden voor planten. In mijn bak is de achterwand "bemost" en begroeid met Javavaren. Een "natuurlijk " gezicht.
 
Als je je aquarium goed beplant zie je de achterkant niet meer en volstaat het zwart maken hiervan. Afhankelijk dus van je plant keuzes. Zelf heb ik een stukje zwart plastic er achter. Ik heb echter ook mooie aquariums gezien waarbij de achterkant juist belicht is en hierdoor een speciaal effect krijgt. Keuzes keuzes 😆
 
Hier ook 1 aquarium met de juwel achterwand. Je kunt er makkelijk javavaren, mos en andere planten met rhizoom tegenaan prikken met klein stukje ijzerdraad. Ander aquarium gewoon zwart geverfd aan de achterkant.
 
Bedankt voor de reacties. Zoals ik al dacht, verschillende meningen :)
Ik denk dat ik voor de zwarte folie ga gaan.
 

Terug
Bovenaan