Wat is er nieuw

ADA en Caridina Fancy tiger red van Ro

Ro

Member
Lid geworden
30 januari 2025
Hey,

Na vele jaren weer een ADA 60-P bak aan het opstarten, deze keer voor Caridina garnalen. Dit keer niet 'even' een bak water vullen, en na een week een zak vis 'Plop & drop' erin, maar helemaal volgens de nu aanwezige kennis voor het houden en inrichten van een garnalen bak met RO water. En dat lukt best aardig, na drie dagen zie ik al niets meer... hopelijk over 8 weken weer wel 😆😆

Eventjes een paar opstart foto's. Heb je vragen? Be my guest 🙂

G4.jpg

Dag 1

G1.jpg

Dag 2

g6.jpg

Dag 3

Zou persoonlijk voor een een dubbele of 2 sponsfilters gaan bied veel voordelen ook voor de garnalen t.o.v. een extern filter.
Maar na 3x nog zo mistig, heb je filter niet aanstaan (of te hard) of water er niet voorzichtig in laten lopen? Over het algemeen is het hier wel na 1/2 tot 1 dag weg.

Dankjewel voor je reactie 🙂

Wat zijn volgens jou de voordelen van een (2) sponsfilter ten opzichte van een extern filter? Ik hoef niet meer met mijn handen de bak in, en een extern filter spoel je maar een enkele keer per jaar uit.
Filter staat aan, maar wel max op 700L/u, geeft via de lillipipe een keurige rimpeling aan het oppervlak. Het water is zachtjes opgegoten d.m.v. zo'n geel keukensponsje.

Er is hier gebruik gemaakt van een pH-verlagende bodem en de producten (bacterieculturen en waterverbeteraars) van VinFish (Ching Tung Vin Tsay). In de eerste week bij de opstart gaat daar best wel wat van in. Ik heb gebruik gemaakt van:

- Storm Ecological Bacteria Group (2 afgestreken bijgevoegd schepjes)
- Storm Nitrifying Bacteria (25 ml), en in de eerste week 6 ml per dag extra toevoegen.
- Storm Activator (12 ml)
- Storm Regulator GH+ (10ml)
- Storm Teabag met 20 gram Barley Straw Pallets en 2 gram Ku Barley Straw Bacteria

Volgende week dinsdag ga ik voor de 1e keer 25% water verversen.

Laatst bewerkt:
Veel plezier met je nieuwe bak!
Waarom zwart wit foto's?

Geen ervaring met Vinfish, had er zelfs nog niet van gehoord. Maar waarom zoveel dure middeltjes? Toevoegingen voor osmose snap ik wel.

Dankjewel Thea.

Weer eens wat anders, zwart/wit foto's haha. Binnenkort weer kleurenfoto's. Mist in kleur is ook niet anders 😉
Ik heb de keuze qua gebruik van bacteriën uit één lijn e.d gemaakt, om te voorkomen dat je bacteriën uit verschillende stammen gaat gebruiken, waarmee het geregeld fout gaat.
Bekijk deze video maar eens van Vin, dan krijg je er een beeld bij.

Laatst bewerkt:
En hier nog even een interessant interview met Vin pratend over zijn garnalen 'hobby' van de afgelopen 17 jaar in vogelvlucht.

Maar waarom zoveel dure middeltjes?
Ja ze kunnen het allemaal leuk vertellen maar rustig 4 wk opstart minimaal en af en toe wat voer verkruimelen geeft hetzelfde resultaat denk ik.

Zo kun je het ook bekijken ja, maar het ligt wel allemaal wat genuanceerder. Als een wereld TOP 3 kweker dit zo uitlegt zal hij vast niet van de Efteling komen, toch?

Laatst bewerkt:
Zo kun je het ook bekijken ja, maar het ligt wel allemaal wat genuanceerder. Als een wereld TOP 3 kweker dit zo uitlegt zal hij vast niet van de Efteling komen, toch?
Het zal ook geen kwaad kunnen maar of het nodig is dat is iets anders. Al die poeders en flesjes worden ook vaak ter discussie gesteld omdat je meestal niet weet hoe de samenstelling is. Maar goed kwaad kan het niet en iedereen doet het op zn eigen manier.

Klopt hoor, op jouw manier werkt het ook!
Het is niet gek, dat ontwikkelaars / fabrikanten niet scheutig zijn met het verschaffen van de juiste ingrediënten op hun verpakkingen. Maar het is ook geen 'rocket science' voor een scheikundige / bioloog. Als jij de bacteriële werking begrijpt van deze producten kun je door ze zelf te maken dit ook benaderen. Het gaat vaak wel om jaren en jaren onderzoek.

Laatst bewerkt:
Ik heb bv in mn zeewaterbak wel altijd bacterien toegevoegd maar in hoeverre dat positief heeft bijgedragen dat kan ik niet zeggen omdat ik dat niet heb gemerkt.
Men vertelde me ooit dat het daar wel zinvol is om af en toe bacterien toe te voegen. Misschien dat @Ice daar mee over kan zeggen al is dat een beetje off topic.

• Leuk
Waarderingen: Ro
Ik heb bv in mn zeewaterbak wel altijd bacterien toegevoegd maar in hoeverre dat positief heeft bijgedragen dat kan ik niet zeggen omdat ik dat niet heb gemerkt.
Men vertelde me ooit dat het daar wel zinvol is om af en toe bacterien toe te voegen. Misschien dat @Ice daar mee over kan zeggen al is dat een beetje off topic.
Alles in onze aquaria, of het nu zoet -of zout water is draait om de 'nitrogen cycle'
Wat wij bij het opstarten doen is alleen maar de 'goede bacteriën' toevoegen.

Nitrogen_Cycle.webp

Super interessant artikel! Ga ik op mijn gemak lezen 👍

Mocht je mist nog niet opgetrokken zijn kun je nog watten in je filter stoppen als je die er niet in hebt zitten.

Voordelen van dubbel sponsfilter:
- bieden een oppervlak voor de garnalen om op te grazen.
- vele malen makkelijker te reinigen.
- spons om en om te vervangen zonder de bacteriecultuur om zeep te helpen, wordt opgevangen door de 2de spons.
- stroming is rustiger dan de meeste externe filters en makkelijker de sturen met een luchtkraantje
- 100% procent veilig voor garnalen en hun nageslacht, zelfs met shrimpguard blijft dit een dingetje i.v.m. aanzuigkracht en wanneer je deze moet reinigen.

Nadelen:
- Zal minder mooi ogen, maar persoonlijk vind ik dat de dieren voorop horen te staan ook bij aquascapes anders ben je niet goed bezig in mijn ogen.
- luchtpompje nodig, gebruikt stroom, maar doet extern filter ook.

Maar ieder zijn ding natuurlijk ;-)

Dankjewel voor jouw uitgebreide uitleg van het dubbele sponsfilter 👍

De pomp zit halfvol met watten en een vliesfilter bovenop. In de mand eronder zitten 3 sponsfiltermatten.

De redenen waarom ik voor dit filter heb gekozen uit eerdere ervaringen met garnalen zijn:
- Niet meer met je handen in de bak komen.
- Stroomsnelheid van het water simpel in te stellen.
- Geruisloos
- Ingebouwd verwarmingselement.
- Alleen 2 glazen lillipipes zichtbaar in de bak.
- Minimaal onderhoud nodig, 1 tot 2 keer per jaar of als de uitstroom snelheid van het water afneemt.
- Een veilige plek voor de bacterie kolonie.

Nadeel:
- Meer tijd kwijt aan het schoonmaken van de glazen lillipipes en transparante slangen.
- Veel duurder dan het dubbele sponsfilter + luchtpomp.

Waarom ik niet de keuze gemaakt heb voor een sponsfilter:
- Vind ze absoluut niet mooi. Neemt niet weg dat ze wel goed werken.
- De luchtpomp maakt veel geluid ten opzichte van een extern filter.

Een shrimpguard is niets minder veilig dan een spons. Bij garnalen is het de bedoeling dat je de ruiten laat bealgen om op te grazen, en verder op de biofilm dat op elk item in je bak zit. Als ik onderhoud aan de bak doe, gaat de pomp uit en valt het vuil dat aan de shrimpguard zit op de grond waar na ik het tijdens de waterwissel meteen wegzuig.

IMG_0733.jpeg

Laatst bewerkt:
Gebruik zelf Konkav-filters, zit een Aquael pompje in. Plaats 'm in een hoek, plantjes ervoor en je ziet 'm nauwelijks meer.
Garnaaltjes grazen er continu op, is goedkoop, helemaal stil, stroming aan te passen in kracht en richting. Echter super ding voor garnalen.

https://www.aquakallax.de/en/products/konkav-hmf-mit-aquael-pat-mini
Dat is zeker een prachtig alternatief. Deze ga ik onthouden en uitproberen in kleinere bakken dan die ik nu heb 👍

De ‘bacteriënbloei’ is langzaam aan het verdwijnen, op naar week 2

IMG_0736.jpeg

Waterwaarden na bijna 2 weken indraaien:

pH 5,7
kH 0,3
gH 0,9
NH3 0,0
uS/cm 138

IMG_0748.jpeg

Hou het maar op een week of 8 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.