Wat is er nieuw

Actieve kool als vervanging voor watervoorbereider

Jarne99

Well-known member
Lid geworden
12 december 2016
Aangezien we hier chloor in het kraantjeswater hebben is een vorm van waterbehandeling wel aangewezen. Tot nu toe heb ik dit altijd gedaan met watervoorbereiders (met name sera en tetra, maar ook anderen zijn wel eens gepasseerd). Met wat zoeken naar manieren om makkelijker te verversen heb ik een alternatief op het oog. Van mijn vorig osmose-apparaat heb ik nog wat oude leidingen en een nog niet zo heel veel gebruikte koolfilter over. Nu is het plan om i.p.v. watervoorbereider toe te voegen het water door die koolfiter te sturen met een stromingsbegrenzer. Enkele voor- en nadelen die ik intussen al heb gevonden

Voordelen
  • Geen gesleur meer met flessen
  • Goedkoper (Cartridge van 6-8 euro gaat normaal even lang mee als een bus watervoorbereider van 30 euro)
  • Geen risico op residu's van chloor
  • Verwijdert bepaalde ongewenste stoffen zoals medicijnen, hormonen, cocaïne (Typisch Antwerpse zorg), ...
Nadelen
  • Haalt mogelijk bepaalde nuttige stoffen uit het leidingwater (toegevoegde plantenvoeding gaat uiteraard niet door de koolfilter)
  • Mogelijk minder/weinig effectief tegen zware metalen

Ik ben wel eens benieuwd welke bedenkingen jullie hierover hebben.

Laatst bewerkt:
Cocaïne moet je juist laten zitten in het water.
En dan afkicken als ze verhuizen 😕 🤔 Maar als je graag je vissen eens een proefje wilt laten doen mag je gerust wat zaligmakend water komen halen :cooll: Voor het droge spul ga ik je naar de haven moeten doorverwijzen.

klinkt als een plan, hoe snel het water kan stromen is afhankelijk van de concentratie, temperatuur en pH . dus moet je proefondervindelijk vaststellen.
Chloor wordt trouwens niet geabsorbeerd door de actieve kool, maar reageert met de koolstof (oxidatie proces) waardoor onschuldig chloride overblijft. In feite raakt het heel snel uitgewerkt want chloor wordt toegevoegd vanwege de sterke oxiderende eigenschappen die veel bact e.d. zullen doden.

overigens is watervoorbereider wat betreft chloor een waterigeoplossing van Natriumthiosulfaat. Dat spul is helemaal niet zo duur voor 2 tientjes heb je een kilo. Daar kun je serieus veel water mee ontchloren.

verigens is watervoorbereider wat betreft chloor een waterigeoplossing van Natriumthiosulfaat. Dat spul is helemaal niet zo duur voor 2 tientjes heb je een kilo. Daar kun je serieus veel water mee ontchloren.
Helaas is het hiermee natuurlijk dat ik weer handmatig met flessen zou moeten toevoegen (of een hele contraptie maken met tussenvaten). Wel interessant naar later toe dat dat droog spul zo goedkoop is, moest ik ooit volledig aquariumgek gaan (kans is reel). Qua stroomsnelheid is het denk ik wel in orde, die koolfilter moest immers voorkomen dat er “chloor” aan het filtermembraan kwam en dat werkte met dezelfde stromingsbegrenzer.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan