Action led verlichting


Apua favour

Well-known member
Lid geworden
28 februari 2009
Berichten
946
Locatie
Epe
Goedenavond,

De action heeft momenteel een mooie actie met waterbestendige led-verlichting:

Klik voor de actie

Ik ben bezig met een 1,40m za bak, met 40cm waterhoogte.
Stel ik leg deze led dubbel in de lichtbak (3m, dus lukt ruim met 1,40) zou dit voldoende kunnen zijn?

Moet ik dan nog op bijzonderheden letten? Altijd tl-balken gehad, maar we moeten met de tijd mee nietwaar.
 
Dit zijn zogenaamde RGB ledjes. Deze zijn beslist onvoldoende voor je bak. Je huidige TL verlichting zal aanzienlijk meer licht kunnen leveren dan deze spullen. Wanneer je ledverlichting wil raadt ik je aan voor serieus daarvoor bestemd materiaal te gaan. Dat is niet goedkoop. Dit spul van Action is wel goedkoop maar zal heel snel duurkoop blijken. Hou je, helemaal afzijdig van strips! Overigens is er helemaal niets mis met TL. Ook daar zijn mogelijkheden groot genoeg voor om een prachtig aquarium te hebben en bovendien is er geen sprake van dat je met TL niet bij de tijd zou zijn.
 
En zou het wel geschikt zijn voor in de machinekamer?
Boven het bioloog bedoel ik, want gaat daar behoorlijk donker worden als de bodem erin ligt.
 
Eigenlijk heb ik alleen wit nodig.
Ikea heeft volgens mij ook goedkope
 
Het klikt allemaal zo hetzelfde en is erg verleidelijk om te kopen. En om eerlijk te zijn, voor een tientje is het best een leuke rol met LED lampjes.. Maar niet voor boven je aquarium. Onder je aquarium zoals Raoul zou willen, prima geschikt.

Ik zal je een voorbeeld laten zien van mijn 60cm aquarium waarbij ik een LED lamp (bright) van SuperFish als hoofdverlichting heb hangen, wat ook geen hoogvlieger is maar wel specifiek voor aquaria. En een RGB led buisje vanuit China voor ongeveer hetzelfde bedrag als jouw action lamp.

SuperFish Bright LED:
IMG_0850 (2).JPG

China RGB LED:
IMG_0849 (2).JPG

Je ziet denk ik op de foto al aardig verschil en in het echt is het nog veel erger. De telefoon kan het donkere van de RGB lamp nog een beetje compenseren. Ik gebruik die RGB lamp voor extra erbij zodat ik de kleur nog een beetje kan sturen, maar als volledige hoofdverlichting is die echt niet geschikt.
 
Laatst bewerkt:
Goedenavond,

De action heeft momenteel een mooie actie met waterbestendige led-verlichting:

Klik voor de actie

Ik ben bezig met een 1,40m za bak, met 40cm waterhoogte.
Stel ik leg deze led dubbel in de lichtbak (3m, dus lukt ruim met 1,40) zou dit voldoende kunnen zijn?

Moet ik dan nog op bijzonderheden letten? Altijd tl-balken gehad, maar we moeten met de tijd mee nietwaar.
Weggegooid geld, deze heeft veel te weinig lichtopbrengst voor je planten, kun je beter bij ali zoiets bestellen: https://nl.aliexpress.com/item/4000...hweb0_0,searchweb201602_10,searchweb201603_53 wij hebben deze ook op 8 bakken staan en bevalt uitermate goed
 
Altijd tl-balken gehad, maar we moeten met de tijd mee nietwaar.
Moderne TL met moderne EVSA zijn net zo mooi dimbaar als led en zijn waarschijnlijk nog efficiënter dan de action leds de je oppert.
Overstappen op LED is niet altijd een stap vooruit zegmaar ;)
 
Ik heb deze gehad boven m'n meterbakje. (3 rijen strip dus)
De lichtopbrengst is meer dan behoorlijk voor dit soort rgb.
1 nadeel... na 2 weken was die al kapot... niks waterdicht dus.
 

Terug
Bovenaan