Actieve kool


Appa2022

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
28 november 2022
Berichten
156
Leeftijd
27
Goedenavond,

Ik heb vanmiddag mijn eerste aquarium ingericht en gevuld. Echter, ondanks het 3 dagen inweken van het hout kleurt mijn aquarium toch nog rood/bruin. Nu zat ik te denken om actieve kool toe te voegen aan het filter (Eheim Professional 4+ 250), maar bij welk compartiment moet dit gevoegd worden?

En heeft het toevoegen van kool een negatief effect op het opstarten van het aquarium of maakt dit niet heel veel verschil?
 

Bijlagen

  • IMG20221217190945.jpg
    IMG20221217190945.jpg
    313.4 KB · Weergaven: 56
Ik heb nu uiteindelijk toch een plaatje van Eheim gevonden waaruit blijkt dat de kool tussen de filter bolletjes en de witte mat moeten.

Nu rest dan eigenlijk nog de vraag of het verstandig is om dit toe te passen in een opstartend aquarium?
 

Bijlagen

  • IMG_20221217_203214.jpg
    IMG_20221217_203214.jpg
    276.1 KB · Weergaven: 48
Als je een bak hebt met planten zou ik geen actieve kool gebruiken. Dit neemt enkele belangrijke voedingsstoffen voor planten op. Je zou eens kunnen kijken naar Seachem Purigen als je perse naar een middeltje wil grijpen. Purigen maakt je water kristal helder.
 
Ik heb een bakje 75 liter van HS Aqua waar er standaard korrels actieve kool in zitten. Ik moest dat elke 6 weken vervangen van de LFS. Ik doe dat nu al 7 maanden lang. De (makkelijke) planten doen het goed. Er is wat alg maar niet noemenswaardig. Welk nut hebben die korrels hier? Of doen ze kwaad? Het water is kristalhelder.
 
Ze halen bepaalde stoffen uit het water maar ze kunnen ook sporenelementen opnemen. De lfs wil graag verkopen dus vandaar dat advies denk ik.
 
Ze halen bepaalde stoffen uit het water maar ze kunnen ook sporenelementen opnemen. De lfs wil graag verkopen dus vandaar dat advies denk ik.

Vervelend. Ik vertrouw die mensen eigenlijk. Maar in mijn Juwel zitten alleen sponzen dus ik vroeg me al af waarom. Ik zal het voorlopig niet vervangen en eens een nieuw sponsje bijplaatsen.
 
Kleine tip, ik zou onder kiezen voor spons en waar de carbon zit op de afbeelding Siporax. En de winkel wil idd graag verkopen.

#ietsmeteendiepvriesverkopenaaneeneskimo. ;):D

Ik zie nu dat je niet de TS bent. (topicstarter)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Kleine tip, ik zou onder kiezen voor spons en waar de carbon zit op de afbeelding Siporax. En de winkel wil idd graag verkopen.

#ietsmeteendiepvriesverkopenaaneeneskimo. ;):D

Ik zie nu dat je niet de TS bent. (topicstarter)

Dank je voor de tip. Wil dit topic niet hacken maar draagt wel bij aan de info rond het topic hoop ik. Fijne dag verder.
 
Als ik het goed zie heb je Mopani hout in je bak. Nu is dit zwaar hout en hoef je dat niet lang, eigenlijk helemaal niet in te wateren want het zink altijd onmiddellijk. Waardoor velen dit dan ook niet doen maar het nadeel in dan de afgifte van kleur. Dus eigenlijk moet je ook dit hout in zeer heet water, gƩƩn kokend water, leggen waarmee je dit probleem vooraf al grotendeels voorkomt.
 
Alle nuttige info is welkom in dit topic uiteraard, dus bedankt voor jullie bijdrage!

Ik werd vanochtend wakker en de bak is zo troebel dat je er amper doorheen kunt kijken. Ik ben naar een LFS gereden voor Purigen en het begint nu al een klein beetje op te klaren.

@benvo het hout werd verkocht als spider wood, dus ik verwacht dat het azalea wortel is. Ik heb het 3 dagen ingewaterd maar ondanks dat nog steeds veel kleur.
 

Bijlagen

  • IMG20221218105005.jpg
    IMG20221218105005.jpg
    208.1 KB · Weergaven: 44
Alle nuttige info is welkom in dit topic uiteraard, dus bedankt voor jullie bijdrage!

Ik werd vanochtend wakker en de bak is zo troebel dat je er amper doorheen kunt kijken. Ik ben naar een LFS gereden voor Purigen en het begint nu al een klein beetje op te klaren.

@benvo het hout werd verkocht als spider wood, dus ik verwacht dat het azalea wortel is. Ik heb het 3 dagen ingewaterd maar ondanks dat nog steeds veel kleur.

Is dat van het hout ? Zou dat niet eerder gelig-bruin moeten kleuren ? Ik startte ook een Juwel 180 op zonder hout en was ook troebel. In de LFS zeiden ze toen dat dat een bacterie-bloei was. Het klaarde vanzelf opā€¦
 
Alle nuttige info is welkom in dit topic uiteraard, dus bedankt voor jullie bijdrage!

Ik werd vanochtend wakker en de bak is zo troebel dat je er amper doorheen kunt kijken. Ik ben naar een LFS gereden voor Purigen en het begint nu al een klein beetje op te klaren.

@benvo het hout werd verkocht als spider wood, dus ik verwacht dat het azalea wortel is. Ik heb het 3 dagen ingewaterd maar ondanks dat nog steeds veel kleur.
Ok, ik meende twee kleuren te zien maar ik kijk op mijn telefoon. Ik kijk later nog wel eens op mijn computer. Overigens is spiderwood Rododendron wortel, vaak uit China.
 
Kan bacterie bloei al ontstaan binnen 24 uur? Ik had verwacht dat dat wel iets langer zou duren?
 
Ja hoor dat kan erg snel zijn. Soms is het de eerste 1-2 dagen ook weleens wat mistig door de bodem.
 
Oh kijk, dat wist ik niet. Ik zie nu dat ik ook een kaamlaag op het water heb zitten maar dat lijkt me juist gezond in een opstartend aquarium, als een teken van (beginnend) leven.

Het water is in ieder geval al flink opgeklaard. Ik kan er weer doorheen kijken šŸ˜„
 

Bijlagen

  • IMG20221218164350.jpg
    IMG20221218164350.jpg
    219.8 KB · Weergaven: 39

Terug
Bovenaan